آثار حفظ قرآن کریم در دنیا و آخرت

قرائت و حفظ قرآن کریم

حفظ قرآن کریم ، کامل ترین کتاب زندگی آثار و فوائد بی شماری دارد. در این مطلب بر آن شدیم به ذکر برخی از این آثار بپردازیم.

حَمَلَةُ القُرْآنِ هُمُ المَحْفُوفونَ بِرَحمَةِ اللهِ، المُلَبِّسونَ نُورَ اللهِ، المُعَلِّمونَ کَلامَ اللهِ مَنْ عاداهُم فَقَدْ عادَی اللهَ و مَنْ والاهُم فَقَدْ والَی اللهَ [1].

حفظ قرآن کریم
حفظ قرآن کریم

رسول خدا (ص) می فرمایند:

حافظان (حاملان) قرآن کریم کسانی اند که مشمول رحمت الهی هستند، غوطه ور و مُلبس به نور خداوند می باشند، معلمان و آموزگاران کلام خدا هستند، هر که با آنان عداوت و دشمنی نماید با خدای متعال دشمنی کرده است و هر که با آنان دوستی کند با خداوند دوستی کرده است.

بر اساس روایات و احادیث نقل شده از رسول خدا (ص) و امامان معصوم علیهم السلام حافظان قرآن از جایگاه بالایی در بهشت بَرین برخوردار می باشند به طوری که در برخی از روایات به توانایی شفاعت این افراد نیز اشاره شده است.

  • می توان اولین آثر حفظ قرآن کریم را پاداش و جزای اخروی آن بیان کرد. در حقیقت حافظان این کتاب آسمانی در بهشت دارای مقام بالایی می باشند و جزا و پاداش کار نیکی که انجام داده اند دو برابر می گردد. رسول خدا (ص) درباره حافظان قرآن فرموده اند: درجات و مراتب بهشت به تعداد آیه های قرآن کریم است، زمانی که صاحب قرآن وارد می شود به او گفته می شود که تلاوت کن و به بالا برو که هر یک از آیه ها را رتبه ای است. پس بهتر از مقام و درجه حافظ قرآن رتبه ای نیست [2].
  • هدایت به راه راست و درست از دیگر فواید و آثار حفظ قرآن کریم است. زیرا حافظ قرآن زمانی که حفظ قرآن را شروع می کند به طور ناخودآگاه و به دلیل اینکه ساعاتی از روز را به این امر اختصاص می دهد با قرآن کریم مأنوس می گردد و همین اُنس می تواند زمینه ساز هدایت فرد شود و سعادت را برایش به ارمغان آورد.
حفظ قرآن کریم در دوران کودکی
حفظ قرآن کریم در دوران کودکی

امام علی (ع) در این باره فرموده اند: هیچ کس با قرآن کریم هم نشین نمی گردد مگر اینکه از کنار آن با افزایش و کاهشی برخیزد، افزایش در هدایت و کاهش و کاستی در گمراهی [3].

  • بی شک می توان آرامش روحی و روانی را یکی از فواید حفظ قرآن دانست زیرا همانطور که خدای بزرگ فرموده است: أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش می یابند) [4].

به قرآن مجید نیز ذکر گفته می شود پس حفظ و قرائت قرآن کریم نوعی ذکر خدا است که انسان به وسیله آن می تواند آرامش پیدا کرده و از استرس و اضطراب ها رهایی یابد.

  • همیشه کتاب یار مهربان و بهترین همنشین برای تنهایی ها معرفی شده است و به کتاب خوانی فراوان سفارش شده است. حال اگر که آن کتاب قرآن کریم باشد بی شک می تواند فرد را از تنهایی ها به در آورده و انیس همیشگی او گردد.

امام زین العابدین (ع) می فرمایند: اگر که تمام مردم جهان از دنیا بروند تا زمانی که قرآن کریم با من است از چیزی وحشت نخواهم داشت [5].

  • حافظ قرآن کریم به دلیل تسلطی که بر تمام آیات دارد به راحتی می تواند ارتباط بین آیات و سوره های مختلف قرآن را متوجه شود. این امر باعث می شود که او بتواند بهتر معانی و مفهوم آیه های قرآن را درک نماید. پس یکی دیگر از آثار حفظ قرآن کریم درک و فهم بهتر آن است.
  • براساس احادیث و روایات یکی دیگر از آثار حفظ قرآن بی نیازی است. همانطور که رسول خدا (ص) در حدیثی فرموده است: بی نیازترین انسان ها حاملان قرآن کریم هستند، آنان که خدای بزرگ قرآن را در سینه هایشان قرار داده است.
برگزاری کلاس حفظ موسسه معراج النبی خوزستان
برگزاری کلاس حفظ موسسه معراج النبی خوزستان

همچنین در حدیثی دیگر از پیامبر اکرم (ص) آمده است: هر شخصی که خداوند به او قرآن را داده باشد و او چنان بیاندیشد که خداوند به فردی دیگر بهتر از آن را داده است، تنها بزرگی را کوچک و کوچکی را بزرگ شمرده است [6].

  • از دیگر آثار حفظ قرآن کریم می توان به شادابی و زنده دلی (احیاء دل) اشاره کرد. بر اساس احادیث نقل شده حفظ قرآن کریم و اُنس و اُلفت با این کتاب آسمانی سبب می گردد که شخص از فحشا و منکر دوری نماید و دل او زنده گردد.

منابع:

[1] مستدرک الوسائل / ج ۴ /ص ۲۵۴

[2] بحارالانوار / ج ۸۹ / ص ۲۲

[3] نهج البلاغه، خطبه 175

[4] آیه 28 سوره مبارکه رعد

[5] بحار، ج 46، ص 107

[6] كنز العمال، ج 1، ص 510

منبع: سایت موسسه معراج النبی استان خوزستان

 

  • تلاوت ترتیل آیه 28 سوره رعد – شیخ عبدالله مطرود

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

آنها کسانی هستند که ایمان آورده‌اند، و دلهایشان به یاد خدا مطمئن (و آرام) است؛ آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش می‌یابد!

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *