آثار و نتایج حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) – بخش دوم

محبت حضرت مهدی (عج)

برقراری و استقرار حکومت و دولت عدل گستر حضرت مهدی (عج) بر روی این کره خاکی آثار و نتایج بسیار خوبی در بر خواهد داشت به گونه ای که پاسخگوی تمام نیاز های مادی و معنوی نسل بشر از ابتدای تاریخ می باشد. در مطلب « آثار و نتایج حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)- بخش اول » به برخی از این آثار و نتایج پرداخته شد. در این مطلب به دیگر ره آوردهای این حکومت خواهیم پرداخت.

  • از میان رفتن رذائل اخلاقی

در زمان ظهور حضرت قائم (عج) و استقرار حکومت جهانی مهدوی هر آنچه که جزو انحرافات و رذائل اخلاقی به شمار می رود از میان برداشته خواهد شد و سر تا سر دنیا را خوبی فرا می گیرد و فضیلت ها و ارزش های الهی حاکم می شوند به گونه ای که تمامی انسان های روی این کُره خاکی دین دار شده و به خوبی و صلاح روی می آورند.

امام علی (ع) در این باره می فرماید: حضرت قائم (عج) بر انسان ها و جنیان پیروز و چیره می گردد و بر روی زمین هیچ گونه انحراف و رذیلتی (پَستی) باقی نخواهد گذاشت و تمام آن ها را از ریشه بر می کَند. [1]

یاران حضرت مهدی (عج)
آثار و نتایج حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)
  • فراگیر شدن امنیت در کل دنیا

ترس و وحشت با استقرار و فراگیر شدن حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) معنا و مفهومی نخواهد داشت. در واقع امنیت سراسری را می توان یکی از مهم ترین آثار و نتایج حکومت جهانی مهدوی دانست. زمانی که حکومت الهی بر قرار می شود، دینداری فراگیر شده، رذائل اخلاقی و پَستی ها از بین رفته و خوبی ها در تمام عرصه های حیات آدمی ریشه کرده و تمامی انسان ها از عقیده و باوری یکتا تبعیت می کنند بدون شک امنیت بر کل جهان مستولی می گردد زیرا همه ی انسان ها در ارتباطات خویش با دیگران پای بند و وفادار به همه ی اصول اخلاقی و دینی هستند و عدالت در شریان های زندگی فردی و اجتماعی آدمی جاری می شود و اگر که کوچک ترین حق کُشی مشاهده شود، به شدت با آن مقابله خواهد شد.

امام علی (ع) درباره امنیت در زمان امام زمان (عج) می فرماید: در زمان او (حضرت مهدی (عج)) ستم ریشه کَن شده و راه ها امن می شود.

  • برخورداری مردم از سلامت کامل (جسمی و روانی)

بیماری های روحی، روانی و جسمی مختلف از جمله مصائب و مشکلاتی هستند که به سبب عوامل گوناگونی چون آلودگی های زیست محیطی، روابط غلط و آزار دهنده، استفاده از وسایل و سلاح های مخرب، از بین بردن منابع طبیعی چون جنگل ها و تغذیه و بهداشت نامناسب امروزه و در تمام طول تاریخ گریبان گیر تمام انسان ها بوده اند و با پیشرفت هایی که در این حوزه شده است هنوز هم برای بسیاری از بیماری ها درمانی قطعی پیدا نشده و زندگی انسان ها به سبب وجود آن ها تلخ شده است. ولی در حکومت و دولت امام زمان (عج) که عدالت گستر است و تمام روابط فردی و اجتماعی بر اساس مساوات و اخوت و برادری شکل می گیرند نه تنها بیماری های روحی از بین می روند بلکه توان جسمی آدمی به صورت خارق العاده ای بیشتر می گردد.

امام محمد باقر (ع) در این باره فرموده اند: هر شخصی که حضرت مهدی (عج) را درک نماید (در زمان ظهور و دولت ایشان زندگی کند)، اگر که مریض شود، شفا یافته و اگر که ناتوان باشد، قوی و نیرومند خواهد شد. [2]

تندرستی و سلامتی
تندرستی و سلامتی
  • از بین رفتن فقر و نداری

در حکومت حضرت مهدی ارواحنا له الفداء فقر و نداری معنا ندارد و هیچ انسانی فقیر، نیازمند و مستحق صدقه نخواهد بود. در حقیقت با نازل شدن خیر و برکات بسیار از آسمان و زمین، عادلانه تقسیم شدن آن ها (گفته شد از پیامدها و آثار حکومت مهدوی گسترش و اجرای عدالت به بهترین نحوه است) در میان انسان ها و شکل گیری روابط اقتصادی بر مبنای برابری و برادری هیچ نیازمندی باقی نخواهد ماند.

امام محمد باقر (ع) فرمودند: حضرت مهدی (عج) سالی دو بار به مردم می بخشد و در ماه به آنان دو بار روزی عطا می نماید و در این امر (کار) به برابری و مساوات عمل می کند تا جایی که هیچ فردی به صدقه (زکات) احتیاج پیدا نکند. [3]

البته از روایات این گونه می توان برداشت کرد که بی نیازی انسان ها در دولت کریمه امام زمان (عج) به دلیل قناعت طبعی است که در آدم ها به وجود آمده و آنان را به آنچه از سمت خدا به آن ها عنایت شده راضی کرده است.

  • دوستی و همدلی خالصانه و از ته دل

از دیگر آثار و نتایج استقرار حکومت مهدوی در کل جهان می توان به دوستی و همدلی خالصانه انسان ها با هم اشاره کرد. در آن زمان حیات جمعی انسان ها مملو از صمیمیت بوده و برای همگی لذت بخش و عالی می باشد. روابطشان بر مبنای راستگویی، دوستی و محبت است و حسادت، سوء ظن و دیگر صفات ناپسند در میان آن ها وجود ندارد.

امام صادق (ع) می فرمایند: در آن روزگار (حکومت مهدوی) خداوند متعال وحدت و یکدلی را در میان دل های پریشان و پراکنده  برقرار می سازد. [4]

منابع:

[1] نقل به مضمون

[2] بحار الانوار، ج 52، ح 68، ص 335

[3] بحارالانوار، ج 52، ح 212، ص 390

[4] کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، باب 55، ح 7، ص 548

  • تلاوت تحقیق آیه 55 سوره نور – استاد عبدالباسط

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید؛ و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‌دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل می‌کند، آنچنان که تنها مرا می پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت. و کسانی که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند.

 

دانلود

موسسه معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *