اعجاز امام مهدی (عج) در دوران غیبت و ظهور

محل زندگی حضرت مهدی (عج)

پس از پیامبر اکرم (ص)، که خاتم النبین است حق تعالی امامان معصوم (ع) از امام علی (ع) تا آخرین آن‌ها یعنی امام مهدی (عج) را به عنوان جانشینان طریق هدایت و اجرا کنندگان شریعت الهی و حجت خود بر روی این کُره خاکی معرفی نموده است تا مردم به نور آنان در کنار قرآن مجید بتوانند مسیر درست از نادرست را شناخته و در طریق حق قدم بگذارند اما از آن‌جا که همیشه و در اعصار مختلف برای امر پیامبری و همچنین امامت مدعیانی دروغین ظهور نموده و با وعده و سخنانی فریب‌کارانه باعث شده‌اند تا واقعیت امر بر انسان‌ها مشتبه گردد و گاه برخی از آنان به مدعیان دروغی ایمان آورده و قدم در مسیر ضلالت گذاشته‌ و می‌گذارند می‌بایست راهی برای شناخت حق و ناحق از یکدیگر است. این راه چیزی نیست جز اعجاز یا همان بینه و دلیل روشن که تنها از آن‌کس که حق است به امر خدا سر می‌زند. امام مهدی (عج) نیز همچون پدران خویش اعجازهایی داشته‌اند که در ادامه به بررسی و بیان مختصر آن‌ها می‌پردازیم.

حضرت مهدی (عج)
اعجاز امام مهدی (عج)

معجزات و بینه‌های حضرت مهدی (عج) را می‌توان در سه دسته معجزه‌های زمان تولد، معجزه‌ها و کرامات دوران غیبت و بینه‌های دوره ظهور قرار داد:

اعجاز امام مهدی (عج) در زمان تولد

برخی از اعجازهای زمان تولد عبارتند از:

  • ولادت بدون نمایان گشتن آثار وضع حمل

از امام حسن عسکری (ع) روایت شده که ایشان به عمه خود حکیمه خاتون بیان فرمودند که امشب را به منزل ما بیا که رخداد بسیار مهمی قرار است اتفاق بیافتد. حکیمه سوال کرد: چه اتفاق مهمی؟ حضرت پاسخ دادند: قائم آل محمد امشب به دنیا می‌آید. حکیمه خاتون سوال کرد: از چه شخصی؟ حضرت فرمودند: نرجس بانو. حکیمه نقل می‌کند که من به نزد نرجس رفتم و به او بشارت فرزند را دادم در حالی که آثار وضع حمل و بارداری در او دیده نمی‌شد [1].

  • تلاوت قرآن

در تبصرة الولی آمده است: آن زمان که حضرت مهدی (عج) متولد شدند، او را به پدر بزرگوارش امام یازدهم دادند. امام حسن عسکری (ع) او را در بغل گرفت و فرمود: قرآن بخوان. امام زمان نیز به اذن و اراده پروردگار در زمان تولد قرآن را تلاوت نمود. [2]

معجزه‌ها و کرامات دوران غیبت

معجزه‌ها و کرامات فراوانی از حضرت در دوران غیبت روایت گردیده است که به نقل از بزرگان و علما در منابع معتبر آمده‌اند. در این بخش به برخی از این معجزات اشاره خواهیم کرد.

  • آگاهی و اطلاع از غیب

پسر مهزیار روایت می‌کند: به سفری دریایی همراه با پدر خویش رفته بودم و مال فراوانی نیز به همراه خود برده بودیم که ناگهان پدر به مریضی سختی مبتلا می‌گردد. پس مرا صدا زده و چون وضعیت وخیمی داشت درباره اموال وصیت کرد و دستور داد تا آن‌ها را به دست امام مهدی (عج) برسانم. از این وصیت پدر متعجب شدم اما اطمینان داشتم که او حرفی را بیهوده نمی‌زند. پس با خود گفتم که اگر امر برای من آشکار گردید همانند دوران امام یازدهم به وصیت او عمل می کنم اما اگر که نمایان نشد، آن پول را صدقه می‌دهم.

غیبت حضرت مهدی (عج)
اعجاز امام مهدی (عج)

پس آن اتفاق برای مدتی در عراق بودم که فرستاده‌ای از جانب حضرت حجت (عج) آمد و ویژگی‌های اموال و همچنین محلی که در آن‌ مال را پنهان کرده بودم به علاوه برخی خصوصیات که خود من نیز از آنان بی خبر بودم را بیان نمود. پس مال را به وی دادم [3].

  • شفا دادن بیمار لاعلاج

شخصی به نام محمد بن یوسف روایت می‌کند که به یک نوع بیماری لاعلاج مبتلا گشته بود به گونه‌ای که اطباء از درمان او نا امید شده‌ بودند. پس به امام (عج) نامه‌ای نوشتم و از ایشان درخواست شفا نمودم، حضرت در پاسخ فرمودند: حق تعالی بر تو جامه عافیت و تندرستی بپوشاند. مدت زمان بسیاری نگذشته بود که شفا یافتم و زمانی که طبیبان من از این موضوع آگاه شدند بیان کردند که این سلامتی یقینا از سوی خدا بوده است [4].

  • تبدیل سنگریزه به سنگی از طلا به اذن خدا

شخصی از ساکنان مدائن نقل می‌کند که به همراه دوست خود به مکه و برای انجام مراسم حج رفتیم، در حوالی موقف، نیازمندی به سمت ما آمد تا به وی کمک کنیم اما ما جواب رد به او دادیم. سپس مشاهده کردیم که به سمت جوانی که در آن‌جا حضور داشت و خوش سیما می‌نمود رفت. جوان خوش سیما سنگریزه‌ای را از روی زمین برداشت و به آن نیازمند داد. پس از آن دیدیم که فقیر در حق آن جوان بسیار دعا نمود و در آن هنگام نیز جوان خوش سیما از نظرها غائب گشت. پس من و دوستم متعجب به سوی شخص نیازمند رفتیم و گفتیم که ای وای بر تو! تو به خاطر گرفتن یک سنگریزه این همه دعا می‌کنی؟! که به ناگاه دیدیم آن سنگریزه سنگ با ارزشی از طلا است. بعد از آن از اهالی شهرهای مکه و مدینه درباره آن جوان خوش سیما پرسیدیم آنان در جواب گفتند که او فردی از علویان است که هر ساله با پای پیاده برای ادا نمودن مراسم حج واجب می‌آید. [5]

اعجاز زمان ظهور

در زمان ظهور نیز حضرت مهدی (عج) برای اثبات حقانیت خویش و همچنین اتمام حجت با مردم معجزه‌هایی را نمایان خواهد کرد اما در این‌که آن معجزه‌ها به طور دقیق چه هستند نمی‌توان اظهار نظری کرد جز اینکه به این سخن از امام صادق (ع) اشاره کرد که می‌فرمایند: هیچ بینه و معجزه‌ای از معجزه‌های پیامبران علیهم السلام نیست جز این‌که حق تعالی آن را به دست حضرت مهدی (عج) برای تمام کردن حجت بر اعداء نمایان و آشکار خواهد نمود [6]. پس بر اساس این حدیث می‌توان تمامی اعجاز و دلایل نبوتی که انبیاء برای مردم خویش آورده بودند را به امام (عج) نسبت داد.

ظهور امام زمان (عج)
ظهور امام زمان (عج) | اعجاز امام مهدی (عج)

منابع:

[1] مدینه المعاجز، ج 8، ص 10

[2] تبصرةالولی، ج 18

[3] الغیبه، طوسی، ص 281

[4] بحار الانوار، ج 51، ص 297

[5] اصول کافی، ج 1، ص 332

[6] منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر، ج 2، ص 342

 

  • تلاوت تحقیق آیه 25 سوره حدید – خلیل حصری

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ

ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری می‌کند بی‌آنکه او را ببینند؛ خداوند قوّی و شکست‌ناپذیر است!

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *