مشخصه ها و ویژگی های یاران حضرت مهدی (عج)

یاران حضرت مهدی (عج)

هنگامی که حضرت مهدی (عج) ظهور می کند نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کل جهان تغییر می نماید، ظلم، زورگویی، شرک و نفاق از بین خواهد رفت و صلح و عدالت در سراسر دنیا فراگیر و مستقر می شود و همه ی مردم جهان در سایه توحید و امنیت الهی روزگار خواهند گذراند و خیر و برکت همگی را شامل می گردد و هیج باطل و ناحقی بر زمین باقی نمی ماند. بدیهی است این همه تحول ساختاری و ریشه ای تماما با معجزه رخ نخواهد داد و به امامت، رهبری و مدیریت فردی معصوم که برنامه ی جامع و کامل در دست دارد و کادری لایق و توانمند در اختیار اوست ممکن می باشد. این کادر لایق یاران حضرت مهدی (عج) هستند آن ها سخنان حضرت (عج) را در زمان ظهور پذیرفته و در زیر پرچم حق به اطاعت و فرمانبرداری از او مشغولند. این افراد بر اساس روایات منقول از ویژگی های خاص و ویژه ای برخوردارند که در این مطلب به بررسی آنان خواهیم پرداخت.

یاران حضرت مهدی (عج)
یاران حضرت مهدی (عج)
  • برخوردار از معرفتی ژرف

برخورداری از معرفت و بینش ژرف و عمیق از ویژگی های یاران و اصحاب حضرت قائم (عج) می باشد. آنان انسان هایی هستند که نه تنها نسبت به انسان و جهان هستی بینش عمیقی دارند بلکه دارای معرفتی عمیق و ژرف نسبت به خدا و امام (عج) هستند.

  • معرفت آن ها نسبت به پروردگار به قدری محکم است که هیچ شبهه، تردید و یا شکست نمی تواند آسیب و نقصی به آن وارد نماید، در این باره امام علی (ع) فرموده بودند: مردانی که خداوند را آن گونه که سزاوار است، شناخته اند، و آن ها یاران مهدی (عج) در آخر الزمان هستند.
  • شناخت و بینش آن ها نسبت به امام (عج) نیز این گونه است که امام و پیشوای خود را می شناسند و به او اعتقاد و یاور راسخی دارند به طوری که این شناخت و باور منجر به محبت و اطاعت از حضرت شده است.
  • معرفتشان نسبت به جهان و انسان ها به گونه ای است که سبب گردیده آنان اهداف کم ارزش را دنبال ننموده و با تأمل و تفکر در خویش، قابلیت ها و استعدادهایی که دارند، قدر و منزلت خویش را یافته و مسیر و راه بودن جهان فانی و سالک بودن خود را در یابند. آنان با این دیدگاه به پروردگار و معبودی متصل می شوند که از هر گونه کمی و کاستی و عیب مبراء و پاک است و قادر است آن ها را لبریز و ظرفیت هایی که دارند را کامل کند.
  • پرستش و عبادت خداوند متعال

یاران و اصحاب امام زمان (عج)، رهبر و پیشوای خود را سرمشق خویش می دانند و همچون مولای خود روز و شب به ذکر حق تعالی مشغول می باشند. در این باره احادیثی از رسول خدا (ص) و امامان معصوم (ع) نقل شده است از جمله این سخن پیامبر اکرم (ص) که فرموده بودند: آن ها در راه بندگی و عبودیت اهل تلاش می باشند [1].

همچنین حضرت علی (ع) راز و نیاز آنان را این گونه به تصویر کشیده است: در دل شب، از خشیت خدای متعال، ناله و مویه‌ای سر می دهند همانند مویه و شیون مادرانی که پسران خود را از دست داده اند (مادران پسر مرده) [2].

  • محبت به حضرت

در دل و جان یاران امام (عج)، محبت ایشان ریشه کرده و تمام وجودشان مملؤ از عشق و علاقه به حضرت می باشد به گونه ای که بیان شده علاقه ی آن ها به اندازه ای است که به زین اسب حضرت نیز تبرک می جویند (برگرفته از سخن امام صادق علیه السلام [3]).

یاران حضرت کجایند و ما کجا؟ چه فاصله ی زیادی است میان ما و آن ها، آیا ما از جان نه، از مقداری از وقت و زمان خود برای حضرت و تحقق آرمان های مهدوی گذشته ایم؟

ما تنها از محبت و علاقه ی به امام مهدی (عج) دَم زده ایم بدون ذره ای عمل …

  • مطیع فرمان امام مهدی (عج)

از دیگر ویژگی های اصحاب حضرت مهدی (عج) می توان به اطاعت پذیر بودن آن ها اشاره کرد. آنان انسان هایی اند که همواره خواست و امر حضرت را که بالطبع بر اساس خواست و اراده خداوند متعال می باشد را بر خواست خویش مقدم می دارند به گونه ای که در روایتی از امام صادق (ع) درباره این افراد آمده که اطاعت و فرمانبرداری آنان از حضرت از پیروی کنیز در برابر مولا و اربابش نیز بیشتر است [4].

در واقع آنان بر این امر واقف هستند که همیشه حق با امام است و امام با حق، و آن ها می بایست همواره در مسیر درست و در پشت سر حضرت قدم بگذارند و از او سبقت و پیشی نگیرند. اصحاب امام مهدی (عج) نه تنها پیرو و مطیع امر ایشان هستند بلکه بر خلاف بسیاری از انسان ها که به بهانه نبود زمینه، امکانات و یا سخت بودن مسیر از انجام اموری سر باز می زنند و از خدمت به حضرت شانه خالی می کنند به طور جدی برای تحقق آرمان ها تلاش و کوشش می نمایند.

  • دلیری و شجاعت

در هنگامه ظهور حضرت (عج) مبارزه و نبردی جهانی و فراگیر صورت می گیرد. پس بدین سبب لازم است که یاران امام مهدی (عج) از دلیری، شجاعت و عزمی بی مثال و فولادی برخوردار باشند زیرا بدون داشتن اراده ای قوی امکان قدم گذاشتن در این راه ناممکن است و احتمال می رود که در ابتدای مسیر پا بلغزد و شخص از قافله یاران جا بماند. امام علی (ع) درباره دلیری اصحاب حضرت قائم (عج) فرموده است: تمامی شیرهایی هستند که از جنگل ها بیرون شده اند و اگر که اراده نمایند، کوه ها را از جای خود بر می کَنند. [5]

یا صاحب الزمان (عج)
یا صاحب الزمان (عج)
  • بردبار و صبور بودن

یاران و اصحاب حضرت مهدی ارواحنا له الفداء در مسیر دستیابی به آرمان ها و اهداف جامع و جهانی حضرت قائم (عج) در انجام هیچ کاری کوتاهی نکرده و از تمام وجود مایه می گذارند، آنان سختی هایی را که در این راه به جان میخرند هیچ دانسته و به سبب تحمل مصائب و مشقت ها بر خدای متعال منت نخواهند گذاشت و مخلص و متواضع به انجام اموری که به آنان محول شده می پردازند تا قدمی در راستای تحقق آرمان ها برداشته باشند. حضرت امیر المومنین علی (ع) فرموده اند: یاران حضرت مهدی (عج) افرادی هستند که به سبب بردباری و صبری که دارند بر خداوند منت نمی گذارند و از این که جان بر کف‌اند احساس عظمت نمی نمایند. [6]

منابع:

[1] علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 36، ص 207

[2] کامل سلیمان، یوم الخلاص، ج 1، ص 224.

[3] علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 308

[4] علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 308

[5] کامل سلیمان، یوم الخلاص، ج 1، ص 414

[6] ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ج 9

  • تلاوت تحقیق آیه 112 سوره توبه – استاد محمد حسین سعیدیان

التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ

توبه‌کنندگان، عبادت کاران، سپاسگویان، سیاحت کنندگان، رکوع کنندگان، سجده‌آوران، آمران به معروف، نهی کنندگان از منکر، و حافظان حدود (و مرزهای) الهی، (مؤمنان حقیقی‌اند)؛ و بشارت ده به (اینچنین) مؤمنان!

 

دانلود

موسسه معراج النبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *