بیانات آیت الله بهجت (ره) در ارتباط با امام مهدی (عج)

بیانات آیت الله بهجت (ره) در ارتباط با امام مهدی (عج)

در این نوشتار برخی از بیانات آیت الله بهجت (ره) در ارتباط با امام مهدی (عج) را برای بهره‌مندی از آن‌ها به شکل مکتوب در آورده‌ایم. تمامی مذاهب اسلامی بر ظهور منجی آخر الزمان که جهان را از عدل و داد پر می‌کند و حکومتی جهانی بر پایه قوانین اسلامی بر پا می‌کند به جهت استناد به آیه‌های قرآن (در مطلبی با عنوان «لیست آیات قرآن مرتبط با مهدویت»به برخی از این آیه‌ها اشاره شده است) متفق القول هستند. و بدان سبب که وجود رهبران الهی و حقایق وحی در میان انسان‌ها منطبق با نیازهای فطری و طبیعی آنان است چنین باوری در نهاد آدمی ریشه دارد و در حقیقت پاسخی به نیاز آرمانی بشر است.

مرحوم آیت الله بهجت همچون دیگر فضلا و اندیشمندان اسلامی که در ارتباط با موضوع مهدویت و انتظار به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات که پرداختن به آن در این دوران از الزامات است، سخن‌ها گفته و کتاب‌ها نوشته‌اند، به ایراد سخن و پاسخ به سوالاتی در این حوزه پرداخته است، که بیان آن‌ها برای شناخت امام مهدی (عج)، مهدویت و انتظار خالی از لطف نخواهد بود .

بیانات آیت الله بهجت (ره) در ارتباط با امام مهدی (عج)
بیانات آیت الله بهجت (ره) در ارتباط با امام مهدی (عج)

بیانات آیت الله بهجت (ره) درباره ظهور و امام مهدی (عج)

  • از خداوند بخواهیم برساند صاحب کار را[1]

چه باید بکنیم؟نه اطلاعات داخلیه و خارجیه، چه باید بکنیم؟ چه کار کردیم که به این چیزها مبتلا می‌شویم؟ پیگیری این‌ها را باید بکنیم؛ آخر ما چه کار کردیم که ماندیم بی سرپرست؟! ما اگر که خودمان به راه بودیم، در راه می‌رفتیم؛ کی امیر المومنین (ع) را می‌کشت؟! کی حسین بن علی (ع) را می‌کشت؟!

ما خودمان حاضر نیستیم خودمان را اصلاح بکنیم. اگر که خودمان را اصلاح کنیم به تدریج همه بشر اصلاح می‌شود. ما باید پیگیر این باشید که خودتان را اصلاح کنید ما بین خودتان و خدای خودتان حائل یا مانعی پیدا نشود، ما تا خود را اصلاح نکنیم و با خدا ارتباط نداشته باشیم با نماینده‌های خدا ارتباط نداشته باشیم کارمان درست نمی‌شود.

امروز تا فردا تا پس فردا؛ این که کار نشد که!

در خلوتمان با خدا تضرعاتمان، توبه ما، نمازهایمان، عباداتمان مخصوصا دعای شریف «عظم البلا و برح الخفاء»، این‌ها را بخوانید و از خدا بخواهید برساند صاحب کار را. با او باشیم.

اگر که رسوند، که رسوند اگر که نرسوند از او دور نریم (نشویم)، از رضای او دور نرویم؛ او می‌بیند، او می‌داند. حرف‌هایی که ما به یکدیگر می‌زنیم او جلوتر «عین الله الناظره و اذنه الواعیه»، او جلوتر از ماها می‌شنود حرف همدیگر را، بلکه خودمان که حرف می‌زنیم، این صدا که از لب به گوش می‌رسد فاصله‌ای را طی می‌کند که او جلوتر از این فاصله حرف خودمان را می‌شنود؛ کلام خودمان را. ما می‌توانیم کاری کنیم او نفهمند؛ ما می‌توانیم کاری کنیم او نداند؟

  • توسلی قوی به امام زمان (عج)

شخص: توسل قوی به امام زمان (عج) چیست؟

آیت الله بهجت: الا ما شا الله؛ از زیاراتش توسل به اوست. صلوات بر او فرستادن باز هم توسل است به او. توسل محتاج به طریق معینی نیست.

امام مهدی (عج)
امام مهدی (عج)
  • بهترین راه برای ارتباط گرفتن با امام زمان (عج)

سوال شد: بهترین شیوه ارتباط با امام زمان (عج) چیست؟

آیت الله بهجت فرمودند: به دفتر امام زمان (عج) عمل کردن، اطاعت او کردن؛ کأنه می‌بیند، کأنه نه، یقینا می‌بیند. این صحبتی که بنده می‌کنم با شما امام زمان (عج) جلوتر از شما می‌شنود، شما با من صحبتی می‌کنید امام زمان (عج) جلوتر از بنده (می‌شوند)، «عین الله الناظره و اذنه الواعیه».

در ادامه سوال شد که یعنی همین دستورات (دستوراتشان) را اطاعت کنیم کافی است برای ارتباط؟ دعای یا یادی برای ایشان (لازم نیست)؟

آیت الله بهجت:بالاترین دعا طاعتش است.

سوال دیگری شد با این مضمون: از کجا بدانیم که امام زمان (عج) از دست ما راضی است؟

آیت الله بهجت: دفترش را ملاحظه می‌کنید، تطبیق می‌کنید، عمل شما را با دفتر امام زمان (عج)، (مقصود) دفتز شرع است. هر چه را شما دفتر شرع می‌دانید، مجتهد، مقلد، محتاط، این‌ها با هم فرق دارند[2].

منابع:

[1] برگرفته از صوت پخش شده از مرحوم آیت الله بهجت در کانال ایتا صوت مهدوی آقای حسن محمودی

[2] بخش چند رسانه‌ای مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت ا… بهجت (ره)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *