معرفی کتاب های مهدویت-بخش دوم

معرفی کتاب های مهدویت-بخش دوم

در این نوشتار و در ادامه مطلب قبلی با عنوان «معرفی کتاب های مهدویت-بخش اول» به معرفی برخی دیگر از کتاب‌های نوشته شده در این حوزه که خواندن آن‌ها برای کسب اطلاعات درست و مبتلا نشدن به شبهات، ضروری تلقی می‌شود، خواهیم پرداخت. مهدویت از مهم‌ترین مسائل دینی و مذهبی است که بر هر مسلمان و جوینده حق و حقیقت به ویژه در این عصر که به جهت پمپاژ اطلاعات و فراوانی آن‌ها از وجود و انتشار مطالب نادرست گریزی نیست، لازم است آنچه را که می بایست در این باره بداند از منابع صحیح دریافت نماید تا به نوبه خود به عنوان یک منتظر در عصر غیبت و در جهت هموار ساختن امر ظهور، وظایف خویش را انجام دهد.

معرفی کتاب های مهدویت-بخش دوم
معرفی کتاب های مهدویت-بخش دوم

لیست کتاب های مهدویت

  • آفتاب در سایه

این کتاب مجموعه‌ای از سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در ارتباط با مهدویت و آخر الزمان است. در این کتاب تلاش شده تا جریان ولادت امام دوازدهم، وعده‌های حق خداوند درباره استقرار عدالت در جهان، اهمیت و شکوه نیمه شعبان، مبحث انتظار و ابعاد آن در کنار وظیفه‌هایی که منتظران در این عصر بر عهده دارند در سبکی متفاوت بیان شوند.

  • فرات تا فرات

فرات تا فرات کتابی  دو جلدی حاوی بیست مقاله مهدوی مرتبط با فراخون مرکز تخصصی مهدویت در سال 85 هجری شمسی است. در ابن دو جلد پیوند و ارتباط میان عاشورا، مهدویت و انتظار از جهات و ابعاد گوناگون بررسی و تشریح شده است. در جلد اول به دوباره خوانی بررسی انواع برخورد با نهضت عاشورا و انتظار مهدوی، سلوک عاشورای حسینی تا خیمه مهدوی، عاشورا و انتظار در یک نکاه، نکاتی در ارتباط با عاشورا و انتظار، طریق سرخ و سبز، عزت در آینه عاشورا و انتار، یاران حسینی، منتظران امام مهدی، یاران امام حسین (ع) الگوی یاران حضرت مهدی (عج)، منزلت عناصر مکتی در دو نهضت مورد بحث از زاویه‌های مختلف پرداخته شده است و در جلد دوم مواردی چون درس‌های عاشورا و انتظار، نقش زن در این دو قیام و حق و باطل مورد بررسی و بحث قرار گرفتند.

  • انتظار بایدها و نبایدها

این کتاب نوشته آقای ابراهیم شفیعی سروستانی است و به عنوان یک اثر پژوهشی در ارتباط با مفهوم انتظار در اندیشه شیعه، بایدها و نبایدهای رواج دادن فرهنگ انتظار و مشخص نمودن وظیفه و نقش مردم در عصر غیبت شناخته می‌شود.

  • بازگشت به دنیا در پایان تاریخ

این کتاب یکی از آثار پژوهشی در ارتباط با موضوع رجعت بعضی از اموات مومن و کافر پس از ظهور امام مهدی (عج) است. نویسنده این اثر آقای خدا مراد سلیمیان است که به زبان فارسی و در 10 فصل به صورت واقع بینانه و بدون سطحی نگری به این مسئله مهم پرداخته است. مولف کتاب بر این باور است که مبحث رجعت به ادیان پیش از اسلام بازمی‌گردد اما قطعا این بحث از جمله اموری است که رسول خدا (ص) و روایت‌های شیعی مفصلا به آن پرداختند.

  • بررسی تطبیقی مهدویت در روایات شیعه و اهل سنت

در این کتاب که به زبان فارسی توسط مهدی اکبر نژاد نوشته شد، احادیث شیعه و اهل سنت در موضوع مهدویت از منظر تاریخ، حدیث و کلام به شکل تطبیقی و در چهار فصل، مورد بحث و مطالعه قرار گرفته‌اند. در ابتدا نویسنده نگاهی تاریخی به ثبت و ضبط احادیث مهدوی موجود در کتب اسلامی می‌اندازد؛ سپس نظر کلی مسلمانان در ارتباط با این احادیث را مورد بررسی قرار می‌دهد و در ادامه و در طی دو فصل جداگانه قسمت‌های مشترک و همچنین مواردی که شیعه و اهل سنت در آن اختلاف دارند (در حوزه مهدویت) را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در ادامه نظرات برخی از ممتقدان را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

کتاب «بررسی تطبیقی مهدویت در روایات شیعه و اهل سنت»
کتاب «بررسی تطبیقی مهدویت در روایات شیعه و اهل سنت»
  • سفیانی از ظهور تا افول

این کتاب اثر نصرت ا… آیتی است. او سعی نموده که با اعتماد به روایت‌های معتبر تصویری کامل، معقول و دارای انسجام از سفیانی و وقایع مرتبط با او ارائه نماید. نصرت ا… آیتی انگیزه خود را برای نوشتن این کتاب برجسته بودن موضوع سفیانی در بین علائم ظهور و اهتمام پیشوایان به این نشانه معرفی کرده است.

در این کتاب به مباحث و موضوعاتی چون نشانه های ظهور، ارتباط نشانه‌ها با حقیقت بداء، علل ظهر سفیانی به عنوان یک شخص با ویژگی‌های معین، حتمی بودن قیام سفیانی، موثر بودن قیام سفیانی بر معادلات جهانی، فرجام سفیانی،اعلان نبرد سفیانی با امام (عج) پرداخته شده است.

  • منجی از دیدگاه ادیان

در این کتاب که به قلم علی اصغر رضوانی نگاشته شده است باور زرتشتیان، یهودیان و مسیحی‌ها در ارتباط با ظهور منجی در آخر الزمان مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده ابتدا به نقد پوچ گرایی می‌پردازد و در ادامه مباحثی را در  رابطه با اثبات این امر که باور به منجی و قیام او که نزدیک است ظهور نماید و عدل را در تمامی دنیا بگستراند و اهداف رسولان الهی را اجرا نماید یک باور فراگیر است، بیان می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *