دیدگاه‌ های دانشمندان غربی درباره قرآن کریم

دیدگاه‌ های دانشمندان غربی درباره قرآن کریم

و یقینا ما قرآن را برای پند گرفتن آسان نمودیم؛ پس آیا پند گیرنده‌ای هست؟[1]. خداوند قرآن کریم را بر نبی رحمت حضرت محمد (ص) برای هدایت مردم نازل کرد اما همچون همیشه که با مبعوث شدن پیامبری، گروهی چه در آن دوره و چه در اعصار پس از آن به تکذیبش پرداخته و بر خرافه بودن آن تاکید می‌کنند، در زمان رسول خدا (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام تا امام حسن عسکری (ع) و در این دوران که عصر غیبت دوازدهمین امام، مهدی موعود است نیز گروه‌هایی آن را دروغ و خرافه دانسته و بر آن اسرار دارند. در این میان عده‌ای نیز وجود دارند که با قدیمی دانستن و مختص زمان خود بودن قرآن کریم، کلام اندیشمندان معاصر غربی را حق و درست دانسته و آن‌ها را سرلوحه خود قرار داده‌اند در حالی‌که برخی از آن فلاسفه خود به حق و بزرگ بودن این کتاب آسمانی اعتراف کرده‌اند. از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مطلب برخی از دیدگاه ‌های دانشمندان غربی درباره قرآن کریم را به نگارش در آوریم.

دیدگاه‌ های دانشمندان غربی درباره قرآن کریم
دیدگاه‌ های دانشمندان غربی درباره قرآن کریم

دیدگاه‌ های دانشمندان غربی درباره قرآن کریم

  • آلبرت انیشتین

قرآن کتاب جبر، هندسه یا حساب نیست، قرآن مجموعه‌ای از قوانین است که بشریت را به راه راست، راهی که بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان از تعریف و تعیین آن ناتوان هستند، هدایت می‌کند[2].

  • راکستون

سال‌های طولانی است که در جستجوی حقیقت بودم تا این‌که آن را در اسلام پیدا کردم؛ سپس قرآن مقدس را دیدم و خواندن آن را شروع کردم. او بود که همه‌ی پرسش‌هایم را جواب داد. قرآن ابهت و خوف را به انسان الهام می‌کند و در عین حال ثابت می‌کند که هر چه می‌گوید راست است‌[3]

قرآن کریم
قرآن کریم
  • جان دیون پورت

قرآن همچون انجیل نیست که تنها به عنوان میزان و شاخصی در ارتباط با باورهای دینی، عبادت و عمل پیروان آن شناخته می‌شود، بلکه برخوردار از مکتب و شیوه سیاسی است چرا که تخت و تاج یا به تعبیری دیگر اساس ایستگاه و سازمان سیاسی روی این شالوده ریخته شده است و هر گونه قانونی برای اداره‌ی امور کشور از این منبع اتخاذ می‌گردد[4].

  • تولستوی (فیلسوف بزرگ روسی)

قرآن مشتمل بر تعالیم و وقایع روشن، آشکار و آسان است و عموم انسان‌ها (افراد بشر) از هر طبقه‌ای می‌تواند از آن بهره ببرند[5].

  • پروفسور مری گلیورد دورمان

قرآن لفظ به لفظ توسط جبرئیل بر محمد (ص) وحی شده است و هر یک از الفاظ آن کامل و تمام است. قرآن معجزه جاویدی است و گواه بر راست بودن ادعای محمد (ص) بخشی از جنبه اعجاز آن مربوط به سبک و اسلوب نوشتاری آن است و این سبک به اندازه‌ای کامل، بزرگ و با شکوه است که در نه جن و نه انسان قدرت برآوردن همانند آن را ندارند و نمی‌توانند کوچکترین سوره‌ای شبیه به آن را بیاورند. بخش دیگر اعجاز قرآن مرتبط به تعالیم و پیشگویی‌هایی است که در آن نوشته شده است و این قرآن به نحوه اعجاز اطلاعاتی را دارا است که یک آدم امی درس نخوانده، هرگز نمی‌تواند شخصا، آن کلمات، الفاظ و اطلاعات را جمع آوری کرده باشد[6] .

  • ناپلون بناپارت

قرآن به تنهایی عهده‌دار سعادت بشریت است. امیدوارم آن زمان دور نباشد که من بتوانم تمامی اندیشمندان و تحصیل کردگان تمام کشورها را با هم متحد سازم و نظام یکنواختی تنها طبق اصول قرآن که اصالت دارد و حقیقی است و قادر است مردم را به سوی سعادت راهنما باشد (به وجود بیاورم). من امید دارم در طول زمان نزدیکی جشن اتحاد نظامی را طبق قرآن برقرار نمایم. کجاست آن روزی که ما مجمع بزرگی از سیاستمداران و اندیشمندان حقوق جهان را تشکیل دهیم. قرآن کلام خداوند و متین‌ترین قوانین محمدی همان نسخه‌ی پر افتخار بشری را پیش رو گذارده و از روی آن قوانین و سعادت حقیقی بشر را تنظیم کنیم[7]

برگرفته از سایت راسخون

سوره قمر- آیه 32-ماهر المعیقلی

وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ

ما قرآن را برای یادآوری آسان ساختیم، آیا کسی هست که متذکر شود.

دانلود

منابع:

[1] سوره قمر آیه 32

[2] راه تکامل جلد6 ص53

[3] نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)ص37 – قرآن و دیگران ص29

[4] قرآن و دیگران

[5] همان، ص 16

[6] قرآن و دیگران، ص 29- اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 44 – نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 28

[7] اعترافات دانشمندان بزرگ جهان ص 43 – نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد ص21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *