پاسخ به برخی از سوالات مهدویت از زبان حجت الاسلام قرائتی

سوالات مهدویت

کم‌تر کسی است که حجت الاسلام قرائتی را نشناسد. شخصی که به زبانی شیرین پاسخگوی سوالات دینی است. ایشان مسائل و موضوعات قرآنی و احکام شرعی را با ذکر مثال‌هایی روشن و به شکلی قابل فهم برای عامه مردم بیان می‌کند. گفتار حجت الاسلام قرائتی آن‌چنان شیرین و طناز است که نشستن به پای صحبت‌شان نه تنها خستگی و کسالت را به همراه ندارد بلکه خنده‌ای زیبا را بر لبان جاری می‌سازد. در ارتباط با موضوع مهم مهدویت نیز از ایشان سوالاتی شده است که در این مطلب قصد داریم به برخی از آن‌ها (سوالات مهدویت) به همراه پاسخی که ایشان داده است بپردازیم.

سوالات مهدویت
سوالات مهدویت

سوالات مهدویت و پاسخ‌های حجت الاسلام قرائتی[1]

  • آیا مسجد جمکران دارای سند است؟

پاسخ: مسجد جمکران دارای سند است. بالافرض اگر که سند نیز نداشته باشد با توسل کردن به حضرت حجت (عج) و توجه به ایشان این مکان مقدس می‌گردد. به عنوان مثال پوست گاوی را که می‌کشند، چرم می‌کنند ولی مقدس نیست. این چرم تنها زمانی که تبدیل به جلد برای قرآن کریم شود، تقدس پیدا خواهد کرد. در مثالی دیگر می‌توان به عموی پیامبر، ابو لهب اشاره کرد؛ این فرد اگر که در این جمع حضور پیدا کند، همه او را خواهند کشت ولی مادامی که نامش در قرآن است نمی‌توان به آن دست زد.

  • آن هنگام که حضرت مهدی (عج) به امامت رسید، سن کمی داشتند؛ آیا این امکان وجود دارد که کودک سه یا چهار ساله امام شود؟

پاسخ: بله امکانش وجود دارد. به عنوان مثال فلش و کامپیوتر، وقتی که فلش به کامپیوتر متصل شود، اطلاعات بسیاری از کامپیوتر به فلش منتقل می‌شود. حال آیا امکان ندارد که علم امام حسن عسکری علیه السلام به یک کودک منتقل گردد؟!

  • امام مهدی چند صد سال عمر دارد، این بلندای عمر آیا ممکن است؟

پاسخ: بله. به عنوان مثال می‌توان به موی مژه و ابرو اشاره کرد. موی مژه و ابرو تا پایان عمر یک شخص اندازه و رشد ثابتی دارد اما رشد موی سر متغیر است و این‌ها به اراده الهی است. پس امام نیز می‌تواند عمر چند صد یا هزار ساله داشته باشد اما رشد سنی نداشته و ثابت باشد.

  • حضرت مهدی (عج) کیست؟

پاسخ: امام مهدی ارواحنا له الفداء نخ عالم و هستی هستند؛ اگر که ایشان نباشد، نظام به هم می‌ریزد. مثال ایشان مثال نخ اسکناس است که به اسکناس بها خواهد داد. امام زمان (عج) شخصی است که حضرت رضا علیه السلام به احترام نامشان می‌ایستاد و حضرت صادق (ع) می‌فرمود: اگر که او را می‌دیدم، خادمش می‌گشتم.

حدیث درباره امام مهدی (عج)
حدیث درباره امام مهدی (عج)
  • چرا امام مهدی (عج) غایب هستند؟

پاسخ: اگر که به عنوان مثال بر سر کوچه‌ای لامپی نصب کنند و هر بار آن لامپ بشکند، آن زمان که این کار مکرر انجام شود، دیگر لامپی نصب نمی‌شود. پس بعد از به شهادت رساندن یازده امام معصوم که هر یک از آنان چراغ هدایتی برای مردم به شمار می‌رفتند، حق تعالی امام دوازدهم را در پس پرده غیبت قرار داد.

  • ما چه وظیفه‌ای داریم؟

پاسخ: در دعای عهد آمده است: عهدا وعقدا و بیعتا؛ عهد می‌بندیم و بالاتر از عهد و تعهد، با امام مهدی (عج) گره می‌خوریم و فدایشان می‌گردیم.

  • آیا فقها و مراجع تقلید معصوم هستند؟

پاسخ: خیر. آن‌ها حجت می‌باشند اما عصمت ندارند و درباره این سوال که تا کی لازم است از آن‌ها تقلید نمود باید گفت: همانگونه که مراجع در درمان بیماری از پزشکان تقلید می‌کنند، ما نیز وظیفه داریم در کارهای دینی به جهت آن‌که به آن‌ها نیازمند هستیم از مراجع و فقها تقلید نماییم.

  • نقش زنان در حکومت مهدوی چیست؟

پاسخ: (زنان نقش موثری خواهند داشت) 50 نفر از یاران حضرت مهدی (عج) زن می‌باشند و در قرآن کریم جایگاه زن اولوالاباب گفته شده است.

  • آیا امام مهدی (عج) ما را دوست دارد؟

پاسخ: بله. این امکان وجود دارد که از ما راضی نباشد ولی ما را دوست دارد و ما منصوب به ایشان هستیم. امام می‌فرماید: به شیعیان بگویید که به طور مرتب برایتان دعا می‌کنم.

  • نظر اهل سنت درباره امام زمان (عج) چیست؟

پاسخ: مسلمانان اهل تسنن نیز امام زمان (عج) را قبول دارند ولی با شرایطی خاص[2]! گروهی از اهل سنت به ایران آمده بودند. ساعاتی را با آن‌ها به کمک ادبیات قرآنی صحبت کردم. آنان گفتند که مهدی امام آخر الزمان می‌آید و عالم را از ظلم و ستم پاک می‌گرداند. من گفتم: انتخابات برگزار کنید و مهدی را انتخاب کنید. آن ها گفتند امام را می‌بایست خداوند انتخاب کند. جواب دادم که چرا امام اول را خدای متعال انتخاب نکرد؟ پاسخم را به واقعه غدیر خم ارجاع دادند من نیز گفت امام یا انتخابی اسنت با نبیت. اگر که هست؛ اولی را انتخاب کردید آخرین امام را نیز انتخاب کنید اگر که نیست پس امام زمان نیز انتخابی نخواهد بود.

منابع:

[1] محتوا برگرفته و اقتباس یافته از سخنان ایشان در جمع دانشجویان مهدوی یاور در مسجد جمکران است.

[2] در این باره در مطلبی با عنوان «……» صحبت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *