منجی در ادیان و آئین های مختلف

منجی در سایر ادیان

باور، اعتقاد و امید به اینکه روزی نجات دهنده و منجی از راه می رسد که تمام جهان را از عدل و داد پر خواهد کرد و ظلم و ستم را ریشه کن نه تنها عقیده و باور مسلمانان است بلکه تمام پیروان آیین ها و ادیان الهی دیگر نیز به همین امید روزگار می گذرانند. آن ها نیز هر گونه محنت، ناراحتی و خواری را در تمام طول تاریخ با جان و دل می خرند تا روزی منجی آن ها که در کتاب های آسمانی شان به او اشاره شده است از راه برسد.

وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ [1].

 بعد از تورات موسی در زبور (کتاب حضرت داوود) نوشتیم که البته بندگان نیکوکار و شایسته ام وارث زمین می گردند.

در این مطلب قصد داریم به بررسی منجی در ادیان آئین های مختلف بپردازیم.

  • منجی در اسلام

به موعود و منجی در دین مبین اسلام که کامل ترین دین الهی است بیش از سایر ادیان پرداخته شده است و در آیات و روایات بسیاری در این باره سخن گفته شده است.

منجی در سایر ادیان
منجی در سایر ادیان

تمام مذاهب دین اسلام بر این مسئله اتفاق نظر دارند که در آخر الزمان منجی وعده داده شده ای به نام مهدی (عج) که از خاندان پیامبر اکرم (ص) و از دودمان حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (ص) است ظهور خواهد کرد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد.

در کتب اهل تسنن به تواتر درباره مسئله منجی آخر الزمان روایات وجود دارد و آن را یکی را ضروریات دینی دانسته اند. اما مسلمانان سنی مذهب که به اصل امامت نیز اعتقاد ندارند در ولادت حضرت که هم نام با رسول خدا (ص) است اختلاف نظر دارند، برخی از آن ها معتقد به ولادت ایشان هستند و برخی دیگر معتقدند که ایشان به دنیا نیامده است.

شیعیان که به اصل امامت معتقدند و آن را تداوم رسالت می دانند منجی وعده داده شده را محمد بن حسن العسکری (ع) می دانند که در سال 255 هجری قمری به دنیا آمده و از آن روز تا به الان در غیبت به سر می برد و روزی به اذن خداوند متعال ظهور خواهد کرد. در مذهب تشیع ابهامی در ظهور حضرت و برپایی حکومت جهانی واحد وجود ندارد و مسئله مهم و حیاتی مهدویت به طور کاملا آشکار و شفاف و به طور جامع مطرح شده است، در واقع در مذهب شیعه تمام ابعاد شخصیتی حضرت مهدی (عج) نحوه ظهور (علائم ظهور، نشانه های آخر الزمان، تعداد یاران و …) و همچنین چگونگی ایجاد حکومت جامع و واحد در کل دنیا روشن و شفاف بیان شده اند.

  • منجی در دین یهود

همانطور که در قرآن کریم گفته شده است در کتاب تورات خدا به نهایت تاریخ و حکومت بنده های نیکوکار و صالح اشاره کرده است، پس بدون تردید یهودیان نیز منتظر منجی و موعود هستند. درباره منجی در کتب یهود بسیار سخن گفته شده است و آن ها منجی آخر الزمان را شخصی به نام ماشیح (mashiah) می دانند که قرار است بنی اسرائیل به دست او که از سوی خدای قادر و متعال مامور گشته است نجات پیدا کنند.

یهود
یهود

ماشیح یا مسیحا در دین یهود از نسل حضرت داوود یا فرزند برگزیده و منتخب داوود است که روزی به دنیا خواهد آمده و حکومت و فرمانروایی کل جهان را به عهده خواهد گرفت و به درستی حکومت خواهد کرد و ستمکاران و ظالمان را از بین خواهد برد و صالحان را (از نگاه قوم یهود به دلیل برحق دانستن خود، یهودیان و افرادی که به دین یهود در می آیند صالح و وارث زمین در آخر الزمان هستند) وارث و حاکم جهان خواهد کرد.

از نظر دین یهود جهان قبل از ظهور ماشیح پر از ظلم و ستم می گردد، مردم با فقر و نداری دست و پنجه نرم می کنند و روابط بین اعضای یک خانواده سست می شود و احترام بین بزرگ و کوچک از بین می رود که با ظهور مسیحا هر چه بدی و فساد است ریشه کن خواهد شد و جهان را عدل و داد پر خواهد کرد.

  • منجی در مسیحیت

همانطور که می دانید مسیحیت یکی از ادیان ابراهیمی پر پیرو در جهان است که حضرت عیسی (ع) را نبی خود می دانند و کتاب آسمانیشان نیز انجیل می باشد. پیروان این دین ابراهیمی همچون دو دین اسلام و یهودیت به آخر الزمانی پر از عدل و داد اعتقاد دارند. در کتب دینی مسیح به ظهور دوباره عیسی (ع) بشارت داده شده است. در حقیقت آن ها بر این باورند که حضرت عیسی مسیح (ع) در زمانی که مردم دنیا با مشکلات، سختی ها و بدی های بسیاری دست به گریبان هستند ظهور کرده و با ظالمان خواهد جنگید و در نهایت بشریت را به رستگاری خواهد رساند.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که مسلمانان نیز به ظهور عیسی مسیح (ع) در آخر الزمان البته همراه با حضرت مهدی (عج) معتقد هستند. زیرا طبق تعالیم دینی حضرت مسیح (ع) کشته و به صلیب کشیده نشده است بلکه طبق اراده الهی به آسمان ها رفته و در نهایت همراه با مهدی موعود (عج) ظهور خواهد کرد.

  • منجی در آیین زردشت

در آیین زردشت (مجوس) که اکثر علمای اسلامی آن ها را اهل کتاب می دانند نیز درباره منجی و موعود آخر الزمان سخن گفته شده است و پیروان این آیین بر این باور هستند که در آخر منجی به نام سوشیانس یا سوشیانت که به معنای سودمند است و از نسل زردشت است ظهور خواهد کرد، او مسئول ایجاد عدالت در جهان و ریشه کن کردن فقر است. با ظهور سوشیانس تمام مردم هم اندیشه، هم گفتار و هم عمل خواهند شد.

زرتشت
زرتشت

البته زردشتی ها سه منجی به نام های هوشیدر، هوشیدرماه و سوشیانس دارند که هر یک از آن ها به فاصله هزار سال از دیگری متولد می گردد.

غیر از آیین ها و ادیانی که اعتقاد به منجی در آن ها بررسی شد، در میان پیروان آیین های دیگر نظیر هندوها، بودایی ها، برهمائی ها، چینیان و مانوی ها هم اعتقاد و باور به منجی و موعود آخر الزمان وجود دارد.

[1] سوره انبیاء، آیه 105

 

  • تلاوت ترتیل آیه 105 سوره انبیاء – شیخ حذیفی علی عبدالرحمن

وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ

در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!»

 

دانلود

منبع: سایت موسسه معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *