احادیثی از حضرت فاطمه (س)

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

در این مطلب احادیثی از حضرت فاطمه (س) را به رشته تحریر در آوردیم تا با تامل در آن‌ها، همچون کلام و سخن دیگر معصومین علیهم السلام که برگرفته از کلام وحی و تعالیم الهی است و چراغی برای گام نهادن در مسیر درست برای تقرب به خدا و سعادتمندی می‌باشند، آموزه‌ها، معارف و سبک زندگی اسلامی را دریافت نموده و با الگو قرار دادن و به کارگیری آن‌ها در بخش ها و ابعاد مختلف زندگی به سعادت و خوشبختی رسید.

یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها
احادیثی از حضرت فاطمه (س)

احادیث حضرت فاطمه (س)

  • خِیَارُکُمْ ألْیَنُکُمْ مَنَاکِبُهُ وَ أکْرَمُهُمْ لِنِسَائِهِمْ [1]

بهترین شما فردی است که نرم خوتر است و بیش از دیگران زن خویش را تکریم و گرامی نماید.

  • اُشهِدُ اللّه تَعالی لَقَد سَمِعتُهُ (ص) یقولُ: عَلِیٌّ خَیرُ مَن أخلُفُهُ فیکم، و هُوَ الإِمامُ وَ الخَلیفَةُ بَعدی [2].

خداوند را شاهد و گواه می‌گیرم که شنیدم پیامبر (ص) می‌فرمود: علی، بهترین شخصی است که او را بین شما جانشین می‌گذارم و او امام و خلیفه بعد از من است.

  • قالَ لی رَسولُ اللّهِ(ص): یا فاطِمَةُ، مَن صَلّی عَلَیک غَفَرَ اللّهُ لَهُ، و ألحَقَهُ بی حَیثُ کنتُ مِنَ الجَنَّةِ[3].

پیامبر خدا (ص) فرمود: ای فاطمه، هر کس که بر تو درود فرستد خداوند او را مورد آمرزش خویش قرار می‌دهد و در هر جای بهشت که باشم او را به من ملحق خواهد نمود.

  • حُبِّبَ إلیَّ مِنْ دُنْیاکُمْ ثَلاثٌ: تلاوَةُ کِتابِ اللهِ وَ النَّظَرُ فی وَجْهِ رَسولِ اللهِ وَ الإنْفاقُ فی سَبیلِ اللهِ [4].

سه چیز را از دنیایتان دوست می‌دارم: تلاوت قرآن، نگاه به صورت مبارک حضرت رسول (ص) و انفاق و بخشش در راه خدا.

  • امّا وَ اللّهِ، لَو ْتَرَكُوا الْحَقَّ عَلى اهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبیّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِى اللّهِ اثْنانِ، وَ  لَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ، وَ خَلْفٌ بَعْدَ خَلَفٍ حَتّى یَقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِالسَّلام [5].

و اما به خداوند قسم، اگر که حق (مقصود خلافت و امامت است) را به اهل خود سپرده بودند و عترت پیامبر (ص) را اطاعت و پیروی می‌کردند حتی دو نفر نیز با هم درباره خداوند متعال و دین اختلاف نمی‌کردند و مقام امامت و خلافت توسط اشخاصی شایسته یکی پس از دیگری تا زمانی که قائم ما که نهمین فرزند از حسین که درود و سلام خدا بر آن ها باد، است قیام نماید منتقل می‌شد.

  • جَعَلَ اللّهُ الاْيمانَ تَطْهيراً لَكُمْ مِنَ الشّـِرْكِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزيهاً لَكُمْ مِنَ الْكِبْرِ، وَ الزَّكاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِي الرِّزقِ، وَ الصِّيامَ تَثْبيتاً لِلاْخْلاصِ، وَ الْحَّجَ تَشْييداً لِلدّينِ. [6]

خداوند متعال برای شما ایمان را پاکی از شرک قرار داد و نماز را برای پاکی و تنزیه از تکبر مقرر کرد، و زکات را برای تزکیه نفس و گسترش و توسعه در رزق و روزی معین نمود و روزه را برای استقامت و اخلاص در اراده و حج را برای مستحکم شدن اساس و بنای دین و شریعت مقرر کرد و لازم دانست.

  • أحمَدوا اللهَ الذّي لعظَمَتِهِ و نورِهِ يَبْتَغي مَن في السَّمواتِ و الأرض إليهِ الوسيلةُ و نَحنُ وسيلَتُه في خَلقِهِ [7].

حمد و سپاس خدا را که بزرگی و نور او ایجاب می‌نماید که هر آن‌چه که در آسمان‌ها و زمین است (برای تقرب به او) وسیله جویند و ما (خاندان پیامبر (ص) – اهل بیت) وسیله او در بین مخلوقاتش می‌باشیم.

  • مَن أصعَدَ إلَى اللّه ِ خالِصَ عِبادَتِهِ أهبَطَ اللّه ُ إلَيهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ [8].

هر آن کس که خداوند را از روی خلوص عبادت و پرستش کند، خداوند برترین مصلحت را برای او فرو می‌فرستد.

  • إنْ كُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناكَ و تَنتَهي عَمّا زَجَرناكَ عَنهُ فَأنتَ مِن شيعَتِنا و إلاّ فَلا [9].

همانا اگر آن‌چه را که به تو امر نمودیم عمل نمایی و از آن‌چه که تو را از آن برحذر کرده دوری کنی، از شیعیان ما خواهی بود و الا هرگز.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله
حضرت فاطمه زهرا سلام الله
  • حرم[الله] الشِّرْكَ إخْلاصا لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ، فَاتَّقُوا اللّه حَقَّ تُقاتِهِ، وَ لا تَمُوتُّنَ إ لاّ وَ اءنْتُمْ مُسْلِمُونَ، وَ اءطیعُوا اللّه فیما اءمَرَكُمْ بِهِ، وَ نَهاكُمْ عَنْهُ، فَاِنّهُ، إ نَّما یَخْشَى اللّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءِ. [10]

خداوند شرک را تماما (در امور مختلف) حرام نمود تا آن‌که همه تن به ربوبیت او سپرده و سعادتمند گردند، پس آن‌گونه که سزاوار است می‌بایست تقوای الهی داشته باشید و کاری کنید تا با ایمان و باور به دین اسلام از این دنیا بروید.

  • شيعَتُنا مِنْ خِيارِ أهْلِ الْجَنَّةِ وَكُلُّ مُحِبّينا وَ مَوالي اَوْليائِنا وَ مُعادي أعْدائِنا وَ الْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا [11].

شیعیان ما و تمامی دوستدارانمان و دوستداران اولیاء ما و دشمن دشمنان ما و آن‌کس که به قلب و زبان تسلیم ما می‌باشد، بهترین اهل بهشت هستند.

  • الْزَمْ رِجْلَها، فَإنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ اقْدامِها، و الْزَمْ رِجْلَها فَثَمَّ الْجَنَّةَ [12]

همواره در خدمت مادر و پای بند او باش، چرا که بهشت خدا زیر پای مادران است و نهایت و نتیجه آن نعمات بهشتی خواهد بود.

منابع:

[1] دلائل الامامه، ص7

[2] کفایة الأثر، ص 199

[3] کشف الغمه، ج 2، ص 98

[4] نهج الحیاه، ح 164

[5] بحار الانوار، ج 36، ص 352، ح 224

[6] ریاحین الشریعه، ج 1، ص 312

[7] شرح نهج البلاغه این ابی الحدید، ج 86، ص 211

[8] بحار الانوار، ج 70، ص 249

[9] بحار الانوار، ج 68، ص 155

[10] ریاحین الشریعه، ج 1، ص 312

[11] بحار الانوار، ج 68، ص 155

[12] کنز العمال، ج 16،ص 462

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *