کارهایی که حضرت مهدی (عج) هنگام ظهور انجام می‌دهد

محبت حضرت مهدی (عج)

ظهور حضرت مهدی (عج) توسط رسول خدا (ص) و رُسل گذشته و امامان معصوم (ع) بشارت داده شده است و همگی فراگیر شدن حکومت واحد الهی بر کل جهان را بیان نموده اند. همچنین در کتب روایی معتبر روایاتی از بزرگان دین درباره دوران غیبت حضرت، زمان ظهور اتفاقات قبل از ظهور، هنگام ظهور و پس از آن نقل شده است تا منتظران آن حضرت درباره آن دوران اطلاعاتی را به دست آورند و در دوران غیبت دچار انحتاط، سردرگمی و یا گمراهی نشوند و در دام مدعیان دروغین مهدویت نیافتند. در این مطلب بر آن شدیم تا شما را با برخی از اقدامات و کارهایی که حضرت مهدی (عج) هنگام ظهور انجام می دهد، آشنا سازیم.

کارها و اقدامات حضرت مهدی (عج) هنگام ظهور را می توان به دو دسته تقسیم نمود: اقدامات و کارهایی که در شهر مکه صورت می گیرند و اقدامات دیگری که در مکان های مختلف به دست حضرت (عج) انجام می پذیرند.

محبت حضرت مهدی (عج)
حضرت مهدی (عج)

کارهایی امام زمان در شهر مکه

  • نخستین کاری که حضرت در هنگامه ظهور انجام می‌دهد، معرفی خودشان در کنار خانه خدا می‌باشد. حضرت زین العابدین (ع) در این باره فرموده است: آن حضرت (امام زمان (عج)) به سخن گفتن می‌پردازد و می گوید که ای مردم منم فلانی (مهدی) پسر فلانی (امام حسن عسکری(ع))، منم پسر پیامبر خدا (ص)، شما را به آنچه که رسول خدا (ص) دعوت نمود، دعوت می کنم.
  • حضرت حجت (عج) پس از معرفی خود مورد حمله و هجوم برخی از دشمنان و مخالفان قرار می گیرد، آنان می خواهند که ایشان را به قتل برسانند اما در این میان سیصد و سیزده یار ایشان که در آنجا گرد آمده اند از ایشان دفاع می کنند [1].
  • در روایتی از امام محمد باقر (ع) آمده است که پس از دفاع و شکست دادن مهاجمان، امام مهدی (عج) میان رُکن و مقام قرار گرفته و چهار رکعت نماز می خواند [2].
  • از دیگر کارهایی که حضرت در زمان ظهور و در مکه انجام می‌دهد، بیعت گرفتن است. از امام صادق (ع) نقل گردیده: پس آن گاه به نام او از آسمان ندا می شود و او در پشت مقام (در خانه کعبه) باشد. یاران به ایشان می گویند: هم اکنون به نام شما ندا شد، پس منتظر چه می باشید؟ آنگاه دست ایشان را گرفته و برای بیعت عمومی بیاورند، امام زمان (عج) به همراهشان می آید و به حجر الاسود تکیه می دهد … [3].
  • امام زمان (عج) در هنگام بیعت به سخنرانی می پردازد و نخستین جمله ای که می فرمایند این آیه شریفه است: «بقیة الله خیرٌ لکم ان کُنتم مؤمنین» و پس از آن عرض می کنند: منم بقیة الله [4]. پس از آن سیصد و سیزده نفر با ایشان بیعت می کنند و پس از آن دیگران نیز با حضرت بیعت می نمایند.
  • امام مهدی (عج) در مکه یاران اصلی خود که گفته شده است ده هزار نفر می باشند تکمیل کرده و پس از تعیین و مشخص نمودن حاکمی برای شهر مکه، از آن خارج شده و به سوی مدینه می روند.

اقدامات و کارهای دیگر حضرت (عج)

  • ویرانی و خراب نمودن مساجد یکی دیگر از کارهایی است که حضرت هنگام ظهور انجام خواهد داد. ممکن است این سوال ایجاد شود که چگونه ممکن است مسجدی به دست امام ویران شود؟ در پاسخ به این سوال نخست باید گفت که همانطور که تمام افعال رسول خدا (ص) حکیمانه و بر اساس سخن خداوند متعال بوده است، امامان معصوم از جمله حضرت قائم (عج) که زمامداری کل جهان را بر عهده می گیرد کاری به دور از حکمت و امر الهی انجام نخواهند داد. روایات نقل شده درباره ویرانی مساجد در زمان ظهور چندین نوع بوده اند که در این جا به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

در برخی از این روایات هدف امام از ویرانی و خراب نمودن مساجد، اصلاح آنان گفته شده است، در روایتی از امام علی (ع) آمده است که بدون شک زمانی که حضرت قائم، قیام کند مسجد کوفه را خراب نموده و قبله آن را اصلاح می‌نماید [5].

در برخی دیگر از روایات منقول هدف امام از خراب نمودن مساجد را از بین بردن حالت اشرافی گری آن ها بیان کرده اند همانطور که امام محمد باقر (ع) فرموده است: زمانی که قائم ما قیام کند چهار مسجد را در کوفه خراب می کند. و هیچ مسجدی که مشرف بر دیگران است (حالت اشراف گری داشته باشد) را نمی گذارد جز اینکه حالت اشرافش را از بین ببَرد و با حالت سادگی آن را باقی بگذارد. و دیگر مسجدی که در مسیر جاده ها قرار گرفته باشد را از بین خواهد برد [6].

غیبت حضرت مهدی (عج)
اللهم عجل لولیک الفرج

پس بر اساس آنچه که بیان شد، دیده می شود اولا هدف از خرابی اصلاح است و برای مصالحی انجام می گیرد، همچنین تعداد محدودی از مساجد ویران می‌گردند و هدف نابودی آنان نیست.

  • هدف از قیام، برپایی حکومت عدل الهی در کل دنیا و در زمانی است که جهان را بی عدالتی، ظلم و ستم و فساد فرا گرفته است. بدون تردید اداره تمام دنیا کار بسیار سختی است که تنها با حاکمیت رهبری الهی ممکن است. اگر چه ظهور حضرت مهدی (عج)، ظهور و نمایان شدن تمام خوبی هاست و خود ایشان نیز مظهر رأفت و مهربانی اند. اما در جهان افرادی هستند که عناد می ورزند و علاوه بر سلب آسایش دیگران مانع اجرای فرامین خداوند می گردند. از میان برداشتن این گونه افراد که هدایت نمی گردند و سر ناسازگاری دارند، خلاف عدالت نیست و از لحاظ عقلی نیز درست می باشد.

منابع:

[1] بحار الانوار، ج 52، ب 26، ص 306

[2] کورانی، علی، معجم الاحادیث الامام المهدی (عج) موسسه معارف اسلامی، 295/3/-831

[3] بحار الانوار 43/294/26/62

[4] بحار الانوار، ج 24، ص 212

[5] بحارالانوار، ج 52، ص 364

[6] الارشاد، ص 365

سایت موسسه معراج النبی

 

  • تلاوت ترتیل آیه 55 سوره نور – شحات محمد انور

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید؛ و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‌دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل می‌کند، آنچنان که تنها مرا می پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت. و کسانی که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند.

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *