نکاتی مهم که یک حافظ قرآن باید آن ها را بداند – بخش سوم

نکاتی مهم که یک حافظ قرآن باید آن ها را بداند

همواره برای شروع و انجام هر نوع کار و عملی رعایت نکاتی لازم و ضروری است به این دلیل که رعایت نمودن آن ها سبب موفقیت در کار و درست انجام دادن آن می شود. برای حفظ قرآن مجید نیز کارشناسان حوزه قرآنی نکاتی را نوشته و تدوین نموده اند که اگر چه ممکن است غیر ضروری به نظر برسند اما برای موفقیت در حفظ و همچنین تداوم در آن بسیار مفید می باشند. در دو مطلب قبلی به همین نام برخی از این نکات برای بهره مندی شما قرار داده شده اند، در این مطلب به دیگر نکات لازم و مفید اشاره می گردد. (نکاتی مهم که یک حافظ قرآن باید آن ها را بداند.)

نکاتی مهم که یک حافظ قرآن باید آن ها را بداند
نکاتی مهم که یک حافظ قرآن باید آن ها را بداند
  • حافظ قرآن باید پیش از حفظ بخش معین شده از قرآن، سه مرتبه به تلاوت آن آیات به صورت ترتیل گوش فرا دهد. در هنگام شنیدن نیز لازم است که به واژه ها نگاه کرده و در آن ها دقت کند تا در ذهن او نقش ببندند.
  • بهتر است زمانی که شخص تصمیم به حفظ قرآن گرفته است از صوت و رسم الخط افرادی استفاده نماید که از نورانیت بیشتری برخوردار هستند (افرادی که از برکت های معصومین (ع) برخوردار بوده و مورد عنایت و توجه آنان قرار گرفته اند). زیرا گفته شده است که این امر سبب توفیق در انجام دستورات قرآنی و ثبات می شود. در واقع اگر چه حفظ قرآن خود سعادتی بس بزرگ است اما مهم تر از حفظ توفیق یافتن به امر انجام فرامین آن است.
  • برای حفظ اصولی تر و بهتر آیات قرآن لازم است که حافظ، آیاتی که قرار است حفظ نماید را از لحاظ معنوی تقسیم بندی کند و آن بخش از آیات را که به هم پیوسته و مرتبط هستند را در یک مرحله حفظ نماید. در کل بهتر است ارتباط معنوی میان آیات قبل و بعد در هنگام حفظ بر قرار باشد.
  • مشخص کردن مقدار معین برای حفظ از دیگر نکاتی است که برای تداوم و موفقیت در حفظ لازم است توسط شخص رعایت شود. البته اگر که به دلیل ارتباط و پیوند معنوی مقدار و میزان معین کم یا زیاد شد، اشکالی ندارد.
  • بهتر است شخص برای حفظ از سوره های کوچک قران کریم شروع نماید. پس اگر که شما قصد حفظ قران مجید را دارید خوب است سوره های جزء سی را برای شروع انتخاب نمایید.
جزء سی قرآن کریم
جزء سی قرآن کریم
  • زمانی که شخص به تازگی حفظ قرآن را شروع کرده است بهتر است از عجله نمودن در حفظ و تکرار آیات پرهیز نماید و با استفاده از روش ترتیل یکی از قاریان معروف، قرائت و تکرار خود را هماهنگ کند و با صوت و سرعت او پیش برود.
  • هنگامی که فرد آیات یک جزء را حفظ کرد، می تواند جزء حفظ شده را به سرعت و به روش ترتیل تلاوت نماید.
  • تصمیم گرفتن و داشتن پشتکار در هر عمل و کاری پایه و اساس توفیق است. در حقیقت فرد هنگامی که تصمیم به انجام کاری می گیرد باید نهایت دقت را در آن داشته باشد و اگر که در مرحله ای موفق به انجام آن نشد، نباید کار را نصف و نیمه رها کند بلکه لازم است مصمم تر از قبل برای انجام آن سعی و تلاش نماید زیرا برخی اوقات عواملی به وجود می آیند که آدمی را از ادامه دادن کار باز می دارند. پس بهتر است انسان عوامل را شناسایی کرده سپس آن ها را ارزیابی نموده و در صدد برطرف کردن آن ها باشد تا بتواند کار خود را (حفظ قرآن) به بهترین نحو انجام دهد.
  • حافظ قرآن در امر حفظ نباید به مقایسه مقدار حفظیات خود با دیگر افراد بپردازد. به این دلیل که هر انسانی استعداد منحصر به فردی دارد و در کاری قوی تر و در امری ضعیف تر عمل می کند. زیرا اگر که شخصی به مقایسه بپردازد و خود را در امر حفظ قرآن نسبت به دیگری عقب تر بداند از حافظه خود بیشتر از ظرفیت آن کار می کِشد و این امر سبب می‌گردد که شخص بعد از مدتی به حفظ قرآن بی میل شود.
  • از دیگر نکات مهم، دقت در پیوند و ارتباط میان آغاز و پایان آیه ی قرآنی است. در حقیقت برخی اوقات حافظ، آیاتی را به تنهایی از حفظ می تواند قرائت کند اما به طور مثال پس از پایان آیه ای مشخص، نمی تواند آیه بعدی آن را تلات و تکرار نماید. به همین دلیل لازم است میان آیه ها ارتباط و پیوند برقرار شود به ویژه برای آیه هایی که از الفاظ مشترکی برخوردار می باشند. همچنین گفته شده بهتر است این گونه آیات به شکل مجموعه ای در نظر گرفته شوند.

منبع: سایت موسسه معراج النبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *