برنامه‌های اجتماعی حکومت حضرت مهدی (عج)

حکومت مهدوی | حکومت امام زمان علیه السلام

برنامه‌های اجتماعی حکومت حضرت مهدی (عج) چه هستند؟ حضرت در کنار برنامه‌های فرهنگی و اقتصادی حکومت خود که حکومتی الهی و عدالت گستر است برای اصلاح ساختار جامعه چه برنامه‌هایی اجتماعی را تدوین و اجرا خواهد کرد؟ حضرت مهدی روحی له الفداء برای سامان بخشیدن به جامعه و اجتماع برنامه‌های را طبق تعالیم قرآن، سنت پیامبر (ص) و ائمه معصوم علیهم السلام در نظر دارد که با اجرای آن‌ها زمینه برای رشد و تعالی تک تک افراد جامعه مهیا خواهد شد. در واقع در جامعه‌ای که بر اساس تعالیم الهی اداره می‌شود خوبی‌ها رواج داده خواهند شد و بدی‌ها نهی می‌شوند و حقوق تمامی انسان‌ها طبق عدالت الهی پرداخت می‌شود و با تبهکاران بر اساس عدل الهی و طبق حدود و قوانینی که مشخص شده‌اند برخورد می‌گردد …

در ادامه برخی از مهم‌ترین برنامه‌های اجتماعی حکومت حضرت مهدی (عج) را مختصر بیان خواهیم نمود.

جلو های محبت حضرت مهدی (عج)
برنامه‌های اجتماعی حکومت حضرت مهدی (عج)

زنده نمودن امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی نمودن از منکر و بدی را می‌توان از مهمترین برنامه های اجتماعی حکومت حضرت مهدی (عج) دانست چرا که این امر واجب الهی که در قرآن نیز به انجام آن تاکید شده، از خصوصیات دین و شریعت مبین اسلام است و به سبب آن تمامی فرائض الهی اقامه می‌گردند و اهتمام نداشتن به آن از عوامل اساس از بین رفتن خوبی ها و گسترش و تسلط بدی‌ها خواهد بود.

از بهترین مراتب این امر ان است که حاکمان و کارگزاران یک حکومت در رأس خود عامل به این امر باشند تا جامعه نیز صلاح یابد.

آن هنگام که امام مهدی (عج) حکومت و فرمانروایی جهان را بر عهده می‌گیرد خود از جمله نخستین افرادی خواهد بود که به امر به معروف و نهی از منکر عمل خواهند کرد.

امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر

عدالت قضایی

عدالت را می‌توان از مهم‌ترین برنامه های حکومتی حضرت مهدی (عج) در عصر ظهور برشمرد، چرا که او ظهور می‌کند تا عدالت الهی را در ابعاد و حوزه های مختلف جامعه اجرا نماید. حوزه‌ی قضایی از مهم‌ترین حوزه‌های برای اجرای عدالت است زیرا در این بخش از جامعه بیشترین ناعدالتی‌ها و حق کُشی‌ها صورت گرفته و می‌گیرد و اکثر احکام صادره در این بخش موثر از نفوذ رأی قدرتمندان و فرمانروایان ظالم است. زمانی که امام زمان (عج) حاکمیت جهان را به عهده می‌گیرد به همه‌ی ظلم‌ها و ستم‌ها پایان میدهد و دادگاه‌هایی عدالت گستر در تمامی جهان ایجاد میکند و قضات و مجریان با تقوا و صالحی را انتخاب می‌کند تا کم‌ترین ظلمی به کسی روا داشته نشود.

اجرا کردن حدود الهی

اجرا نمودن حدود الهی مشخص شده در دین مبین اسلام از دیگر برنامه های اجتماعی حکومت حضرت مهدی (عج) می‌باشد. برای برخورد با افراد شرور و تبهکار جامعه روش‌های مختلفی وجود دارد. در عصر ظهور از سویی افراد تبهکار با استفاده از برنامه های فرهنگی و با آموزش معارف الهی و مستحکم نمودن باورها و عقاید به سمت مسیر درست سوق داده می‌شوند و از سمت و سویی دیگر با تامین کردن نیازهای معقول و اجرای عدالت ، مسیر فساد و تبهکاری بسته می‌شود، اما با آن گروه از افراد که با وجود تمامی این برنامه‌ها باز هم در مسیر فساد و تباهی و تجاوز به حقوق دیگر انسان‌ها قدم گذاشته و احکام و قوانین الهی را رعایت نکرده و نادیده می‌گیرند به شدت و بر اساس حدود الهی که در قوانین کیفری دین اسلام مشخص شده‌اند با آنان برخورد می شود تا علاوه بر این‌که مانعی در برابر فساد دوباره‌ی آن‌ها باشد، از فساد و تبهکاری دیگر افراد جامعه نیز جلوگیری شود.

عدالت
عدالت

مبارزه با فساد

همانگونه که بیان شد از مهم‌ترین امور و کارهایی که در حکومت حضرت مهدی (عج) به عنوان یک حکومت الهی، به آن توجه شده و جامه عمل به آن پوشانده می‌شود عمل نهی از منکر در کنار امر به نیکی و خوبی است که جزو برنامه های اجتماعی حکومت مهدوی است. اما انجام این امر تنها با زبان نخواهد بود و افراد در یک جامعه اسلامی می‌بایست با عمل نیز این امر مهم را در حوزه‌ها و ابعاد مختلف و از طریق درست نه غلط به سر انجام رسانده و با عمل و رفتار خود به مقابله با هر آن‌چه که بدی و منکر به شمار می‌رود، پرداخته تا آن‌جا که رذیلت و فسادی باقی نماند و محیط زندگی فردی و اجتماعی از زشتی و بدی به طور کامل پاک گردد.

 

موسسه معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *