فضیلت و شأن نزول سوره مبارکه ناس

قرآن مجيد

سوره مبارکه ناس یکی از سوره های کوچک قرآن کریم است که در فهرست ترتیبی آخرین سوره (صد و چهاردهمین سوره) می باشد و در جزء آخر (جزء سی) کتاب آسمانی قرآن قرار گرفته است.

درباره محل نزول این سوره بر روح و جان رسول خدا (ص) بین علما و مفسران اختلاف وجود دارد، برخی آن را مکی دانسته و برخی دیگر از مدنی بودن این سوره خبر می دهند. این سوره از نظر ترتیب نزول سوره های قرآن بیست و یکمین (پس از سوره فلق) سوره ای است که از سوی خداوند متعال نازل شده است.

نام این سوره «ناس» است و به معنای مردم می باشد و همانند سوره فلق، کافرون و برخی دیگر از سوره ها نام آن از آیه اول این سوره گرفته شده است. این سوره نیز به نام «معوذه» شناخته می شود و همراه با سوره مبارکه فلق به «معوذتین» شهرت دارند و دلیل این نام گذاری این است که هر دو سوره با استعاذه یا همان پناه بردن به درگاه باری تعالی شروع شده اند.

سوره ناس یکی از چهار سوره ای (منظور چهار قل معروف است که سوره های ناس، فلق، توحید و کافرون را شامل می شود) است که برای مصون و در امان ماندن از هر نوع شر و بدی، خواندن و همراه داشتن آن ها بسیار سفارش شده است.

قرآن مجید
قرآن مجید

در این سوره خداوند بزرگ و بلند مرتبه به پیامبر اکرم (ص) فرموده است که برای ایمن بودن از شر وسوسه گر نهان (وسواس الخناس) به او که پروردگار مردم، فرمانروای مردم و معبود و اله مردم است پناه ببرد.

منظور از وسوسه گر پنهان کسی است که آدمی را بی آن که حواسش باشد با صبر و حوصله بسیار وسوسه می کند و همین که فرد بخواهد به خودش بیاید، آرام پا پس می کشد و کناری می ایستد تا فرصت بعد [1].

شأن نزول سوره مبارکه ناس

در شأن نزول سوره ناس همانند سوره فلق داستان سحر و جادوی پیامبر اکرم (ص) توسط مرد یهودی ذکر شده است که در بین علما و مفسران شیعه چندان سندیت ندارد و معتقدند که سحر و جادو از جان و روح پیامبر اکرم (ص) به دور است.

در واقع اگر چه خداوند در قرآن کریم وجود سحر و جادو را تایید کرده است و مفسران و علما به تاثیر آن بر جسم پیامبر که سبب مریضی ایشان می شوند اعتقاد دارند اما علمای شیعه بر این شأن نزول ایراد گرفته اند زیرا طبق این داستان که در منابع اهل سنت وجود دارد علاوه بر جسم پیامبر (ص) این سحر بر روح و ذهن ایشان نیز تاثیر گذاشته است در حالی که براساس آیات صریح و آشکار قرآن کریم جان، عقل و فکر رسول خدا (ص) از سحر و جادو و نفوذ شرور و شیاطین ایمن می باشد.

آثار و فضیلت های سوره مبارکه ناس

درباره آثار و فضیلت های سوره مبارکه ناس احادیث و روایات بسیاری از رسول خدا (ص) و امامان معصوم علیهم السلام نقل شده است که در این بخش به آن ها پرداخته خواهد شد.

  • در تفسیر برهان سخنی از امام جعفر صادق (ع) درباره سوره ناس نقل شده است، ایشان فرموده است: فردی که سوره ناس را هر شب در خانه اش تلاوت کند، از شر جن و وسواس در امان خواهد بود.
جن
جن
  • از رسول خدا (ص) نقل شده است که هر که دو سوره ناس و فلق را قرائت کند به مانند کسی است که تمام کتب انبیاء الهی را قرائت کرده است [2].
  • همچنین پیامبر (ص) فرموده است: سوره های ناس و فلق محبوب ترین سوره های قرآن در نزد پروردگارند [3].
  • در سخنی دیگر رسول خدا (ص) می فرمایند: هر که سه سوره اخلاص، ناس و فلق را هر شب ده مرتبه بخواند به مانند شخصی است که کل قران را قرائت کرده است و آن شخص از گناهان خارج می گردد همانند روزی که به دنیا آمده است و اگر که در آن روز یا شب اجلش برسد و بمیرد شهید مرده است [4].
  • در سخنی از امام رضا (ع) برای دفع چشم زخم آمده است که ایشان برای دفع چشم سفارش کرده که دست ها را مقابل صورت قرار داده و سوره های حمد، اخلاص، ناس و فلق را قرائت شوند سپس دست ها بر روی سر و صورت کشیده شوند [5].
  • در احادیث و روایات آمده است که هر فردی پس از نماز جمعه سوره های ناس، فلق و اخلاص را هفت مرتبه بخواند تا جمعه بعد به اراده و یاری خداوند متعال از هر چه حادثه است محفوظ می ماند [6].
تلاوت قرآن
تلاوت قرآن

منابع:

[1] ترجمه خواندی قرآن کریم ملکی، سوره ناس، آیه 4

[2] طبرسی، مجمع البیان، ۱۴۱۵ق، ج۱۰، ص ۴۹۱

[3] مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳‌ق ، ج۹۲، ص۳۶۸

[4] عاملی کفعمی، البلد الامین، ص۳۳

[5] حلیه المتقین، علامه مجلسی، صفحه 183

[6] بحارالانوار، علامه مجلسی، جلد 92، صفحه 355

  • تلاوت تحقیق سوره ناس – استاد سعید طوسی

 

دانلود

منبع: سایت موسسه قرآن و عترت معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *