حدیث با موضوع امامت | احادیث موضوعی

حدیث امامت | احادیث موضوعی

امامت از اصول و پایه های دین اسلام در مذهب تشیع می باشد و به پیشوایی و ولایت همه جانبه بر جامعه اسلامی بعد از رحلت پیامبر خدا (ص) اطلاق می گردد. بر اساس آموزه های تشیع پیامبر (ص) تا لحظه های آخر عمر خود درصدد معرفی جانشین و پیشوای بعد از خود و همچنین اثبات ضرورت وجود امام و رهبر و اهمیت این موضوع به طرق مختلف بوده است. درباره امامت احادیث بسیاری از رسول خدا (ص) و اهل بیت علیهم اسلام نقل شده است که در ادامه موضوعات سلسله مطالب احادیث موضوعی به احادیث موبوط به امامت و ولایت (حدیث امامت) خواهیم پرداخت.

حدیث امامت | احادیث موضوعی
حدیث امامت | احادیث موضوعی

احادیث نقل شده از رسول خدا (ص) درباره موضوع امامت

  • اسْمَعُوا و أطِيعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّه الأمْرَ ، فإنَّهُ نِظامُ الإسلامِ [1].

از کسی که خداوند متعال او را ولی امر قرار داده است اطاعت کنید و سحنان او را بشنوید زیرا او نظام و رشته کار دین اسلام است.

  • إنّما مَثَلُ أهلِ بيتي فِيكُمْ كَمَثَلِ سَفينةِ نُوحٍ؛ مَنْ رَكِبَها نَجا، و مَنْ تَخَلَّفَ عَنها غَرِقَ [2].

همانا اهل بیت من در میان شما همانند کِشتی نوح می باشند که هر که بر آن سوار شد (اطاعت از اهل بیت) نجات پیدا کرد و هر که از آن تخلف کرد و بازماند، غرق گردید.

  • و الّذي بَعَثَني بالحَقِّ نَبِيّا، لو أنّ رَجُلاً لَقِيَ اللّهَ بِعَمَلِ سَبْعينَ نبيّا ثُمَّ لَم يَلْقَهُ بِوَلايةِ اُولي الأمْرِ منّا أهلَ البيتِ ما قَبِلَ اللّهُ مِنْهُ صَرْفا و لا عَدْلاً [3].

و قسم به آنکه مرا به پیامبری برگزید اگر که شخصی خدا را با عمل و کردار هفتاد پیامبر ملاقات کند اما ولایت اولی الامر از ما اهل بیت را به همراه نداشته باشد خدای متعال از او نه توبه ای را خواهد پذیرفت و نه فدیه ای.

  • أمَا و اللّهِ، لو أنَّ رَجُلاً صَفَّ قَدَمَيْهِ بينَ الرُّكْنِ و المَقامِ مُصَلِّيا و لَقِيَ اللّهَ بِبُغْضِكُمْ أهلَ البيتِ لَدَخَلَ النّارَ [4].

قسم به خدای متعال، اگر که شخصی در بین رکن و مقام همواره به نماز باشد، اما با بُغض و کینه نسبت به شما اهل بیت خدا را ملاقات نماید به دورخ وارد می شود.

  • يُدعى كُلُّ قومٍ بإمامِ زمانِهِمْ و كِتابِ اللّهِ و سُنَّةِ نَبيّهِمْ [5].

هر قوم و امتی با امام زمان خود و کتاب خدا و سُنت پیامبر خود فراخوانده خواهد شد.

  • مَن ماتَ وَ هُوَ لا يَعرفُ إمامَهُ ماتَ مِيتةً جاهليّةً [6].

هر که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.

احادیث نقل شده از ائمه اطهار علیهم السلام درباره امامت و ولایت

  • امام علی علیه السلام می فرمایند:

الإمامةُ نِظامُ الاُمّةِ [7].

امامت رشته کار (نظام) امت است.

  • در حدیثی دیگر از امام علی (ع) آمده است:

اللّهُمَّ بَلى، لا تَخْلو الأرضُ مِنْ قائِمٍ للّهِ بِحُجَجِهِ ، إمّا ظاهِرا مَشْهُورا، أو خائفا مَغْمورا لئلاّ تَبْطُلَ حُجَجُ اللّهِ و بَيِّناتُهُ [8].

صد البته زمین از شخصی که حجت های خدا را بر پا می دارد خالی نخواهد ماند. چه آشکار و سرشناس یا بیمناک و گمنام، تا حجت ها و براهین الهی از بین نروند.

مسئله امامت در دین اسلام
مسئله امامت در دین اسلام | حدیث امامت
  • مولای متقیان امام علی(ع) فرمودند:

إنَّ اللّهَ جَعَلَني إماما لِخَلْقِهِ ، فَفَرَضَ عَلَيَّ التَّقْديرَ في نَفْسي و مَطْعَمي و مَشْرَبي و مَلْبَسي كَضُعَفاءِ النّاسِ، كَيْ يَقْتَديَ الفقيرُ بِفَقْري، و لا يُطْغِيَ الغَنِيَّ غِناهُ [9].

همانا خداوند متعال من را پیشوا و امام خلق خود قرار داد، پس بر من واجب نمود که درباره خودم، غذایی که می خورم، نوشیدنی ام و همچنین لباسی که بر تن می کنم مانند افراد تنگ دست باشم تا فقیر و ندار به نداری من تأسی جوید و توانگر و دارا را دارایی اش به طغیان نکشاند.

  • امام حسین (ع) در نامه ای که به کوفیان نوشت، فرموده بودند:

فَلَعَمْري، ما الإمامُ إلاّ الحاكمُ بالكِتابِ ، القائمُ بالقِسْطِ، الدّائنُ بِدِينِ الحَقِّ ، الحابِسُ نَفْسَهُ على ذاتِ اللّهِ [10].

به جان خودم قسم، امام کسی نیست جز آن که طبق کتاب خدا حکومت کند، عدل و داد را به پا دارد، پایبند به دین حق باشد و خود را در راه خدا وقف نماید.

  • امام سجاد (ع) می فرمایند:

اللّهُمَّ إنّكَ أيّدتَ دِينَكَ في كُلِّ أوانٍ بإمامٍ أقَمْتَهُ عَلَما لِعِبادِكَ و مَنارا في بِلادِكَ، بَعْدَ أن وَصَـلْتَ حَبْلَهُ بِحَبْلِكَ، و جَعَلْتَهُ الـذَّريعةَ إلى رِضْوانِكَ [11].

خداوندا، تو دین خود را در هر دورانی با امام و پیشوایی پشتیبانی نمودی، او را نشانه ای برای بندگانت و چراغ و روشنی بخشی برای سرزمین های خود قرار دادی و این بعد از آن بود که ریسمان او (امام) را به ریسمان خود پیوند زدی (ارتباط خدا و امام) و او را وسیله ای برای رسیدن به رضوان و خشنودی خود قرار دادی.

  • امام جعفر صادق (ع) می فرمایند:

مَن لَم يَعْرِفْنا و لَم يُنْكِرْنا كانَ ضالاًّ حتّى يَرْجِعَ إلَى الهُدَى الّذي افْتَرَضَ اللّهُ عَلَيْهِ مِنْ طاعَتِنا الواجِبةِ ، فإن يَمُتْ على ضَلالَتِهِ يَفْعَلِ اللّه ُ بهِ ما يَشاءُ [12].

هر که ما را نشناسد و ما را انکار نکند در گمراهی به سر می برد تا زمانی که به سمت و سوی هدایتی که خداوند بر او واجب نموده است، همان لزوم اطاعت و پیروی از ما برگردد. پس اگر که در گمراهی و ضلالت بمیرد خداوند متعال با او هر طور که بخواهد عمل می نماید.

  • امام محمد باقر (ع) می فرمایند:

إنّما يَعرِفُ اللّهَ عزّ و جلّ و يَعْبُدُهُ مَن عَرَفَ اللّهَ و عَرَفَ إمامَهُ مِنّا أهلَ البيتِ[13].

تنها کسی خدای بزرگ و بلند مرتبه را می شناسد و او را پرستش می کند که خدا را شناخته و امام و پیشوای خود را از میان ما اهل بیت بشناسد.

  • امام موسی کاظم (ع) می فرمایند:

الإمامةُ هِيَ النُّورُ، و ذلكَ قولُهُ عزّ و جلّ: «آمِنُوا باللّه ِ وَ رَسُولِهِ و النُّورِ الّذي أنْزَلْنا»، قالَ : النُّورُ هُوَ الإمامُ [14].

امامت نور است و آن گفته ی خداوند عز و جل است که فرموده: «به خدا و رسول او و نوری که نازل کردیم ایمان بیاورید»، فرمودند: نور همان امام است.

  • امام رضا (ع) فرمودند:

إنّ الإمامةَ زِمامُ الدِّينِ ، و نِظامُ المُسلِمينَ، و صَلاحُ الدُّنيا، و عِزُّ المُؤمِنينَ [15]

همانا امامت زمام دین، نظام و رشته مسلمانان، آبادانی دنیا و عزت مومنان می باشد.

حدیث امامت

منابع:

[1] الأمالي للمفيد : ص 14 ، ح 2

[2] بحار الأنوار : ج 23 ، ص 105، ح 3

[3]  بحار الأنوار : ۲۷ / ۱۹۲ / ۴۹

[4] الأمالي للمفيد : ۲۵۳ / ۲

[5]  بحار الأنوار : ۸ / ۱۰ / ۲

[6] بحار الأنوار: ۲۳/۷۶/۱

[7] غرر الحكم : ۱۰۹۵

[8] بحار الأنوار : ۲۳ / ۴۶ / ۹۱

[9] بحار الأنوار : ۴۰ / ۳۳۶ / ۱۷

[10] الإرشاد : ۲ / ۳۹

[11] الإقبال : ۲ / ۹۲

[12] الكافي : ۱ / ۱۸۷ / ۱۱

[13] الكافي : ۱ / ۱۸۱ / ۴

[14] الكافي: ۱ / ۱۹۶ / ۶

[15] الكافي : ۱ / ۲۰۰ / ۱

منبع: سایت موسسه معراج النبی استان خوزستان

 

  • تلاوت ترتیل آیه 59 سوره نساء – استاد خلیل حصری

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [= اوصیای پیامبر] را! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است.

 

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *