معرفی برخی از معروف ترین قاریان قرآن در جهان

معروف ترین قاریان قرآن در جهان

معروف ترین قاریان قرآن در جهان امروز چه کسانی هستند؟ زمانی‌که این سوال مطرح می‌گردد، ناخودآگاه در ذهن نام عبدالباسط نقش می‌بندند. اگر چه عبدالباسط از قاریان معروف به شمار می‌رود اما تنها قاری معروف و خوش الحان نیست چرا که افراد بسیاری در سر تا سر جهان به جهت استعدادی که دارند و همچنین برخوردار بودن از صدای زیبا در لیست معروف ترین قاریان قرآن قرار کرفته‌اند؛ افرادی که تلاوت‌شان حس و حالی معنوی به آدمی می‌بخشد. اگر چه اصل، تدبر و تفکر در آیات الهی و به کار بستن آن‌ها در بخش‌های مختلف زندگی است اما تلاوت زیبا باعث بیش‌تر شدن دقت در آیات می‌شود.

ما در این مطلب قصد داریم به معرفی اجمالی برخی از معروف ترین قاریان قرآن در سر تا سر جهان بپردازیم.

معروف ترین قاریان قرآن در جهان
معروف ترین قاریان قرآن در جهان

برخی از معروف ترین قاریان قرآن در کل جهان

  • عبد الباسط عبدالصمد

تلاوت متمایزش و صدای دل‌انگیزش منبع الهام و انگیزه مسلمانان است. عبدالباسط عبدالصمد را می‌توان به عنوان معروف ترین قاری قرآن در کل جهان معرفی کرد. او در دهه سوم قرن بیستم میلادی در مصر به دنیا آمد و در خانواده و فضایی پرورش یافت که به هنر تلاوت آشنا بودند. همین امر سبب ایجاد انگیزه در او برای تلاوت شد. او در کودکی قرآن را حفظ نمود و پس از آن به جهت این‌که درک منحصر به فردی از لحن و قوانین تجوید داشت توانست با قرائت خود بسیاری را مجذوب نماید. عبدالباسط به دلیل موثر بودن بر جامعه جهانی اسلام (طبق آن‌چه که نقل شده افراد متعددی پس از شنیدن صوت عبدالباسط مسلمان شدند) به عنوان یکی از چهار قاری بزرگ معرفی شده است. این قاری بزرگ و به نام در تلاوت از لحن‌های حزینی که عواطف آدمی را بر می‌انگیزند استفاده می‌کرد؛ او دقت خوبی در رعایت کردن صفات و مخارج حروف داشت و عمدتا در قرائت بر لحن‌هایی چون مقام صبا و حجاز متمرکز بود. گفته شده عبدالباسط از لحن‌های فرح بخشی چون نهاوند و عجم دوری می‌کرد و به ندرت و در برخی از آیه‌های فرح بخش از مقام رست کمک می‌گرفت.

  • راغب مصطفی غلوش

راغب مصطفی غلوش مصری از قاریان خوش الحان قرآن کریم است. او متولد سال 1938 میلادی و متوفای سال 2016 میلادی است و به عنوان یکی از قاریان موثر معاصر به شمار می‌رود. راغب غلوش نیز همچون عبدالباسط در فضا و خانواده‌ای بزرگ شد که با قرآن کریم و قرائت آن مانوس بوده‌اند، از این رو تعلیم و حفظ قرآن کریم برای او از کودکی آغاز شد و تا نوجوانی ادامه پیدا کرد. در ادامه نیز برای کامل شدن آموزش قرائت دوره‌ای را در موسسه‌ای گذراند. در نهایت غلوش از سن 16 سالگی به قرائت قرآن در محافل مختلف مشغول شده و بعد از هشت سال به طور رسمی در رادیو و تلویزیون مصر شروع به کار کرد. او در مساجد متعددی به قرائت قرآن می‌پرداخت و به کشورهای مختلف برای قرائت قران سفر می کرد. در ارتباط با سبک قرائت مصطفی غلوش باید گفت که او تا مدت‌ها به سبک استاد خود «مصطفی اسماعیل» (استاد مصطفی اسماعیل را اکبر القراء می‌گویند. او تسلطی عالی بر الحان داشته و سبکی ممتاز و فنی را ابداع نموده است. اگر چه او استاد مسلم در قرائت قرآن با تمامی الحان و مقامات موجود است اما دو مقام بیات و نهاوند در قرائت‌های او جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند) قرآن را قرائت می‌کرد اما بعد از آن‌که به صدا و سیما مصر ورود پیدا کرد و بنا بر پیشنهاد عده کثیری از بزرگان سبکی خاص را در نظر گرفت.

راغب مصطفی غلوش
راغب مصطفی غلوش
  • مشاری بن راشد العفاسی

مشاری بن راشد العفاسی 46 ساله اهل کویت را می‌توان به عنوان یکی دیگر از معروف ترین قاریان قرآن در جهان اسلام معرفی کرد. او دارای صدای فوق العاده‌ای است؛ قرآن را در مدت کوتاهی حفظ نموده و در قرائت قرآن متخصص است. او همچنین نقش موثری در ترویج ارزش‌ها و آموزه‌های اسلام داشته است. امروزه بسیاری از قاریان در کل جهان از شیوه و سبک تلاوت قرآن توسط مشاری تاثیر گرفته و می‌گیرند.

ناگفته نماند که مشاری العافسی علاوه بر تلاوت قرآن تواشیح‌های زیبایی را نیز خوانده است.

 در حال حاضر این قاری معروف، امام جماعت یکی از مساجد کشور کویت است.

  • سعود بن ابراهیم بن محمد الشریم

مانند هیچ کسی نیست. این سخن را درباره سعود الشریم قاری عربستان سعودی حنبلی مذهب گفته‌اند. او که متولد سال 1964 میلادی است، دارای مدرک دکترا است و به عنوان مدرس حقوق، معارف،فقه و عقیده اسلامی در مسجد الحرام شهر مکه مشغول به کار است. او همچنین جزو ائمه جمعه مسجد الحرام شناخته می‌شود. سعود بن ابراهیم صدای بی همتایی دارد. او برای ترغیب مسلمانان به یادگیری تعالیم اسلامی سنگ تمام گذاشته است. این قاری برجسته جهان اسلام کتاب‌های بسیاری نوشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به مهدی منتظر از دیدگاه اهل سنت و جماعت، راهنمای زائرانحج و عمره، فقه الخطیب و الخطبه، بررسی ادله مصطفی محمد در رد احادیث شفاعت و کرامت‌های پیامبران اشاره کرد.

  • تلاوت سوره حمد-مشاری بن راشد العفاسی

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *