انجام عمل زیبایی زنان توسط پزشکان مرد چه حکمی دارد؟

حکم شرعی انجام عمل زیبایی زنان توسط پزشک مرد

انجام عمل زیبایی زنان توسط پزشکان مرد چه حکمی دارد؟ پاسخ برخی از مراجع بزرگ تقلید تشیع به این سوال را در این مطلب خواهید خواند. مجلات، روزنامه‌ها، بیلبوردهای سطح شهر و فضای مجازی مملو از تبلیغاتی است که انجام عمل‌هایی را برای زیباتر شدن و رفع نقص البته بر اساس تعریفی که با تولید محتوا و تزریق آن در جوامع وجود دارد، تبلیغ می‌کنند. عمل‌هایی که بر خصلت زیبایی دوستی انسان تمرکز کرده و با ایجاد الگوهایی مشخص، تعریف معینی از زیبایی را ارائه داده‌اند. امروزه زیبایی در بینی کوچک، شکمی صاف، گونه‌ای برجسته و … خلاصه شده است. البته که انجام عمل زیبایی به خودی خود هنجار نیست و تنها به سبب افراطی که امروزه در این حوزه وجود دارد و تاثیر منفی که بر اعتماد به نفس جوانان به ویژه زنان گذاشته است هنجار تلقی می‌شود …

در این مطلب هدف بررسی روان‌شناختی انجام جراحی‌های زیبایی نیست و تنها پاسخ به سوالی است که در ابتدا پرسیده شده است. در حقیقت به دلیل مقبولیت و استقبال فراوان از انجام عمل زیبایی در کشور به عنوان یک جامعه اسلامی این سوال مطرح می‌شود که از نظر احکام اسلامی یک پزشک مرد می‌تواند، عمل زیبایی را برای زنان مسلمان انجام دهد یا خیر؟

حکم شرعی انجام عمل زیبایی زنان توسط پزشک مرد
حکم شرعی انجام عمل زیبایی زنان توسط پزشک مرد

انجام عمل زیبایی زنان توسط پزشکان مرد چه حکمی دارد؟

انجام عمل زیبایی اگر که ضرر قابل توجهی را در پی نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد اما باید توجه داشت که انجام چنین عملی درمان بیماری به شمار نمی‌رود و در ضمن آن ، لمس و نگاه پزشک مرد (نامحرم) جایز نمی‌باشد جز در مواردی همچون سوختکی و دیگر حوادث که برای معالجه بوده و انجام آن توسط پزشک مرد ضرورت داشته باشد.

  • آیت الله سیستانی

با پرهیز نمودن از نگاه و لمس حرام، جایز می‌باشد.

  • آیت الله مکارم شیرازی

اگر که با حرام یا ضرر مهم دیگری همراه نباشد، فی نفسه اشکال ندارد اما اگر که لازمه آن فعل حرامی چون لمس و نظر حرام باشد تنها اگر که ضرورتی داشته باشد جایز است.

  • آیت الله صافی گلپایگانی

ایشان نیز عمل را در صورت نبود لمس و نگاه حرام جایز دانسته‌اند.

  • آیت الله بهجت

ایشان درباره حکم مراجعه به پزشک مرد برای جراحی بیان کرده بودند که در مواردی که مستلزم لمس و نظر حرام است تا زمانی که به مرحله ضرورت نرسیده باشد، جایز نیست[1] . ناگفته نماد که ایشان انجام جراحی زیبابی را صرفا جهت زیبایی بنا بر احتیاط واجب جایز نمی‌دانند.

جراحی زیبایی
جراحی زیبایی
  • آیت الله فاضل لنکرانی

ایشان انجام عمل زیبایی را بدون مانع بیان کرده‌اند اما انجام این کار توسط پزشک مرد که نامحرم است را جایز ندانسته‌اند.

  • آیت الله محمد حسینی شاهرودی

انجام عمل جراحی زیبایی فی نفسه جایز است اما می‌بایست از تماس با نامحرم، نگاه اجنبی و محرمات دیگری که احتمال می‌رود که همراه آن صورت گیرد اجتناب کرد.

همانطور که مشخص است برخی از علما انجام عمل زیبایی را دارای اشکال و برخی دیگر بدون مانع بیان کرده‌اند اما انجام آن توسط پزشک نامحرم (مرد) را جایز ندانسته‌اند. در هر صورت پیشنهاد می‌شود برای چنین سوال‌هایی افراد به سایت و مراکز پاسخ به سوالات شرعی مرجع تقلید خود مراجعه کرده و برای کسب اطمیان از حلال، حرام و جایز بودن یا نبودن انجام عمل زیبایی با طرح سوال خود به پاسخ جامع، کامل و مطمئنی برسند.

منبع:

[1] مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج1، ص 183

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *