احکام آمیزش با حیوان

احکام آمیزش با حیوان

احکام آمیزش با حیوان چه هستند؟ آمیزش با حیوان به هر شکل بر زن و مرد حرام است و این کار از نظر اسلام کاملا نهی شده و آدمی می‌بایست از انجام آن اجتناب نماید و در صورتی که به دلیل جهل به مسئله آن را در گذشته انجام داده است. توبه کرده و به احکامی که در این باره بیان شده‌اند عمل نماید. وطی یا آمیزش با حیوان حد ندارد و حکم آن تعزیر است. همچنین در صورتی که حیوان وطی شده باشد لازم است ذبح شده و سوزانده شود اما اگر که حیوان غیر ماکول باشد باید به محل دیگری برده شده وبه فروش برسد. همچنین راه اثبات جماع با حیوان شهادت دو فرد عادل و بنا بر قول مشهور اقرار و اعتراف خود شخص واطی است. در ادامه برخی از سوالات پاسخ داده شده توسط آیت الله مکارم شیرازی مرتبط با حیوان موطوئه را برای آشنایی بیشتر با احکام بیان خواهیم کرد.

احکام آمیزش با حیوان
احکام آمیزش با حیوان

استفتائات آمیزش با حیوان

  • حیوان وطی شده‌ای که میان دیگر حیوانات رها شده باشد و نمی‌توان آن را شناسایی کرد و نماهای (بچه‌های حیوان مقصود است) حاصله از آن و آن تعداد از نماها که فروخته شده‌اند، چه حکمی دارند؟

در صورتی که امکان آن وجود داشته باشد، قرعه کشی کند. قرعه کشی بدین شکل است که ابتدا گله به دو بخش تقسیم می‌شود، سپس قرعه انداخته می‌شود، به هر یک از آن بخش‌ها افتاد، قرعه دوباره برای آن تکرار می‌شود تا زمانی که تنها دو حیوان از گله مانده باشند. در نهایت قرعه به نام هر یک از آن دو حیوان افتاد، آن را کشته و از گوشتش در صورت ماکول بودن، استفاده نکند (مثلا شخص وانمود کنند که این حیوان درست ضبح شرعی نشده است).

  • اگر که شخصی با الاغ یا گوسفند وطی کند که نه می‌تواند آن را بخرد و نه به صاحب او بگوید، حکم چیست؟

هر زمان که شخص واقعا امکان خرید آن را نداشته باشد. همچنین نتواند به صاحب آن بگوید. حداقل می‌بایست خود او از خوردن فرآورده‌هایش اجتناب کند.

  • حکم گاو یا گوسفندی که توسط فردی نابالغ وطی شده و یا در هنگام آمیزش، انزال صورت نگرفته باشد چیست؟

انزال یا عدم انزال با هم تفاوتی ندارد و اگر فرد بالغ نباشد استفاده از گوشت اشکال ندارد.

  • اگر که حیوانی به غیر از گاو، گوسفند و شتر نظیر پرندگان یا دیگر پستانداران وطی شود، حکم چیست؟ آیا آن‌ها را نیز باید کشت و سوزاند؟

گفته شده اگر که امثال پرنده باشد، دلیل بر حرمت گوشتش نیست ولی اگر که مثال آهو یا بز کوهی و همانند آن باشد، گوشتش حرام می‌شود.

  • حکم حیوانی که با آن آمیزش شده، چیست؟

بیان شده اگر که حیوان، گاو، گوسفند و شتر باشد علاوه بر این‌که گوشتشان حرام می‌شود، ادرار و مدفوعشان نیز بنا بر احتیاط واجب نجس بوده و نوشیدن شیرشان نیز حرام است و می‌بایست آن حیوان سر بریده و لاشه آن سوزانده شود.

وطی با حیوان
وطی با حیوان
  • شخصی به سبب جهالت به مسأله چند سال پیش با حیوانی آمیزش کرده است و در حال حاضر مسأله را فهمیده است و این احتمال را می‌دهد که صاحب گوسفند آن حیوان را فروخته است و یا آن گوسفند تلف شده است، در این فرض ، تکلیف کدام است؟

شخص هر زمان یقین کند که گوسفند از میان رفته است و یا به فروش رسیده که از دسترس او خارج است. در این صورت تکلیفی ندارد و می‌بایست به جد از عمل خویش توبه نماید و اگر که این احتمال را بدهد که گوسفند هنوز وجود دارد می‌بایست قرعه کشی کند (به چگونگی قرعه انداختن در سوال یک پرداخته شد). پس از قرعه کشی گوسفند را ذبح کرده و آن را بسوزاند. اما اگر که خویش صاحب گوسفند نیست می‌بایست آن را بخرد مگر این‌که این عمل مشکل یا محذوری به همراه داشته باشد.

  • شخصی پنج گوسفند قربانی نموده و به این آگاه است که یکی از آن‌ها حرام است ولی نمی‌داند کدامشان حرام است. آیا می‌بایست از هر پنج گوسفند اجتناب کند؟

در پاسخ بیان شده که فرد می‌تواند میان این پنج گوسفند قرعه کشی کرده و قرعه به نام هر یک از آن‌ها افتاد به فرد غیر مسلمان فروخته و بقیه ان را مصرف نماید.

  • آب دهان و بینی حیوان وطی شده دارای چه حکمی است؟ آیا نجس است؟

گفته شده دلیلی بر نجاست آن‌ها نیست و پاک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *