پاسخ آیت الله خامنه‌ای به سوالات مرتبط با احکام ماه رمضان

احکام ماه رمضان

با نزدیک شدن به حلول ماه مبارک رمضان و مهم بودن این عمل عبادی و توجه به کیفیت و درستی انجام آن بر آن شدیم تا برخی از سوالات مرتبط با ماه رمضان که از آیت الله خامنه‌ای به عنوان یکی از مراجع بزرگ شیعه، پرسیده شده‌اند و به عنوان استفتائات روزه و احکام ماه رمضان شناخته می‌شوند را برای بهره‌مندی شما همراهان گرامی به نگارش در آوریم.

احکام ماه رمضان
احکام ماه رمضان

پاسخ آیت الله خامنه‌ای به احکام ماه رمضان

سوال 1: روزه گرفتن در روزی که مشخص نیست آخر ماه شعبان است یا ابتدای رمضان، واجب است یا نه؟ آیا می‌شود به نیت روزه ماه مبارک رمضان آن را روزه گرفت؟

  • روزی که یوم الشک است، روزه‌اش واجب نمی‌باشد و اگر که شخصی بخواهد آن روز را روزه بگیرد نمی‌تواند به نیت ماه مبارک رمضان باشد، و می‌تواند یا روزه مستحبی گرفته و یا قضای یکی از روزه‌های خود را به جای آورد. اگر که بعدا مشخص شود این روز جزو ماه رمضان است به عنوان روزه ماه مبارک به شمار می‌رود و قضای ان روز لازم نمی‌باشد و اگر که میانه روز متوجه گردد که ماه مبارک رمضان است می‌بایست از همان لحظه نیت روزه رمضان نماید.

سوال 2: فردی که مبتلا به آسم است و در روز چند مرتبه لازم است از اسپری تنفسی استفاده کند، مصرف این اسپری در زمان روزه، از چه حکمی برخوردار است؟

  • استفاده از اسپری حاوی داروی رفع تنگی نفس برای روزه‌دار اشکالی ندارد و سبب باطل شدن روزه نمی‌گردد.

سوال 3: دختری که به تازگی به سن بلوغ رسیده است اگر که به دلیل روزه گرفتن دچار ضعف شدیدی گردد، آیا نسبت به روزه ماه مبارک رمضان مکلف است؟

  • دخترانی که به تازگی به سن بلوغ رسیده‌اند بر آن‌ها واجب خواهد بود که روزه بگیرند و ترک کردن آن به جهت دشواری، ضعف جسمی و نظیر این‌ها جایز نمی‌باشد مگر آن‌که روزه زیانی برای آن‌ها داشته باشد و یا تحمل نمودن روزه با سختی و مشقت فراوانی همراه باشد.

سوال 4: آیا انجام دادن آزمایش کرونا که توسط نمونه گیری از حلق و بینی با فرو نمودن چیزی همچون گوش پاک‌کن انجام می‌شود، سبب باطل شدن روزه می‌گردد؟

  • تنها انجام تست کرونا، تا زمانی که چیزی از حلق پایین نرود، سبب ابطال روزه نخواهد بود.

سوال 5: اگر که فردی در ماه رمضان به سفر برود، روزه او چه حکمی دارد؟ آیا جایز است افطار کند؟

  • اگر که شخص بعد از ظهر سفر خود را آغاز کند، لازم است روزه‌اش را نگاه دارد ولی اگر که قبل از ظهر سفر کند، در صورتی که از شب قبل قصد سفر کرده باشد، روزه‌اش باطل خواهد بود اما اگر که در روز این قصد را پیدا کرد بنا بر احتیاط واجب می‌بایست روزه را به جای آورده و بعد از ماه مبارک رمضان نیز قضای آن را انجام دهد

سوال 6: اگر که شخصی در ماه رمضان برای خوردن سحری بیدار شود و پس از تناول غذا متوجه گردد که اذان گفته شده، آیا روزه پذیرفته می‌شود و یا لازم است روزه آن قضا شود؟

  • اگر که روزه دار در هنگام سحر بدون آن‌که تحقیق نماید که آیا صبح شده است یا نه، کاری که موجب بطلان روزه است را انجام دهد، سپس معلوم گردد که در آن زمان صبح شده است، گرفتن روزه قضا پس از ماه مبارک واجب می‌گردد اما اگر که تحقیق نموده و بداند که زمانی تا صبح باقی مانده است و چیزی تناول نماید و سپس معلوم گردد که آن هنگام صبح بوده است، قضای روزه واجب نمی‌شود.

سوال 7: اگر که شخص روزه دار آب را به نیت رفع تشنگی در دهان خویش گردانده و بیرون بریزد به گونه‌ای که کمی از آن نیز پایین نرود، دارای چه حکمی است؟

  • اشکالی ندارد.
پاسخ آیت الله خامنه ای به سوالات مرتبط با احکام ماه رمضان
پاسخ آیت الله خامنه ای به سوالات مرتبط با احکام ماه رمضان

سوال 8: اگر که شخصی در هنگام روزه برای شستن دهان و خنک شدن، آب را به دهان خود وارد نموده یا برای وضو، مضمضه نماید ولی بی اختیار آب را فرو ببرد، روزه‌اش باطل است؟ آیا لازم است قضای آن به جا آورده شود؟

  • در زمانی غیر از مضمضه کردن برای وضو نماز واجب، احتیاط است که روزه آن روز را قضا کند.

سوال 9: حجامت در زمان روزه داری چه حکمی دارد؟

  • اگر که موجب ضعف نگردد، اشکال ندارد اما اگر سبب ضعف روزه‌دار گردد، مکروه خواهد بود.

سوال 10: اگر که فردی در هنگام روزه جُنب باشد و تا پیش از اذان ظهر متوجه آن نگردد و بعد از آن غسل ارتماسی کند، آیا روزه او باطل است؟ و اگر که پس از غسل کردن متوجه شود که او در حال روزه غسل ارتماسی کرده، آیا قضای آن واجب خواهد بود؟

  • اگر که غسل ارتماسی شخص به جهت غفلت و فراموشی از روزه دار بودن است، غسل و روزه هر دو صحیح بوده و قضایی به گردن فرد نیست.

سوال 11: حکم استعمال کردن دخانیاتی چون سیگار، در حالی که فرد روزه است، چه حکمی دارد؟

  • احتیاط واجب این است که فرد روزه دار از دودهای انواع مختلف دخانیات و همچنین صرف مواد مخدری که از بینی با زیر زبان جذب گردد، خودداری نماید.

سوال 12: اگر که شوهری با همسر خویش در ماه مبارک رمضان جماع کند و زن نیز به آن رضایت داشته باشد، دارای چه حکمی است؟

  • بر هر یک از آن‌ها حکم افطار عمدی جاری می‌باشد و علاوه بر این‌که قضا نمودن آن واجب است، کفاره روزه نیز بر هر دو واجب خواهد شد.

سوال 13: اگر که زنی در ماه مبارک رمضان دو ساعت یا کم‌تر به اذان مغرب پریود شود، روزه‌اش باطل است؟

  • آری، روزه‌اش باطل خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *