فضیلت و شأن نزول سوره مبارکه نصر

سوره مبارکه نصر

سوره مبارکه نصر صد و دهمین سوره قرآن کریم بر اساس چینش و ترتیب کنونی قرآن است. این سوره در مدینه نازل شده است و جزو سوره های مدنی به شمار می رود. سوره نصر که نام آن از آیه اول سوره گرفته شده است به دو نام دیگر «تودیع» و «و اذا جاء» نیز معروف است. نام تودیع بدین جهت به آن اطلاق شده است که در آن خبر غیبی رحلت رسول خدا (ص) آمده است.

علاوه بر این خبر غیبی، دو خبر و پیشگویی دیگر نیز در این سوره وجود دارند که عبارتند از: فتح مکه و پیروزی بزرگ اسلام و مسلمانان، ایمان و بیعت مردم مکه و اطراف آن .

سوره مبارکه نصر
سوره مبارکه نصر

این سوره مبارکه جزو آخرین سوره های نازل شده بر پیامبر (ص) می باشد اما در اینکه چندمین سوره می باشد اختلاف وجود دارد. برخی سوره نصر را صد و دومین سوره نازل شده بر قلب و جان پیامبر (ص) می دانند برخی مفسران نیز آن را صد و یازدهمین یا صد و دوازدهمین سوره نازل شده دانسته اند.

این سوره به یک باره نازل گشته است به این معنا که سه آیه آن با هم بر دل و جان پیامبر (ص) فرود آمده اند.

از لحاظ محتوایی نیز در این سوره خداوند وعده نُصرت و پیروزی را به پیامبر (ص) می دهد و همچنین خبر می دهد که به زودی مردم فوج فوج (گروه گروه) به دین اسلام در خواهند آمد. علاوه بر این ها به رسول خدا (ص) امر می کند که به شُکرانه و سپاس این یاری و فتح، خدا را تسبیح نموده و حمد و شُکر او را به جای آورده و استغفار نماید.

شأن نزول سوره مبارکه نصر

درباره شأن و زمان نزول این سوره چندین نظر متفاوت وجود دارد.

در تفسیر قمی آمده است که این سوره در سرزمین مِنا و در حجة الوداع بر قلب و جان پیامبر (ص) نازل شده است.

برخی دیگر گفته اند که این سوره هنگامی که پیامبر (ص) در حال بازگشت از جنگ حُنین بوده است بر او نازل شده است.

برخی دیگر از مفسران همچون شیخ طبرسی و علامه طباطبایی معتقد هستند که سوره مبارکه نصر پس از صلح حدیبیه و پیش از فتح مکه نازل گردیده است (پس منظور از پیروزی و پیوستن مردم در دو آیه اول مربوط به فتح مکه بوده است).

آثار و فضائل سوره نصر

سوره مبارکه نصر همچون دیگر سوره های قرآن کریم دارای فضیلت و آثار بسیاری است که در این بخش برخی از فضیلت های این سوره را بیان خواهیم کرد.

  • از امام صادق (ع) نقل شده است: هر شخصی که سوره مبارکه نصر را در نمازهای روزانه و مستحبی قرائت کند خدای عز و جل او را بر همه اعداء و دشمنان یاری خواهد کرد و در روز قیامت به گونه ای محشور می شود که به همراه خود کتابی گویا داشته باشد و خداوند آن کتاب را از درون قبر او بیرون می آورد و در آن امان نامه ای از گرمای آتش جهنم است. آن شخص در روز قیامت بر چیزی عبور نمی کند مگر اینکه به او مژده می دهند و او را از هر خیری با خبر می سازند تا زمانی که به بهشت وارد شود.
نماز
نماز

برای قاری و تلاوت کننده این سوره در دنیا به گونه ای اسباب و وسایل خیر فراهم می باشد که به ذهن و قلب کسی خطور نکرده باشد [1].

  • از ائمه (ع) روایت شده که هر فردی که در نمازهای نافله خود یا زمان غروب خورشید روز جمعه سوره نصر را تلاوت نماید خداوند بزرگ و متعال دعای او را مستجاب می سازد [2].
  • در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: هر شخصی که سوره نصر را بخواند به او پاداش و اَجری به مانند کسی که در فتح مکه همراه رسول خدا (ص) نبرد کرده و به شهادت رسیده است داده می شود. همچنین شخصی که در نمازهای واجب خود پس از سوره حمد سوره نصر را بخواند نماز او به بهترین شکل مورد قبول قرار خواهد گرفت [3].
  • همچنین در روایتی دیگر رسول خدا (ص) فرمودند: هر فردی که در شب سیزدهم ماه رجب ده رکعت نماز گذارد و در هر رکعت پس از سوره حمد پنج بار سوره نصر را تلاوت نماید خداوند متعال در بهشت بَرین برایش قصری بنا خواهد کرد که طول و عرض آن هفت برابر بزرگ تر از دنیا است. [4]

منابع:

[1] ثواب الاعمال، ص 127

[2] مستدرک سفینة البحار، ج 8، ص 479

[3] تفسیرالبرهان، ج 5، ص 783

[4] اقبال الاعمال، ج 3، ص 220

منبع: سایت موسسه معراج النبی استان خوزستان

 

  • تلاوت ترتیل سوره مبارکه «نصر» با قرائت استاد «عبدالباری محمد»

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *