فضیلت و شأن نزول سوره مبارکه هُمَزه

وای بر عیب جوی هرزه زبان

صد و چهارمین سوره قرآن کریم، هُمَزه نام دارد. هُمَزه به معنای عیب جو و بدگو می باشد و شأن نزول آن درباره برخی از دشمنان اسلام است که به تمسخر و طعنه زدن در پیش رو و پشت سر حضرت محمد (ص) مشغول بوده‌اند.

این سوره که به آن لُمَزه نیز می گویند و جزو مفصلات است، از لحاظ ترتیب نزول سی و دومین سوره است و در شهر مکه بر پیامبر (ص) نازل گردیده و دارای 9 آیه و 33 کلمه است می باشد.

سوره هُمَزه در حقیقت تهدید شدیدی است برای افرادی که به جمع کردن مال و دارایی عشق می ورزند و می خواهند با دارایی بیشتر بر مردم تسلط پیدا کرده و فخر فروشی کنند، آن ها به عیب جویی و بدگویی از مردم مشغول می شوند (در حقیقت عیب هایی که آن ها از مردم می گیرند عیب نیست). آن ها همواره گمان می کنند که مال و دارایی که اندوخته اند، برایشان تا ابد خواهد ماند و جاودانه است در حالی که چنین چیزی وجود ندارد و جایگاه آن ها جهنم خواهد بود.

کل سوره هشداری است برای افرادی که به تمسخر و عیب جویی از مومنان مشغول هستند و آنان را تحقیر می کنند. در حقیقت خداوند در آیات نخست رفتار عیب جویان را که تمسخر و تفاخر است بیان نموده سپس در ادامه به حقارت و ذلیل شدن آن ها در آخرت به سبب همین کارهای اشتباه و غلط اشاره می کند.

شأن نزول سوره هُمَزه

درباره شأن نزول سوره هُمَزه برخی از مفسران بیان کرده اند که آیات این سوره درباره فردی به نام «ولید بن مغیره» است که در زمان رسول الله (ص) پشت سر ایشان بدگویی و غیبت می کرد و پیش رو، ایشان را مورد تمسخر و طعنه قرار می داد.

البته بعضی دیگر گفته اند این سوره درباره برخی از سران مشرک، اعداء و کینه توزان مشهور اسلام نظیر اخنس بن شریق، عاص بن وائل و امیه بن خلف نازل شده است.

اما به هر روی می توان گفت آیات این سوره درباره تمام افرادی است که صفاتی این چنین (عیب جو، مسخره کننده و …) را دارا می باشند.

سوره همزه
سوره همزه

آثار و فضائل سوره همزه

  • از امام صادق (ع) درباره فضیلت سوره لُمَزه نقل شده است: هر فردی که سوره هُمَزه را در نمازهای واجب روزانه اش بخواند فقر او از بین رفته و رزق و روزی به سمت او روانه شده و مرگ های بد از او دور می گردند. [1]
  • از پیامبر اکرم (ص) نیز در فضیلت این سوره آمده است که هر شخصی که سوره هُمَزه را قرائت کند به اندازه تمام افرادی که پیامبر (ص) و اصحابش را به تمسخر گرفته اند، ده حسنه داده می شود. [2]
  • همچنین از امام جعفر صادق (ع) نقل گردیده است: هر کس که در نمازهای خود سوره هُمَزه را تلاوت نماید به اندازه دنیا برایش ثواب در نظر گرفته می شود. [3]
  • از آثار و برکات این سوره می توان به دفع چشم زخم و همچنین گشایش و رهایی از چشم درد اشاره کرد. از امام صادق (ع) روایت گردیده که هر زمان سوره هُمَزه برای چشم زخم خوانده شود، اثر چشم به قدرت و اراده خداوند متعال از بین خواهد رفت [4]. همچنین در کتاب درمان با قرآن [5] آمده است که هنگامی که این سوره بر چشمی که درد دارد خوانده شود، به امر خدا از آن درد رهایی می یابد.
وای بر عیب جوی هرزه زبان
وای بر عیب جوی هرزه زبان

منابع:

[1] فقه الرضا، ص 344

[2] درمان با قرآن، ص 163

[3] الاحتجاج، ج 2، ص 303

[4] تفسیر البرهان، ج 5، ص 753

[5] درمان با قرآن، ص 163

سایت موسسه معراج النبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *