شبهات مهدوی- امام حسن عسکری (ع) عقیم بود.

شبهات مهدوی- امام حسن عسکری (ع) عقیم بود.

شبهات مهدوی بسیاری در دوره‌های مختلف و از سوی دشمنان اهل بیت علیهم السلام به ویژه وهابیت مطرح شده و به جامعه تزریق شده‌اند. شبهاتی که به قصد و با هدف قرار دادن شک و تردید در دل شیعیان و منتظران امام مهدی (عج) و سست و بی پایه نشان دادن اعتقاداتشان بیان می‌شوند. این گونه شبهات که در حوزه مهدیت مطرح می‌شود، می‌بایست به درستی بررسی شده و پاسخی مناسب در راستای نفی آن‌ها و تبیین مسائل و موضوعات مهدوی به آن‌ها داده شود. خوشبختانه امروزه کارشناسان مهدویت توانسته‌اند با اتکا به منابع معتبر و با ادله عقلی در جهت رد این شبهات گام‌های بسیار خوبی بردارند. یکی از شبهات مهدوی مطرح شده در ارتباط با امام حسن عسکری علیه السلام است. وهابیت در رد وجود حضرت مهدی ارواحنا له الفداء به لقب «عسکری» پدر بزرگوارشان اشاره کرده و می‌گویند: عسکری به معنای عقیم است و حسن بن علی العسکری به دلیل اینکه عقیم است این لقب را گرفته است و ارتباطی به قرار گرفتن او در منطقه نظامی سامرا ندارد چرا که او نظامی نبوه که لقب عسکری را بگیرد.

شبهات مهدوی- امام حسن عسکری (ع) عقیم بود.
شبهات مهدوی- امام حسن عسکری (ع) عقیم بود.

در این مطلب پاسخی در جهت رد و نفی این شبهه داده خواهد شد.

پاسخ به شبهه عقیم بودن امام حسن عسکری (ع) از شبهات مهدوی

پاسخ به این شبهه به صورت بررسی موردی بیان می‌گردد.

  • معنای عسکر نازا و عقیم نیست.

وهابیون می‌گویند که عسکری دو معنا دارد. اول اینکه پادگان و محله نظامی است. دوم به معنای نازا و عقیم است و به همین جهت به حسن بن علی النقی عسکری می‌گویند. چون که او نظامی نبوده که به جهت نظامی بودن این لقب را گرفته باشد. با بررسی کتب لغت و آن چه که دهخدا، ابن قتیبه و ابن درید گفته‌اند، معنای نازا و عقیم بودن برای این واژه نیامده و آن‌چه که بیان گردیده این است که واژه «عسکر» معرب شده کلمه «لشکر» در زبان فارسی است و مترادف واژگانی چون سپاه، جیش و ارتش است.

  • ساکن منطقه نظامی در سامرا

امام حسن عسکری علیه السلام 29 سال عمر کردند. ایشان 16 سال از عمر پر خیر و برکتش را در منطقه نظامی سامرا گذراند. آیا این مقدار زمان برای دادن لقب عسکری به شخصی کافی نیست. به ویژه این‌که لقب دادن به افراد در آن دوران امری متداول بود. به عنوان مثال آن که مدتی را به خرمافروشی مشغول بود و به آن شناخته شده حتی اگر که کسب و کار دیگری را راه انداری کند به او خرما فروش یا تمار می‌گفتند. حال این مورد برای امام حسن عسکری (ص) صدق نمی‌کند؟!

  • اگر که لقب عسکری در معنای عقیم است، پس امام دهم نیز باید عقیم باشد.

گفته می‌شود حال اگر که این شبهه درست در نظر گرفته شود و عسکری به معنای نازا و عقیم باشد. لقب عسکری تنها برای امام یازدهم نبوده و امام دهم نیز به این لقب ملقب بودند. پس ایشان نیز باید عقیم می‌بودند. چطور می‌شود که امام دهم چند فرزند دارند اما امام یازدهم نه؟

  • اقرار شمس الدین ذهبی از عالمان اهل سنت به فرزند داشتن امام حسن عسکری (ع)

شمس الدین ذهبی از علمای اهل سنت است که تخصص ویژه‌ای در علم رجال و همچنین نسب شناسی دارد در کتابی که دارد و به نام «تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الأعلام» شناخته می‌شود در معرفی امام یازدهم نوشته است: الْحَسَن بْن عليّ بْن مُحَمَّد بْن عَلِيّ الرِّضا بْن مُوسَى بْن جعْفَر الصّادق. أَبُو محمد بن الهاشميّ الْحُسَيْنيّ أحد أئمّة الشَيعة الذين تدَّعى الشِّيعة عِصْمَتهم. ويقال لَهُ الْحَسَن العسكريّ لكونه سكن سامرّاء، فإنها يقال لها العسكر. وهو والد منتظَر الرّافضة…[1].

حسن بن علی بن محمد بن علی الرضا بن موسی بن جعفر صادق. ابو محمد بن الهاشمی الحسینی یکی از امامان شیعه که شیعیان آنان را معصوم می‌دانند، است. و به او به سبب سکونت در سامرا که به آن «عسکر» می‌گویند، حسن عسکری نام گرفته است. و او پدر منتظر (مقصود امام منتظر) رافضه‌ها (شیعیان) است …

البته در ادامه نوشته نیز تصریح کرده که پسرش محمد بن حسن کسی است که رافضه‌ها به او قائم، خلف و حجت می‌گویند (محمد بْن الْحَسَن الَّذِي يدعوه الرّافضة القائم الخَلَف الحُجّة).

  • همه‌ی انواع انگورهای عسکری بی هسته نیستند.

وهابیت برای اثبات ادعای خود میوه انگور عسکری را مثال زده و می‌گوید: انگور عسکری را را نیز به جهت دانه نداشتن (مثال دانه به فرزند) به این نام می‌گویند. در پاسخ به این ادعا نیز لازم است گفته شود که تمام انواع انگور عسکری بی دانه نیستند و انواع با دانه آن وجود دارد. همچنین در این دنیا چیزهای فراوانی وجود دارند که به نام مخترع یا کاشف آن‌ها نامگذاری می‌شوند. پس اشاره و استدلال به میوه انگور عسکری از نوع بی دانه درست نیست[2].

منابع:

[1] تاریخ الاسلام-ت تدمری، شمس الدین ذهبی، ج19، ص113

[2] محتوای نگاشته شده برگرفته از سخنان آقای امیر حسین ملاحسنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *