امام مهدی (عج) و مهدویت در کلام علما و بزرگان

امام مهدی (عج) و مهدویت در کلام علما و بزرگان

علما و بزرگان درباره امام مهدی (عج) و مهدویت چه گفته و چه توصیه‌هایی داشته‌اند؟ در این مطلب قرار است بخشی از سخنان این بزرگان خلاصه وار در جهت بهره‌مندی از توصیه‌های آنان در راستای شناخت حضرت، مسئله مهدویت و در نهایت مهیا ساختن زمینه برای ظهور ایشان به نگارش در آید[1].

  • مرحوم آیت ا… بهجت

چه مصائب و سختی‌هایی بر امام مهدی (عج) که مالک تمامی زمین است، وارد می‌گردد و آن حضرت در چه حالی به سر می‌برد و ما در چه حالی؟! او در زندان (به جهت غیبت) است و خوشی ندارد و ما چه اندازه غفلت داریم. ای دوست در غربت مولای خویش اندیشه نما که جهان با این همه عظمت برایش زندان شده …[2]

اعتقاد شیعه به منجی با دیگران متفاوت است.

تفاوتی که میان ما شیعیان با دیگر فرقه‌های اسلامی و غیر اسلامی وجود دارد این است که ما این شخص (مقصود حضرت مهدی (عج)) بزرگ و گرامی را می‌شناسیم، اسم او را، تاریخ ولادت او را، پدر و مادر و اجداد عزیز او را، «قضایایش» را می‌دانیم، اما دیگران این‌ها را نمی‌دانند …

به همین جهت است که توسل‌های شیعه، زنده‌تر، پُرشورتر، با معناتر و با جهت‌تر است …

مسلمانان در اصل مهدویت اتفاق نظر دارند ولی در قسمت اصلی که معرفت به فرد منجی است، به نقص معرفت دچار هستند. شیعه با خبر قطعی و مُسَلم خویش منجی را با نام، نشان، خصوصیات و تاریخ تولد می‌شناسد[3].

  • حجت الاسلام علی اکبر مهدی پور

اگر که نقاش‌های چیره دست روزگار دور هم نشسته و تابلویی به گستردکی عالم هستی ترسیم کنند، هیچ گاه نخواهند توانست فرازهای برجسته جهان روشن و پُر فروغ دوران ظهور را منعکس نمایند که روشنایی نامتناهی آن جمال الهی، هیچ گاه در آینه بشری انعکاس نمی‌گردد[4].

  • حاج اسماعیل دولابی

آیا آگاه نیستی که امام زمان (عج) با ما در تمامی کارهای نیک شریک است؟ چرا که این اعمال نیت‌های او می‌باشند. هر آن‌کس که دو رکعت نماز گزارد، او در آن شریک است و شریک خوبی نیز می‌باشد. اگر که شریک نباشد چیزی از شما مقبول نمی‌گردد؛ پذیرش کار شما به سبب شرکت اوست. روح عالم است؛ شما گمان می‌کنید که شادابی و زیبایی روح‌تان برای خودتان است؟! مال اوست. السلام علیک یا روح العالم.

امام زمان (عج) شریک انبیاء و قرآن است[5].

امام مهدی (عج) و مهدویت در کلام علما و بزرگان
امام مهدی (عج) و مهدویت در کلام علما و بزرگان
  • امام خمینی (ره)

هشدار!

همه سپاه پاسدارن، جملگی دستگاه‌ها، تمامی کمیته‌ها و تمام اقشاری که می‌خواهند به این کشور خدمت نمایند، توجه داشته باشند که تمامی این‌ها خدمت‌گزار اسلام هستند.

شما کارمند اسلام می‌باشید، کارمند امام زمان (عج) هستید، توجه داشته باشید که مبادا یک زمان، خطایی بر خلاف مسیر اسلام انجام دهید! این وظیفه خطرناکی است برای همه؛ برای ما و برای شما.[6]

  • علامه طباطبایی

علامه طباطبایی در جواب به این سوال که نحوه بهره‌مندی از امام غائب چگونه است، فرمودند: امام وظیفه هدایت خویش را به دو صورت اعمال می‌نماید: هدایت به شکل ارائه راه یا همان نشان دادن مسیر و هدایت به معنای رساندن به مقصود. حضرت در نوع اول هدایت نیاز به حضوری فیزیکی در میان مردم دارد ولی در شکل دوم هدایت نیازی به حضور جسمانی نیست به معنایی دیگر امام همانگونه که وظیفه دارد راهنمای ظاهری مردم باشد رهبری باطنی اعمالشان را نیز بر عهده دارد[7]

امام مهدی (عج)
امام مهدی (عج)

در کتاب صحیفه المهدی از شیخ عیسی الأهری (صفحه 18) آمده است که علامه طباطبایی تعریف کرده‌اند که یک بار در ارتباط با دعا و نیایش با استاد شیعه شناس فرانسوی به نام هانری کُربن گفتگو می‌کردند و از او در ارتباط با آن هنگام که حال نیایش پیدا می‌کنند، پرسیده‌اند (گفتند: آن زمان که حال نیایش پیدا گردد چه می‌کنید؟/). آن شخص پاسخ داده است: من چون که مسیح پروتستان هستم و کاتولیک و مقید به کلیسا و روز یک شنبه نمی‌باشم در هر مکان و زمانی نیایش خواهم کرد.

سپس علامه در ادامه می‌پرسد: آیا از ادعیه آماده نیز استفاده کرده یا خویش انشاء می‌کنید؟ هانری پاسخ داده است: از دعاهایی که از امام دوازدهم شما روایت شده، بهره می‌برم و از این رو که انشاء کننده آن زنده است به من شور و حال بسیار می‌بخشد.

نکته: این شخص در سال 1356 به دین اسلام و مذهب شیعه درآمد.

منابع:

[1] برگرفته از سایت مصاف (سخن و کلام بزرگان خلاصه وار و به شکل اقتباس از متن اصلی بدون آن‌که به معنا و مفهوم آسیبی برسد به نگارش در آمده است)

[2] در محضر بهجت، ج1، ص 106

[3] آیت ا… خامنه‌ای، 74/10/17-84/6/29

[4] کتاب او خواهد آمد، ص 13

[5] کتاب طوبای محبت، ج3، ص48

[6] صحیفه امام، ج 11، ص249

[7] شیعه در اسلام، ص236

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *