برخی از علائم غیر حتمی ظهور حضرت مهدی (عج)

نشانه هاي ظهور

قیام حضرت قائم (عج) بر اساس روایات مکتوب در کتاب های روایی با حوادث و رخدادهایی همراه است که وقوع برخی از آن ها برای ظهور حضرت حتمی است و رخ دادن برخی دیگر از این حوادت غیر حتمی بوده و به شرایط لازم برای وقوع  آن ها بستگی دارد و تنها زمانی که شرایط تحقق پیدا کنند، رخ خواهند داد. در مطلب « حتمی ترین نشانه های ظهور حضرت مهدی (عج) » درباره علائم حتمی همچون خروجی سفیانی و خسف بیداء سخن گفته شد، در این مقاله می خواهیم به علائم غیر حتمی ظهور حضرت مهدی (عج) بپردازیم.

علائم غیر حتمی ظهور حضرت مهدی (عج)

برای ظهور و قیام حضرت قائم (عج) به جز پنج نشانه ی حتمی خروج یمانی، سفیانی، خسف بیداء، ندا آسمانی و کشتن و قتل نفس زکیه به علائم غیر حتمی بسیاری نظیر فتنه و خروج دجال، ماه گرفتگی در ماه رمضان، خروج و قیام سید حسنی، خروج خراسانی، آشوب و فتنه ی زیاد و باران بسیار در روایات اشاره شده است که در این بخش به برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

  • فتنه و خروج دجال از علائم غیر حتمی ظهور

یکی از نشانه های غیر حتمی ظهور حضرت، فتنه و خروج دجال است. درباره دجال که در لغت به معنای حیله گر و دروغ گو است روایات متعددی در کتب اهل تسنن آمده است اما در کتب روایی تشیع روایت های کم و انگشت شماری درباره آن وجود دارد. در حقیقت دیدگاه ها و نظرات موجود درباره آن با هم تفاوت دارند.

برخی بر این باورند که دجال یک فرد می باشد.

دجال آخر الزمان
دجال آخر الزمان

در بعضی از روایات دجال به عنوان یک شخص معرفی شده و ویژگی هایی برای او و مَرکبش همچون چشمی در وسط پیشانی، نوشته «کافر» در میان دو چشم، لکه ای خون (علقه ای) در چشم و سوار بر الاغی سفید رنگ بیان شده است و گفته شده که این فرد پیش از ظهور امام زمان (عج) ظهور کرده و تمام خشکی ها و دریاها را در نوردیده و با انجام کارهای شگفت انگیز و خارق العاده مردم را که در قحطی به سر می برند فریب داده و به سمت و سوی خود می کشد و در نهایت و با ظهور حضرت مهدی (عج) و حضرت مسیح (ع)، به دست حضرت عیسی (ع) نابود می گردد.

اما برخی دیگر معتقد هستند که دجال شخص خاصی نیست و به هر اندیشه و فردی که با ادعاهای نادرست، تو خالی و حیله گری سعی در فریب دادن مردم دارد، اطلاق می شود زیرا روایت شده است که هیچ رسولی مبعوث نگردید مگر اینکه امت خود را از فتنه ی دجال بیم داد [1]. علاوه بر این از رسول خدا (ص) نیز روایت شده است که قیامت بر پا نخواهد شد تا زمانی که مهدی از فرزندان من قیام و ظهور کند و مهدی قیام نخواهد کرد تا وقتی که شصت کذاب و دروغگو خروج نمایند [2].

  • قیام سید حسنی از دیگر علائم غیر حتمی ظهور حضرت مهدی (ع)

خروج و قیام سید حسنی که گفته شده نسب او به امام حسن مجتبی (ع) بر می گردد از دیگر نشانه های غیر حتمی ظهور می باشد. اگر چه روایاتی که در این باره آمده اند عموما سند صحیح و قوی ندارند اما از تمام آن ها این چنین بر می آید که جوانی زیبا رو از سوی دیلم که گیلان و غرب مازندران به شمار می رود قیام کرده و با صدای بلند از مردم می خواهد که به فریادرسی قائم آل محمد (عج) برسند. پس مردانی شجاع به او کمک کرده و از جایی که قیام نموده تا شهر کوفه را از جور ستمگران پاک خواهد کرد. بیان شده که پیشرفت سید حسنی با خروج امام (عج) از مکه و حرکت او به سوی کوفه هم زمان می شود و آنان در کوفه یکدیگر را ملاقات کرده و سید حسنی به امام زمان ملحق خواهد شد [3].

نشانه هاي ظهور
نشانه هاي ظهور
  • خروج خراسانی

امام جعفر صادق (ع) می فرماید: خروج سفیانی، خراسانی و یمانی در یک سال و یک ماه خواهد بود [4]. قیام فردی به نام خراسانی که نسب او به امام حسن یا امام حسین علیهم السلام بر می گردد از دیگر نشانه های غیر حتمی ظهور است که در روایات متعددی به آن اشاره شده است. البته ویژگی های این فرد و چگونگی قیامش به درستی در روایات مشخص نشده است اما آن چه که در روایات نقل شده این است که خراسانی از مشرق قیام می کند و به سمت عراق می رود، صورتش نورانی است و بر گونه یا دست راست او خالی دیده می شود. سپاه سید خراسانی به فرماندهی شعیب بن صالح [5] با سپاه سفیانی (خروج سفیانی از حتمی ترین نشانه های ظهور است) درگیر شده و جنگ و نبرد سختی میان آن ها اتفاق می افتد که نتیجه آن پیروزی سپاه خراسانی و ملحق شدن و بیعت آن ها به امام زمان (عج) است.

منابع:

[1] بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۲۰۵

[2] همان، ص 209

[3] الزام الناصب، ج 2، ص 218

[4] االارشاد مفید، ب 40، ح 14

[5] گفته شده است که این شخصی فردی از طائفه بنی تمیم می باشد که پیش از ظهور حضرت مهدی (عج) قیام خواهد کرد.

 

موسسه معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *