سلام در احادیث روایت شده از ائمه اطهار (ع)

سلام در احادیث و روایات

سلام که به تحیت اهل جنت شهرت دارد و از اسامی خداوند می‌باشد از جمله مستحبات موکد دین مبین اسلام به شمار می‌رود که در قرآن کریم و کلام اهل بیت که بدون شک برگرفته از تعالیم و احکام الهی هستند بر آن فراوان تاکید شده و از اهمیت عمل به آن سخن گفته شده است به گونه‌ای که در کلامی از رسول خاتم (ص) این‌گونه آمده است: به شخصی که بدون آن‌که سلام دهد لب به سخن بگشاید، پاسخی ندهید [2]. در حقیقت به مسلمانان سفارش شده که آن‌گاه که با هم رو به رو می‌گردند به یکدیگر سلام کنند و بر هم تحیت و درود فرستند. در این نوشتار و در ادامه سلسله مطالب احادیث موضوعی به احادیث روایت شده از ائمه اطهار (ع) در این باره می‌پردازیم.

سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ [1].

بر آن‌ها سلام است، این کلامی است از سوی پروردگاری رحیم.

سلام در احادیث و روایات

احادیث و روایات

در کلام رسول خدا (ص)

  • السَّلامُ تَحِيَّةٌ لِمِلَّتِنا، و أمانٌ لِذِمَّتِنا [3].

درود و تحیت برای امت ما و ایمنی برای عهد ما می‌باشد.

  • إنَّ مِن مُوجِباتِ المَغفِرَةِ بَذلَ السلامِ و حُسنَ الكلامِ [4].

همانا یکی از اسباب مغفرت و بخشش سلام کردن و نیکو سخن گفتن است.

  • أفشِ السلامَ يَكثُر خَيرُ بَيتِكَ [5].

به همگان سلام کن (رواج دادن آن) تا خیر خانه‌ی تو فراوان گردد.

  • إنَّ السلامَ اسمٌ مِن أسماءِ اللّهِ تعالى، فَأفشُوهُ بَينَكُم [6].

همانا سلام نامی از نام‌های حق تعالی است، پس آن را در بین خود رواج دهید (بسیار گویید).

  • البادِئُ بِالسلامِ بَرِيءٌ مِنَ الكِبرِ [7].

شروع کننده سلام از کبر و خود بینی به دور می‌باشد.

  • إذا دَخَلَ أحَدُكُم بَيتَهُ فَلْيُسَلِّمْ؛ فإنَّهُ يَنزِلُهُ البَركَةُ، و تُؤنِسُهُ الملائكةُ [8].

همانا اگر که یکی از شما به خانه خود وارد شد، سلام دهد، چرا که برکت را بر آن نازل کرده و سبب انس ملائکه با آن می‌شود.

  • جاءَ رَجُلٌ إلى النبيِّ صلى الله عليه و آله فقالَ: السلامُ علَيكَ يا رسولَ اللّه، فقالَ: و علَيكَ و رَحمَةُ اللّه ِ، ثُمّ أتى آخَرُ فقالَ : السلامُ علَيكَ يا رسولَ اللّه ِ و رَحمَةُ اللّه ِ، فقالَ : و علَيكَ و رَحمَةُ اللّه ِ و بَرَكاتُهُ ، ثُمّ جاءَ آخَرُ فقالَ : السلامُ علَيكَ و رَحمَةُ اللّه ِ و بَركاتُهُ ، فقالَ لَهُ : و علَيكَ ، فقالَ لَهُ الرَّجُلُ : يا نَبِيَّ اللّه ِ ـ بِأبي أنتَ و اُمّي ـ أتاكَ فُلانٌ و فُلانٌ فَسَلَّما علَيكَ فَرَدَدتَ علَيهِما أكثَرَ مِمّا رَدَدتَ عَلَيَّ ! فقالَ : إنَّكَ لَم تَدَعْ لَنا شيئا ، قالَ اللّهُ : «و إذا حُيِّيتمُ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأحسَنَ مِنها أو رُدُّوها» فَرَدَدناها علَيكَ. [9]

به نقل از سلمان فارسی در کتاب الدُر المنثور آمده است: مردی به نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: سلام بر تو ای پیامبر خدا (ص)، پس رسول خدا (ص) در جوابش فرمود: و سلام و درود و رحمت خدا بر تو بود. سپس مردی دیگر به نزد او آمد و گفت: سلام و رحمت خدا بر تو باد ای رسول الله (ص)، پس حضرت فرمودند: سلام و رحمت و برکات پروردگار بر تو باد. پس از آن مردی دیگر به نزد حضرت آمد  و عرض نمود: سلام و رحمت و برکات خداوند بر تو باد، حضرت محمد (ص) فرمودند: و بر تو باد.

آن شخص به پیامبر (ص) گفت: ای رسول خدا (ص)، پدر و مادر من به فدای تو باد، فلانی و فلان کس آمدند و بر شما سلام نمودند و شما در پاسخ به آنان چیزی اضافه‌تر فرمودی ولی در پاسخ به سلام من چیزی اضافه ننمودی؟!

پیامبر پاسخ داد: تو چیزی برایمان نگذاشتی، حق تعالی فرمود: هر زمان به شما تحیتی گفته شد، شما به بهتر از آن یا به مثل آن پاسخ دهید، و ما به مانند تحیت و سلام تو پاسخت را دادیم.

حدیث
حدیث

ائمه اطهار علیهم السلام

امام علی (ع)

  • اَلسَّلامُ سَبعونَ حَسَنَةً تِسعَةٌ وَ سِتّونَ لِلمُبتَدى وَ واحِدَةٌ لِلرّادِّ [10].

سلام نمودن هفتاد ثواب و حسنه دارد که شصت و نه تای آن برای آغازگر و یکی برای پاسخ دهنده است.

  • عَوِّدْ لِسانَكَ لينَ الْكَلامِ وَ بَذْلَ السَّلامِ، يَكْثُرْ مُحِبّوكَ وَ يَقِلَّ مُبْغِضوكَ [11].

زبان خویش را به نرم گفتن و سلام نمودن عادت بده تا دوست‌دارانت (دوستان تو) فراوان و دشمنان تو کم گردند.

  • اِذا دَخَلَ اَحَدُكُمْ مَنْزِلَهُ فَلْيُسَلِّمْ عَلى اَهْلِهِ، يَقُولُ: اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ، فَاِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ اَهْلٌ فَلْيَقُل: اَلسَّلامُ عَلَيْنا مِنْ رَبِّنا [12].

هر زمان که یکی از شما به خانه خود وارد شد بر اهل و خانواده خود سلام کند و بگوید: درود و تهیت بر شما. و اگر که کسی در خانه نبود عرض کند: سلام بر ما از سوی پروردگارمان.

امام حسین (ع)

  • قَالَ لَهُ (الْحُسَيْنُ) عليه السلامرَجُلٌ اِبتِداءً: كَيْفَ اَنْتَ عافاكَ اللّهُ؟ فَقالَ عليه السلام لَهُ: اَلسَّلامُ قَبْلَ الكَلامِ عافاكَ اللّهُ، ثُمَّ قالَ عليه السلام : لاتَأذَنُوا لاَِحَدٍ حتّى يُسَلِّمَ [13].

مردی به امام حسین علیه السلام عرض کرد: چطورید؟ خدا شما را عافیت دهد. حضرت (ع) فرمودند: نخست سلام سپس سخن، خداوند به تو عافیت دهد، سپس فرمودند: تا شخصی سلام ندهد اجازه ورود (یا حرف زدن) را ندهید.

امام محمد باقر (ع)

  • إنَّ اللّهَ يُحِبُّ إطعامَ الطَّعامِ ، و إفشاءَ السَّلامِ [14]

همانا خداوند اطعام نمودن مردم و به همه سلام کردن را دوست می‌دارد.

  • إذا دَخَلتَ المَسجِدَ و القَومُ يُصَلُّونَ فلا تُسَلِّمْ علَيهِم، و سَلِّم على النبيِّ صلى الله عليه و آله ثُمّ أقبِلْ على صَلاتِكَ ، و إذا دَخَلتَ على قَومٍ جُلُوسٍ يَتَحَدَّثُونَ فَسَلِّمْ علَيهِم [15].

اگر که به مسجد داخل شدی و مردم در حال نماز بودند به آنان سلام نکن، بلکه به رسول الله (ص) سلام نما سپس نماز بخوان، و هر زمان که بر گروهی که نشسته‌اند و در حال صحبت هستند وارد گشتی، سلام ده.

امام جعفر صادق (ع)

  • كانَ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يُسَلِّمُ عَلَى النِّساءِ و يَردُدْنَ علَيهِ، و كانَ أميرُ المؤمنينَ عليه السلام يُسَلِّمُ على النِّساءِ ، و كانَ يَكرَهُ أن يُسَلِّمَ على الشّابَّةِ مِنهُنَّ، و يقولُ : أتَخَوَّفُ أن يُعجِبَني صَوتُها فَيَدخُلَ عَلَيَّ أكثَرُ ممّا طَلَبتُ مِنَ الأجرِ [16].

پیامبر (ص) بر زنان سلام می‌کرد و آنان نیز به ایشان پاسخ می‌دادند و امام علی (ع) نیز به زنان سلام می‌داد و آن‌ها نیز پاسخ ایشان را می‌دادند ولی از سلام به بانوان جوان کراهت داشت و می‌فرمود: از این می‌ترسم که از صدای آنان خوشم آید و در نتیجه به دل من چیزی وارد شود که به ثواب آن نیارزد.

منابع:

[1] سوره یس، آیه 58

[2] اصول کافی، ج 4، ص 459

[3] کنز العمال: 25242

[4] جامع الاخبار: 591/230

[5] الخصال: 246/181

[6] کنزالعمال: 25237

[7] کنز العمال: 25265

[8] بحار الانوار: 25/7/76

[9] الدر المنثور:605/2

[10] بحار الانوار، ج 73، ص 12

[11] تصنیف غررالحکم و درر الکلم، ص 435، ح 9946

[12] بحار الانوار، ج 76، ص 4

[13] تحف العقول: 246

[14] المحاسن: 1371/143/2

[15] بحار الانوار: 28/8/76

[16] الکافی: 3/535/5

 

  • تلاوت ترتیل آیه 58 سوره یس – محمد ایوب

سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ

بر آنها سلام (و درود الهی) است؛ این سخنی است از سوی پروردگاری مهربان!

دانلود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *