پرسش و پاسخ درباره محرم و واقعه کربلا

پرسش و پاسخ درباره محرم و واقعه کربلا

با فرا رسیدن روز عاشورا موسسه معراج النبی استان خوزستان در نظر دارد که در مطلبی به برخی از پرسش و پاسخ‌های محرم امام حسین علیه السلام و واقعه کربلا بپردازد.

بر اساس روایت‌های گوناگونی که وجود دارد تعداد شهدای کربلا بیش از 72 نفر بوده‌اند. پس به چه دلیلی همیشه یاران امام را 72 تن می‌گویند؟

  • درباره تعداد شهدای کربلا روایت‌های مختلفی وجود دارد. زمانی‌که امام از مدینه به سمت مکه حرکت کردند، تمامی خانواده، پسر عموها و بسیاری از اقوام همراهی‌شان کردند و همه‌ی افرادی که خانواده‌هایشان در کربلا بودند به جز امام سجاد و امام محمد باقر علیهم السلام، کودکان، زنان و دختران از مردان کسی باقی نماند و همه شهید شدند. علاوه بر این خاندان برخی از شیعیان و یاران حضرت نیز در مکه و یا بین راه همراهیشان کردند و بعضی همچون حر بن ریاحی در کربلا به ایشان پیوستند آمار دقیق شهدا به طور دقیق در کتب معتبر نیامده است اما آن‌چه که شهرت دارد این است که 72 تن در کربلا شهید شدند. این شهرت می‌تواند به این جهت باشد که نام 72 تن از آنان مشخص است و بعضی از یاران احتمال است که با غلامان یا برادر یا برادرزاده خویش آمده باشند که نامشان نیامده است. در یکی از منابع قدیمی شهدای کربلا 107 نفر گفته شده‌اند و در روایتی از امام سجاد علیه السلام یاران ابا عبدالله 145 نفر بیان شده‌اند که برخی زنده می‌مانند.
پرسش و پاسخ درباره محرم و واقعه کربلا
پرسش و پاسخ درباره محرم و واقعه کربلا

اگر که یزید بن معاویه تقاضای بیعت از امام حسین (ع) می‌نمود امام باز هم قیام می‌کرد؟

  • یزید جهت گیری‌های سیاسی منحصر به فرد و شخصیت ویژه‌ای داشت که حضرت اباعبدالله (ع) در برابر کارهای او هیچ گاه سکوت نمی‌کرد. همانطور که حضرت در یکی از سخنرانی‌های خویش در ابتدای حرکت فرمودند که از زبان پیامبر خدا (ص) شنیدند که هر که پادشاه ظالمی را ببیند که حرام خدای متعال را حلال و حلال او را حرام نموده است و عهد خداوند را شکسته و در مقابل او قیام نکند، حق تعالی او را با فرد ستمگر محشور می‌سازد. پس قطعا در فرهنگ ابا عبدالله سازگاری با ظالمی چون یزد وجود نخواهد داشت.

در واقعه کربلا چند نفر به امام حسین (ع) ملحق شدند؟

  • هنگامی که امام در کربلا حضور داشتند و در بازه زمانی مختلف حدود 22 نفر به ایشان ملحق شدند که عبارتند از: حر بن یزید ریاحی، علی بن حر ریاحی، زهیر بن قین، نعمان بن عمرو ازدی، حبشه بن قیس نهمی، معصب بن یزید ریاحی (برادر حر ریاحی)، مسعود بن حجاج تمیمی کوفی، قاسم بن حبیب بن ابی بشیر ازدی، عمرو بن ضبیعه بن قیس، عبدالله بن بشر بن ربیعه، عبدالرحمان بن مسعود تیمی، ضرغامة بن مالک تغلبی،زهیر بن سلسلم بن عمرو ازدی، حارث بن امرء القیس کندی، جوین بن مالک تمیمی، جابر بن حجاج، بکر تمیمی، غره غلام حر، شبیب کلابی، ابو الحتوف و سعد

اطلاعات واقعه کربلا توسط چه افرادی نقل و روایت شدند و تا چه اندازه صحیح هستند؟

  • واقعه کربلا را تنها یک نفر نقل نکرده است و اطلاعات آن توسط افرادی مختلفی و در بازه‌های زمانی مختلف به دست آمد. بخشی از اطلاعات توسط افرادی که در کنار حضرت بوده‌اند و زنده ماندند نقل و روایت شدند و بخشی دیگر نیز در زمان قیام مختار، آن هنگام که ظالمان را دستگیر می‌کرد به دست آمد. در حقیقت مختار زمانی که این اشخاص را دستگیر می‌نمود پیش از آن‌که آنان را به سزای عملشان برساند از آن‌ها می‌خواست آن‌چه را که در کربلا رخ داده است را گزارش کنند.

علاوه بر آن‌چه بیان شد ذکر این نکته خالی از لطف نیست که سپاه کوفه خود گزارشگرانی داشت که اتفاقات را مکتوب می‌کردند که مشهورترین آن‌ها حمید بن مسلم بود.

لبیک یا حسین
لبیک یا حسین

اولین و آخرین شهید کربلا که بودند؟

  • در ارتباط با نخستین شهید کربلا نمی‌توان اظهار نظر قطعی نمود چرا که اولین بار بالغ بر40 نفر به روایتی با هم به میدان رفته و شهید شدند که همین امر شناختن نخستین شهید را سخت می‌کند. اما پس از آن و در جنگ تن به تن اولین شهید عبدالله بن عمیر بود که خود و همسرش دختر ام وهب، شهید شدند. برخی نیز حر را اولین گفته‌اند. در میان بنی هاشم نیز نخستین شهید حضرت علی اکبر (ع) است.

و اما آخرین شهید از شهدای کربلا که پس از امام حسین علیه السلام به شهادت رسید فردی به نام سوید بن عمرو بود (داستان شهادتش در مطلب «سوید بن عمرو، آخرین شهید کربلا، آن که دو بار شهید شد!» آمده است).

امام حسین (ع) پیش از حرکت چند سفیر را به سمت کوفه روانه کردند؟

  • بر اساس روایت‌ها امام سه سفیر به سمت کوفه فرستاند. نخستین آن‌ها مسلم بن عقیل بود و دو نفر دیگر قیس بن مسهر سیداوی و عبدالله بن یقطر (برادر رضاعی حضرت اباعبدالله (ص)) بودند.

برگرفته از مطلبی در سایت باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *