سوال و جواب هایی درباره امام زمان (عج) و مهدویت – بخش اول

ظهور صغری

پیرامون مهدویت و زندگی امام زمان (عج) سوالات بی شماری وجود دارند که نیازمند پاسخی درخور، مناسب و درست می باشند. این سوالات بر اساس آیات، روایات و احادیث معتبر توسط علما و کارشناسان این حوزه پاسخ داده شده اند. در این مطلب برخی از این سوالات را به همراه جواب ها برای بهره مندی شما دوستان قرار داده ایم.

سوال 1 :  آیا حضرت مهدی (عج) ازدواج کرده است؟

برخی از مباحث مهدویت همانند موضوع ازدواج حضرت که جزو مباحث فرعی به شمار می روند و آگاهی از آن ها چندان ضرورتی ندارد را بهتر است افراد پیگیری نکنند زیرا هیچ گونه ثمری نخواهند داشت. و اما در جواب به این سوال باید گفت که در این باره میان افراد اختلاف نظر وجود دارد و پاسخ قطعی داده نشده است. برخی گفته اند که ایشان دارای همسر و فرزند می باشند به این دلیل که امام مهدی (عج) برای احیای سنت و دین رسول خدا (ص) ظهور می‌کند، پس خود نیز به ازدواج به عنوان یکی از سنن پیامبر اکرم (ص) عمل می کند. اما باید گفت که شرایط زندگی ایشان عادی نمی باشد و در دوران غیبت به سر می برد و احتمال دارد عمل به این سنت نبوی را تا ظهور به تاخیر بیندازد. حال ممکن است در طول حیاتشان در دوره ای ازدواج کرده باشند همان یک بار برای عمل به سنت کافی است و لازم نیست که همواره دارای زن و فرزند باشند. برخی نیز گفته اند همسرگرفتن ایشان و فرزند داشتنشان با اصل غیبت در تعارض می بینند و آن را محلی برای سوء استفاده افراد و مدعیان دروغین می دانند.

ازدواج در اسلام
ازدواج در اسلام

سوال 2 : دلیل غیبت امام زمان (عج) چیست؟

بر اساس فرموده [1] پیامبر اکرم (ص)، غیبت امام زمان (عج) رمزی از رموز الهی است که بر بندگان خدا پوشیده و پنهان است و در آن که امر و دستور خداوند است نباید شک و تردید نمود زیرا تردید در امر خدا خود نوعی کفر می باشد.

اما در امر غیبت امام (عج) می توان دلایل و علت های مختلفی را برشمرد (در مطلب «علل و دلایل غیبت حضرت مهدی (عج) کاملا به این موضوع پرداخته شد»)، از جمله دلایل غیبت حضرت می توان به حفظ جان ایشان، آزمایش آدمیان (ثابت قدم بودن و شکیبایی آن ها)، آماده شدن جهان برای ظهور حضرت اشاره کرد.

غیبت حضرت مهدی (عج)
غیبت حضرت مهدی (عج)

سوال 3 : آیا اوقات و زمان هایی که برای ظهور حضرت برخی افراد معین کرده اند درست می باشند؟

ظهور حضرت مهدی (عج) بر اساس روایات معتبر موجود امری قطعی می باشد و او می آید تا به اصلاح امور عالم بپردازد. همچنین برای ظهور ایشان علائم و نشانه هایی وجود دارد که پس از نمایان شدن آن ها ظهور محقق خواهد شد اما برای ظهور امام (عج) وقت و زمانی مشخص نشده است و معصومین (ع) تصریح کرده اند که خدای عز و جل برای ظهور قائم آل محمد (عج) زمانی معین نکرده است و ما نیز وقتی تعیین نمی‌کنیم پس کسانی که از زمان ظهور خبر قطعی می دهند دروغگو می باشند.

زمان ظهور
زمان ظهور

سوال 4 : آیا حضرت در زمان غیبت مشغول به کاری هستند؟ امرار معاش ایشان چگونه است؟

اگر چه موضوع غیبت حضرت مهدی (عج) و نحوه و کیفیت زندگی کردن و امرار معاش نمودن ایشان بر دیگر افراد مشخص نمی باشد اما این مشخص نبودن آن به معنای عجیب بودنش نیست. حضرت مهدی (عج) انسانی همانند دیگر انسان ها است، در این برهه از زمان وجود و حضور دارد، قطعا همانند دیگران زندگی و حیات مادی و جسمانی خود را با تمام ویژگی ها و نیازها دارا می باشد. در آیه 110 سوره کهف خداوند پیامبرش را مخاطب قرار داده و به او فرموده که به آنان بگو من هم بشری هستم همانند شما … ، پس قطعا برای حضرت مهدی ارواحنا له الفداء نیز چنین می باشد.

در واقع امام زمان (عج) رهبر و زمامدار امور انسان ها است پس بدون تردید در میان آن ها زندگی می کند و به کارها و مشکلاتشان نیز رسیدگی خواهد کرد و مردم نیز او را دیده، اما نمی شناسند.

سوال 5 : آیا احتمال می رود که حضرت حجت (عج) در دوران غیبت به حوادث طبیعی نظیر مریضی دچار گردند؟

پاسخ به این سوال را می توان در جواب سوال قبل جستجو کرد. همانطور که بیان شد حضرت همانند دیگر انسان ها دارای زندگی طبیعی و مادی می باشد اما از نظرها غایب است و خداوند حافظ جان او می باشد. اما این بدان معنا نیست که ایشان هیچ گاه مریض نمی شوند و یا مشکلاتی به وجود نمی آید بلکه ایشان همچون دیگر امامان در دوران حیات خود بیمار خواهند شد. صدقه و دعا برای سلامتی امام زمان (عج) از جمله چیزهایی است که به آن توصیه شده است و انجام آن برکات بسیاری به دنبال خواهد داشت.

سوال 6 : آیا برای ظهور حضرت علائمی نیز وجود دارد؟ آن علائم چه هستند؟

بر اساس روایات معتبر موجود در کتب روایی شیعی و اهل تسنن، نشانه ها و علامت هایی مشخص برای ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) وجود دارند که پس از نمایان شدن این نشانه ها ظهور نزدیک شده و اتفاق خواهد افتاد. برخی از نشانه ها حتمی و برخی نشانه های غیر حتمی می باشند که در صورت وجود شرایطی رخ خواهند داد.

خروج سفیانی، ظهور یمانی، خسف بیداء، ندا آسمانی و کشتن نفس زکیه علائم حتمی ظهور می باشند.

سوال 7 : از زمان ظهور امام زمان (عج) تا روز قیامت چه مقدار فاصله است؟

درباره مدت زمان حکومت حضرت مهدی (عج) بر تمام جهان، اختلاف نظر وجود دارد و مدت مشخص و معینی را نمی‌توان بیان نمود. اما طولانی بودن مدت زمان حکومت ایشان قطعی است زیرا برای اینکه حکومتی سراسر عدل با حاکمیت دین اسلام بر کل جهان فرمانروایی کند لازم است که مدت زمان آن طولانی باشد. علاوه بر این در اندیشه و آموزه های دینی تشیع موضوعی به عنوان رجعت نیز بیان شده است که در آن به بازگشت برخی از بزرگان به دنیا و زندگی در زیر سایه حکومت حضرت قائم (عج) اشاره شده است که خود این موضوع ناظر بر طولانی بودن مدت زمان حکومت ایشان است.

منابع:

[1] بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۷۳، باب ۱، ح ۱۸

سایت موسسه معراج النبی

 

  • تلاوت تحقیق آیه 110 سوره کهف – استاد خلیل حصری

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا

بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتیازم این است که) به من وحی می‌شود که تنها معبودتان معبود یگانه است؛ پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند!

دانلود

یک دیدگاه در “سوال و جواب هایی درباره امام زمان (عج) و مهدویت – بخش اول”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *