نکاتی برای محافظت از حنجره برای قاریان قرآن مجید

حنجره

قاریان قرآن همواره با مشکلات حنجره و صدا دست در گریبان بوده و هستند. در واقع حنجره مهم ترین عضو برای یک قاری به شمار می رود و آنان به طور مداوم در تلاش هستند تا حنجره و سیستم صدای خود را از هر گونه بیماری مصون بدارند تا تلاوت و قرائتی عالی داشته باشند. آن ها از برخی از غذاها پرهیز کرده و یا تمرینات ویژه ای را انجام می دهند … .

در این مطلب بر آن شدیم تا نکاتی مهم و خواندنی را برای مراقبت و محافظت از حنجره قرار دهیم به امید این که با رعایت این نکات قاریان حنجره ای سالم داشته باشند.

نکاتی مهم و خواندنی برای مراقبت از حنجره

  • یکی از مشکلاتی که همیشه گریبان گیر قاریان قرآن مجید می باشد، خشکی گلو یا حنجره و بالطبع گرفتگی صدا پس از آن است. در حقیقت قاریان قرآن زمانی که به صورت مداوم تمرین ها و اجراهای سنگینی داشته باشند با این مشکل رو به رو می شوند. برای محافظت از آن در برابر این مشکل می بایست رطوبت حنجره را بالا برد. برای بالا بردن رطوبت حنجره نیز لازم است رطوبت کل بدن بالا برود.

قاری قرآن برای تقویت حنجره و جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهد، همچنین آب کافی بنوشد و غذاهایی که مقداری چربی و روغن دارند استفاده نماید (برخی به اشتباه از خوردن غذاهای چرب پرهیز می کنند در حالی که آن مقدار روغنی که در غذاها وجود دارد برای جلوگیری از خشکی حنجره مفید می باشد).

حنجره
حنجره
  • برای آسیب ندیدن و محافظت از حنجره باید مصرف دخانیات را به صفر رساند. در حقیقت قاری قرآن نه تنها باید مراقب باشد و از مصرف دخانیات پرهیز کند بلکه می بایست در معرض دود و محیط های آلوده نیز قرار نگیرد، زیرا دود و آلودگی سبب خارش و سوزش در گلو می گردند و ممکن است به سلول های صوتی نیز آسیب بزند.
  • برای محافظت از حنجره و سازگاری آن در هنگام قرائت بهتر است قاری «کش» صدای خود را پیدا کند. به این معنا که قاری قرآن خصوصیت ذاتی صدای خود را بشناسد (صدای او «زیر» است یا «بَم») و بر اساس آن خصوصیت، به تلاوت قرآن بپردازد. البته قاری می تواند قطعات کوتاهی را بر خلاف ویژگی ذاتی صدای خود قرائت کند اما شکل و حالت غالب تلاوت باید بر اساس خصوصیت ذاتی صدای فرد باشد. این کار عمر صدا و ماندگاری و سازگاری آن را بیشتر می کند.
  • یکی دیگر از نکاتی که لازم است قاری قرآن برای محافظت از حنجره و صدا به آن توجه کند، استفاده از روش بازگشت به حالت اولیه است. ورزشکاران اصولا پس از تمرین های سنگین برای جلوگیری از گرفتگی عضلات یا آسیب های ناشی از ورزش های سنگین، نرمش سَبُکی را انجام می دهند. در قرائت قرآن نیز قاریان بهتر است پس از تمرین های سنگین صدا، کمی با صدای پایین تلاوت کنند یا حرف «ر» را تکرار نمایند (تکرار حرف «ر» به صورت سلسله وار گرفتگی صدا را رفع می کند).
  • برای محافظت از حنجره قبل از اجرا و قرائت قرآن، از خوردن غذاهای خلط آور همچون لبنیات، آب لیمو، غذاهای شور، آب و خوراکی سرد و ترشی جات در ساعات منتهی به تلاوت و اجرا خودداری شود.
  • قاریان قرآن در فصل زمستان برای محافظت از حنجره در برابر سرما و بیماری های فصلی، می بایست در هنگام تلاوت، پس و پیش از آن، از بینی به جای دهان برای نفس کشیدن استفاده کنند. این کار سبب می گردد که هوای استنشاق شده، گرم، مرطوب و تصفیه شده باشد.
قاری قرآن
قاری قرآن
  • یافتن و شناختن عادت های غذایی و رفتاری مرتبط با صدا می تواند به قاری قرآن کمک کند تا به راحتی از حنجره خود محافظت نماید. در واقع صدا و حنجره هر فرد واکنش های متفاوتی در برابر مواد غذایی و عادت های رفتاری دارد به طور مثال برخی از قاریان با خوردن غذاهای چرب قبل از تلاوت و تمرین حال خوشتری دارند برخی دیگر نه، یا در برخی افراد مسواک زدن با خمیر دندان سبب گرفتگی صدای آن ها می شود در حالی که در دیگر قاریان این چنین نمی باشد.

منبع: سایت موسسه معراج النبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *