در این مطلب مجموعه احادیث روایت شده از رسول خدا (ص) و ائمه اطهار (ع) درباره شرک را برای بهره مندی شما عزیزان جمع آوری نموده ایم.
احادیث روایت شده از حضرت محمد (ص)
- اَلطِّيَرَةُ شِركُ و َما مِنّا إِلاّ وَلكِنَّ اللّه يُذهِبُهُ بِالتَّوَكُّلِ[1]
فال و گمان بد شرک میباشد و از ما نیست فردی که به گمان و فال بد زدن دچار گشته و خداوند متعال با توکل آن را از او دور خواهد ساخت (فرد با توکل به خدا می تواند فال بد زدن را از خود دور سازد).
- اَلظُّلْمُ ثَلاثَةٌ: فَظُلْمٌ لايَغْفِرُهُ اللّه وَ ظُلْمٌ يَغْفِرُهُ وَ ظُلْمٌ لايَتْرُكُهُ، فَأَمَّا الظُّلْمَ الَّذى لايَغْفِرُ اللّه فَالشِّرْكُ قالَ اللّه : «إنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظيمٌ» وَ أَمَّا الظُّلْمَ الَّذى يَغْفِرُهُ اللّه فَظُلْمُ الْعِبادِ أَنْفُسَهُمْ فيما بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الظُّلْمَ الَّذى لا يَتْرُكُهُ اللّه فَظُلْمُ الْعِبادِ بَعْضُهُمْ بَعْضا [2]
ظلم و ستم بر سه قِسم میباشد: ظلمی که خداوند آن را نخواهد بخشید، ستمی که خداوند می بخشد و ظلمی که خداوند باری تعالی از آن نمیگذرد، اما ستمی که خدا آن را نمی آمرزد شرک می باشد همانگونه که خداوند متعال فرموده است که «همانا شرک ظلم و ستم بزرگی است» و اما ظلمی که خدا از آن میگذرد و خواهد بخشید ظلم بندگان به خودشان است، آنچه میان آن ها و خداوند است و ستمی که خدا از آن نمیگذرد ظلم و ستم بندگان به یکدیگر است.
- إنَّ أخوَفَ مَا أخَافُ عَلَيکم اَلشِّرک الأصغَرُ، قَالُوا: وَمَا الشِّرک الأصغَرُ يَا رَسُولَاللهِ؟ قَالَ: هُوَ الرِّيَاءُ [3]
همانا بر شما بیش از هر چیزی از شرک اصغر می ترسم، گفتند: ای رسول خدا شرک اصغر چیست؟ پیامبر (ص) فرمودند: ریا است.
- يا بنَ مَسعودٍ ، إيّاكَ أن تُشرِكَ بِاللّه ِ طَرفَةَ عَينٍ و إن نُشِرتَ بِالمِنشارِ ، أو قُطِّعتَ ، أو صُلِبتَ ، أو اُحرِقتَ بِالنارِ [4]
ای پسر مسعود، مبادا گوشه چشم و ذره ای به خداوند شرک بورزی و برایش شریک قائل شوی، حتی اگر که اَره شوی (به وسیله اَره اعضای بدن او را ببُرند) یا تو را تکه تکه نمایند، یا تو را به دار آویزند و یا به وسیله آتش بسوزانند.
احادیث روایت شده از ائمه اطهار علیهم السلام
امام علی (ع)
- سَبَبُ الهَلاک اَلشِّرک [5]
شرک باعث هلاک و نابودی است.
- اعلَمُوا أَنَّ يَسِيرَ الرِّيَاءِ شِرک [6]
آگاه باشید که اندکی ریا نیز شرک می باشد.
- اَلنِّفَاقُ أخُو الشِّرک [7]
نفاق و دو رویی برادر شرک میباشد.
- آفَةُ الإِيمَانِ الشِّرک [8]
افت ایمان به خدا شرک است.
حضرت زهرا (س)
- فَجَعلَ اللهُ الایمانَ تَطهیراً لَکم مِنَ الشِّرکِ، وَ الصَّلاةَ تَنزیهاً لَکم عَن الکِبرِ [9]
پس خداوند ایمان را برای شما پاکی از شرک و نماز را برای شما تنزیه و دوری از کبر و غرور قرار داده است.
امام حسین (ع)
- ايُّها النّاسُ اِتَقُوا هولآءِ الذّينَ يُشبهُّونَ اللهَ بِانفُسِهم بل هو الله… [10]
ای مردم! مبادا همانند اشخاصی باشید که خداوند متعال را به خود تشبیه میکنند، حال آنکه خدا هیچ گاه همتا، ضد و شبیه ندارد.
امام زین العابدین (ع)
- اِعلَمُوا عِبَادَ اللهِ اِنَّ أَهلَ الشِّرک لا تُنصَبُ لَهُمُ المَوَازِينُ، وَ لا تُنشَرُ لَهُمُ الدَّوَاوِينُ، وَ إنَّما يُحشَرُونَ إلي جَهَنَّمَ زُمَراً، وَ إنَّمَا نَصبُ المَوَازِينِ وَ نَشرُ الدَّوَاوِينِ لأهلِ الإسلامِ. [11]
ای بندگان خدا بدانید همانا برای مشرکان ترازوی عملی قرار نمیگیرد و برای آنان دفترهای حساب و کتاب منتشر و گسترده نمی گردد، بلکه به صورت گروهی به سوی جهنم روانه میشوند. نصب و قرار دادن ترازو ها (برای سنجش اعمال) و گستردن دفترهای حساب و کتاب برای اهل اسلام میباشد.
امام محمد باقر (ع)
- « فَمَنْ كانَ يَرْجُو لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعمَلْ عَمَلاً صَالِحا وَ لاَ يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا».فقال: مَن صَلَّى مُراءاةَ الناسِ فهُو مُشرِكٌ … و مَن عَمِلَ عَملاً مِمّا أمَرَ اللّه ُ بهِ مُراءاةَ الناسِ فهُو مُشرِكٌ [12]
امام محمد باقر (ع) می فرمایند: از پیامبر اکرم (ص) درباره آیه «پس هر کس به لقاء و رحمت پروردگار خود امیدوار است، پس باید کار نیک انجام دهد و هیچ گاه در عبادت و پرستش پروردگارش کسی را شریک قرار ندهد» سوال شد، رسول خدا (ص) در پاسخ به آن فرمودند: هر شخصی که برای خودنمایی به مردم و ریا نماز کند مشرک است … و هر که یکی از دستورات و فرامینی که خداوند به آن ها امر کرده است را برای خودنمایی در نزد مردم انجام دهد مشرک می باشد.
امام جعفر صادق (ع)
- يَقولُ إِبليسُ لِجُنودِهِ: أَلقوا بَينَهُمُ الحَسَدَ وَالبَغىَ، فَإِنَّهُما يَعدِ لانِ عِندَ اللّه الشِّركَ [13]
ابلیس به سپاه خود می گوید: در میان آنها حسادت و بغی (تجاوزگری) بیاندازید، زیرا این دو چیز در نزد خداوند برابر با شرک می باشند.
- مَن اِبتَدَعَ رَأياً فَأَحَبَّ عَلَيهِ أَو أَبغَضَ عَلَيهِ [14]
هنگامی که درباره کمترین شرک از امام صادق (ع) سوال شد، فرمودند: شخصی که عقیده و نظری را بدعت گذارد و به خاطرش حُب و بغض ورزد.
- لَمّا سُئلَ عن كونِ الشِّركِ أخفى مِن دَبِيبِ النَّملِ في اللَّيلةِ الظَّلماءِ على المِسْحِ الأسوَدِ ؟: لا يكونُ العَبدُ مُشرِكا حتّى يُصَلِّيَ لِغَيرِ اللّهِ ، أو يَذبَحَ لِغَيرِ اللّهِ، أو يَدعُوَ لِغَيرِ اللّهِ عَزَّ و جلَّ [15]
زمانی که درباره عبارت «شرک نامحسوستر و پنهان تر از حرکت مورچه در دل شب تاریک بر روی گلیمی سیاه است » سوال شد، فرمودند: عبد و بنده ی خدا مشرک نمیباشد جز آن هنگامی که برای غیر خدا نماز گزارد، یا برای غیر خدا ذبح کند (قربانی نماید) و یا غیر از خداوند متعال دعوت نماید.
منابع:
[1] مرآه العقول فی شرح اخبار آل الرسول ج 11، ص 392
[2] نهج الفصاحه، ص 561 ، ح 1924
[3] بحار الأنوار، ج 72، ص 303
[4] مكارم الأخلاق : 2/357 / 2660
[5] غرر الحکم، ح 5541
[6] تحف العقول، ص 151
[7] غرر الحکم، ح 483
[8] غرر الحکم، ح 3915
[9] الاحتجاج علی اهل اللجاج (طبرسی)، ج 1، ص 99
[10] تحف العقول، صفحه 248
[11] نور الثقلين، ج 4، ص 507
[12] تفسير القمّي : ۲/۴۷
[13] كافى(ط-الاسلامیه)، ج 2، ص 327
[14] الکافي، ج 2، ص 415
[15] الخصال: 151/136
- تلاوت تحقیق آیه 48 سوره نساء – خلیل حصری
إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَىٰ إِثْمًا عَظِيمًا
خداوند (هرگز) شرک را نمیبخشد! و پایینتر از آن را برای هر کس (بخواهد و شایسته بداند) میبخشد. و آن کسی که برای خدا، شریکی قرار دهد، گناه بزرگی مرتکب شده است.