معرفی سوره طارق

سوره طارق

سوره طارق هشتاد و ششمین سوره قرآن کریم بر اساس ترتیب کنونی و سی و ششمین سوره نازل شده بر رسول خدا (ص) است. این سوره مکی بوده و جزو سوره‌های جزء سی‌ام قرآن شناخته می‌شود. نام این سوره از نخستین سوگند سوره در اولین آیه گرفته شده است و خداوند در آن به دو موضوع معاد و قرآن کریم پرداخته است. سوره طارق متشکل از هفده آیه کوتاه است و جزو مفصلات به شمار می‌رود و قبل از سوره بلد و بعد از سوره قمر نازل شده است.

معرفی سوره طارق
معرفی سوره طارق

محتوا سوره طارق

بر اساس آن‌چه که در تفاسیری همچون تفسیر نمونه آمده است، محتوای کلی این سوره بر دو محور معاد و قرآن کریم (اهمیت و ارزش آن) می‌چرخد. خداوند متعال در ابتدای سوره پس از قسم‌هایی، به وجود مراقبان الهی بر آدمی اشاره نموده و در ادامه برای ثابت کردن امر معاد به حیات نخستین و آغاز پیدایش آدمی از آب نطفه اشاره می‌نماید و طی یک نتیجه‌گیری (برای آنان که اهل تفکر هستند) مشخص می‌سازد که آن خدای قادر و متعالی که آدمی را از آبی این چنین بی ارزش و خُرد خلق نموده قدرت بر بازگشت مجددش را نیز دارد. سپس به برخی از ویژگی‌های روز معاد اشاره میکند و در ادامه با بیان سوگندهایی متعدد که هر یک مضمون و محتوایی مهم را در بر دارد، از اهمیت قرآن کریم سخن به میان می‌آورد و در انتها سوره را با تهدید اهل کفر به مجازات به پایان می‌رساند.

آثار، برکات و خواص سوره

برای هر یک از سوره‌های قرآن کریم آثار، برکات، خواص و فضائلی توسط ائمه اطهار علیهم السلام روایت شده است. برای سوره طارق نیز این چنین است. از این رو در این بخش برخی از احادیث و روایات وارد شده در این باره را به نگارش در می‌آوریم.

فضیلت سوره های قرآن
فضیلت سوره های قرآن

در فضیلت سوره مبارکه طارق آمده است:

  • پیامبر اکرم (ص): هر که سوره مبارکه طارق را تلاوت نماید خدای متعال ده برابر تعداد ستاره‌هایی که در آسمان وجود دارند به اوحسنه عطا می‌کند[1].
  • پیامبر اکرم (ص): سوره طارق را یاد بگیرید چرا که اگر شما به این امر آگاه بودید که چه آثار و رموزی در این سوره نهفته است، آن‌چه را که در دست داشته رها می‌نمودید و کارهایتان را تعطیل می‌کردید و آن را یاد می‌گرفتید و به کمک (وسیله) آن به خدای متعال تقرب می‌نمودید و خداوند عز و جل به واسطه آن تمامی گناهان به جز شرک را می‌آمرزید[2].
  • امام صادق (ع): هر آن‌کس که در نمازهای واجب خویش سوره طارق را تلاوت کند در روز جزا در پیش خدای متعال جایگاهی والا خواهد داشت و از همراهان و یاران اهل ایمان در بهشت خواهد بود.

و اما آثار و خواص سوره

  • پیامبر (ص): هر آن‌که سوره طارق را بنویسد و آن را با آب شسته و زخم را با همان آب بشوید، آن زخم ورم نمی‌کند [3]
  • امام صادق (ع): اگر که سوره مبارکه طارق را در وقت خواب قرائت کنند، از احتلام ایمن می‌گردند[4]

صوت- خلیل الحصری (تحقیق)

دانلود

منابع:

[1] مجمع البیان شیخ طبرسی، ج10، ص320

[2] مستدرک الوسائل، محدث نوری، جلد 4، صفحه 365

[3] تفسیر البرهان، جلد 5، صفحه629

[4] درمان با قرآن، ص141

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *