معرفی کتاب های مهدویت-بخش اول

الغیبه نعمانی از کتاب های مهدویت

مهدویت و تمام مسائل مرتبط با آن از مهم‌ترین موضوعات دینی به ویژه در این دوران است. دورانی که احتمال تزریق اطلاعات دروغ و یا ایجاد بدعت در جامعه به جهت غیبت امام معصوم (ع) وجود دارد و لازمه مقابله با آن استخراج مطالب درست در این باره از قرآن و روایات معتبر و نگارش و نشر آن است. در این باره علما، اندیشمندان و نویسندگان متعددی پای کار آمده و با تحقیق در مهم‌ترین و اصلی‌ترین منابع به نگارش کتاب های مختلفی در ارتباط با شخص امام زمان (عج)، شبهات مهدوی، حکومت های آخر الزمان، حکومت حضرت مهدی (عج) پس از ظهور، روشنگری درباره فرق منحرف، مدعیان دروغین مهدویت، مسئله تشرف، ویژگی یاران، وظایف منتظران و … پرداخته‌اند تا مطالب درست به دست کسانی‌که به دنبال حق و حقیقت هستند برسد. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا لیستی از کتاب های مهدویت را تهیه و در اختیار شما قرار دهیم.

لیست کتاب های مهدویت

  1. کتاب الغیبة از محمد ن ابراهیم نعمانی (این کتاب را می‌توان یکی از بهترین کتاب ها در حوزه احادیث مهدویت دانست. کتاب الغیبه دارای 26 باب است و از 478 روایت در جهت نشر فرهنگ مهدوی تشکیل شده است. البته نا گفته نماند که 300 روایت از تمامی روایات ارتباط تنگاتنگی با مهدویت دارند و بقیه روایت ها به مناسبت بیان گشته‌اند).
الغیبه نعمانی از کتاب های مهدویت
الغیبه نعمانی از کتاب های مهدویت
  1. کتاب الغیبة از شیخ طوسی (این کتاب در قرن پنجم و به زبان عربی توسط شیخ طوسی، نوشته شد. در این کتاب بهترین دلایل عقلی و شرعی در اثبات وجود امام مهدی (ع) و غیبت ایشان و همچنین در ارتباط با ظهور آن حضرت آورده شده‌اند در واقع شیخ طوسی که از علمای برجسته شیعی می‌باشند با استدلال به قرآن کریم، احادیث و روایت ائمه معصومین (ع) و با حکم عقل، شبهات این حوزه را نیز پاسخ داده است)
  2. مکیال المکارم از مرحوم موسوی اصفهانی (این کتاب در رابطه با فواید دعا برای امام مهدی (عج) نگاشته شده است اما در آن و با محوریت بالغ بر 1000 حدیث به واجب بودن شناخت حضرت بر اساس عقل و روایات، اثبات وجود امام، ذکر حقوق و توجهات امام به شیعیان، بیان درجات و خصائل حضرت به استناد آیات قرآن و روایات، نحوه دعا برای حضرت، معرفی اماکن مشخص جهت دعا برای امام و … پرداخته است. ناگفته نماند که این کتاب به زبان عربی نوشته شده است و سید مهدی حائری قزوینی آن را به فارسی ترجمه کرده است)
  3. چهار رساله کوتاه در غیبت از شیخ مفید (در این کتاب شیخ مفید به چهار سوال مرتبط با غیبت حضرت مهدی (عج) پاسخ داده است. در واقع پاسخ هر یک از سوالات با رویکردی کلامی و عقلی و با استناد به قرآن و احادیث در رساله‌ای مجزا بیان شده است)
  4. امام مهدی در قرآن و سنت «الامام المهدی فی القرآن و السنة» از سعید ابو معاش (این کتاب در علم کلام تالیف شده و به زبان عربی نگارش شده است. در این کتاب نویسنده آیات و روایت‌هایی را جمع آوری نموده که به تصریح یا تلویح مرتبط با موضوع مهدویت هستند. نویسنده پس از مقدمه به ترتیب 114 سوره قرآن آیات مرتبط را ذکر کرده و ذیل همان آیات روایات وارده را بیان کرده است).
کتاب «امام مهدی در قرآن و سنت» به زبان عربی
کتاب «امام مهدی در قرآن و سنت» به زبان عربی
  1. معجم احادیث الامام مهدی (این کتاب برای موسسه معارف اسلامی قم است که تحت نظر حجت الاسلام شیخ علی کورانی و توسط جمعی از پژوهشگران نوشته شده است. این کتاب هشت جلدی است و حاوی 1861 حدیث و روایت مرتبط با موضوعات مهدوی از ائمه معصومین (ع) است که بر اساس چهارصد منبع و مصدر از مذاهب شیعه و سنی سامان دهی شده‌اند. در این کتاب بعد از هر حدیث اول شرح آن و لغات و مفردات آن بیان می‌شوند و پس از آن تمامی مصادر با تفاوت نسخ و منابع به تفصیل آورده شده‌اند)
  2. یوم الخلاص فی ظل القائم المهدی (این کتاب که ترجمه آن با عنوان روزگار رهایی از علی اکبر مهدی پور موجود است کتابی است به زبان عربی از فردی به نام کامل سلیمان که در آن به شکل مستدل و مستند به آیات و روایات فریقین به اثبات مهدویت پرداخته است. این کتاب از سه بخش تشکیل شده است: بخش اول آن کلیاتی در ارتباط با احوال و آثار غیبت و انتظار است و در آن به دلایل و حکمت‌های آن‌ها و رد کردن منکران حضرت اشاره و پرداخته شده است، بخش‌های دوم و سوم نیز به رخدادهای نزدیک ظهور امام، قیام ایشان و حکومتشان در کنار نشانه های آخر الزمان و خصائل یاران و مخالفان امام اختصاص داده شده است)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *