یاران امام زمان (عج) در مصادر معتبر حدیثی

محبت حضرت مهدی (عج)

انس گرفتن با احادیث و روایات نقل شده از ائمه اطهار علیهم السلام در کنار قرآن کریم علاوه بر این‌که مسیر و راه روشنی را در حیات انسان برای رسیدن به کمال نمایان می‌سازد سبب نشاط و سرزندگی می‌شود و از سوی دیگر امر رسول اکرم (ص) به توجه و تمسک به ثقلین امتثال [1] می‌شود. سفارش و تأکید بر نوشتن احادیث و حفظ آن‌ها نیز بدان سبب است که با استفاده از عبارات بیان شده از سوی معصومین علیهم السلام آرامش به جان آدمی نفوذ کرده و شفاء قلبی حاصل می‌گردد. در این میان و در این عصر که دوره غیبت مولایمان حضرت مهدی (عج) می‌باشد، احادیث و روایات مرتبط با مهدویت، آینده جهان و آخر الزمان نگاه ویژه‌ای را طلب می‌نماید تا با مراجعه به منابع و مصادر معتبر حدیثی، خرافه‌ها از این مبحث حیاتی و مهم زدوده شده و افرادی که جویای علم  در این حوزه هستند به چشمه زلال کلام اهل بیت (ع) متصل گردند. در میان کتب حدیثی مهدویت، سه کتاب الغیبة نعمانی، کمال الدین و تمام النعمة شیخ صدوق و الغیبة طوسی جزو مصادر معتبر حدیثی در باب مهدویت به شمار می‌روند که در آن‌ها احادیث و کلمات ائمه اطهار علیهم السلام در حوزه مهدویت و امام زمان (عج) مکتوب شده‌اند. در این مطلب بر آن شدیم تا با استفاده از این سه مصدر معتبر، برخی از احادیثی که در ارتباط با یاران امام زمان (عج) در این کتاب‌ها آمده‌اند را به نگارش در آوریم تا با تأمل در آن‌ها، به اطلاعات درستی در ارتباط با یاران حضرت مهدی (ص) دست پیدا کرد.

یاران حضرت مهدی (عج)
یاران حضرت مهدی (عج)

البته ناگفته نماند که تعداد احادیث در این باره فراوان بوده‌اند اما برای آن‌که مطالعه مطلب از حوصله دوستان خارج نشود تنها به برخی از این احادیث اکتفا نموده‌ایم.

یاران امام زمان در سه مصدر معتبر حدیث در باب مهدویت

  • یاران امام زمان (عج) در کتاب الغیبه نعمانی
  • از امام صادق (ع) توسط عبدالرحمن بن کثیر روایت شده که فرمودند [2]: خداوند متعال او را به سه لشکر فرشتگان، مومنان و ترس مدد می‌نماید و خروج و قیام او همچون خروج (هجرت یا خروج برای جنگ بدر که از ادامه حدیث می‌توان اقتباس کرد) پیامبر خدا (ص) است و این همان سخن حق تعالی است آن‌جا که می‌فرماید: همان‌گونه که خداوند تو را به حق از خانه (به سمت میدان بدر) خارج ساخت … [3]
  • ابوبصیر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرد که ایشان فرمودند: همانا یاران طالوت به رودی که خداوند متعال فرمود «به زودی شما را به رودی می‌آزمایم» مورد آزمایش و امتحان قرار گرفتند و یاران حضرت قائم نیز به همچون این آزمون مبتلا می‌شوند. [4]
  • در حدیث لوح حضرت فاطمه (س) آمده است که حق تعالی درباره اصحاب امام زمان (عج) می‌فرماید: آن‌ها به راستی اولیای من می‌باشند و بر من است که از آن‌ها هر نوع کوری و تاریکی عمیق را بردارم و به رعایت حالشان زلزله‌ها را بازگردانم و از آنان سختی‌ها و گرفتاری‌های عظیم و گردن‌گیر را مرتفع نمایم. بر آن‌ها صلوات و رحمتی از سوی پروردگارشان است و آن‌ها همان هدایت شدگان می ‌باشند. [5]
  • یاران و لشکریان امام زمان در کتاب الغیبه شیخ طوسی
  • روایت شده که امیر مومنان علیه السلام درباره یاران امام مهدی (عج) فرموده است: یاران مهدی همه جوان هستند و پیر در بین آن‌ها وجود ندارد مگر به اندازه سرمه چشم و نمک زاد و توشه که کم‌ترین بخش توشه، نمک است [6].
  • از امام محمد باقر (ع) توسط ابو بصیر نقل شده، که می‌فرمایند: صاحب الامر ناچارا در عزلت است و لازم است در عزلت خویش توانایی داشته باشد و با وجود سی نفر ترس و وحشتی نیست و طیبه (بیان شده طیبه احتمالا مدینه است) خوب منزلگاهی است [7]. (این حدیث به همراه بودن حضرت خضر و جمعی دیگر از یاران در دوران غیبت با امام زمان (عج) اشاره دارد).
  • امام باقر علیه السلام در حدیثی دیگر فرموده‌اند: با حضرت قائم (عج) در میان رکن و مقام 313 نفر به عدد اصحاب جنگ بدر بیعث می‌کنند که در بین آنان بزرگوارانی از مصر، پهلوانانی از اهل شام و خوبانی از عراق هستند. پس حضرت هر اندازه که خداوند بخواهد خلافت می‌کند. [8]
  • یاران حضرت مهدی (عج) در کمال الدین و تمام النعمه
  • محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام در ارتباط با یاران امام زمان (عج) نقل کرده که ایشان فرمودند: پس چون ظهور نماید به خانه کعبه تکیه میزند و 313 مرد به گِرد او اجتماع کنند … پس اگر که ده هزار مرد به دور او اجتماع نمایند، خروج خواهد نمود [9].
  • از امام جواد علیه السلام روایت شده: و او هم نام پیامبر اکرم (ص) و هم کنیه اوست و اوست کسی که زمین برای او در هم می‌پیچد و هر سختی برای او هموار می‌گردد و از یاران او 313 نفر مرد به اندازه افرادی که در جنگ بدر بودند، از اقصی نقاط جهان به گرد او جمع می‌شوند و آن کلام خداوند عز و جل است آن‌جا که می‌فرماید: … هر جا که باشید خداوند شما را (به عرصه محشر) خواهد آورد، همانا خداوند بر همه چیز توانا است. پس اگر که این تعداد از اهل اخلاص به دور او جمع شوند خداوند امر او را آشکار می‌کند [10].
یاران حضرت مهدی (عج)
یاران حضرت مهدی (عج)
  • ابو بصیر از امام جعفر صادق علیه السلام روایت می‌کند که ایشان فرموده‌اند: زمانی که لوط به قوم خویش می‌گفت که ای کاش در مقابلتان توانایی داشتم یا به رکن شدید مأوا می‌گرفتم، آرزو می‌کرد که توانایی و قدرت قائم (عج) را داشته باشد. چرا که مردی از یاران او (یاران امام زمان (عج)) قدرت 40 مرد را دارد و قلبش از پاره آهن استوارتر می‌باشد و اگر که بر کوه‌های آهن گذر نمایند آن‌ها را از جای برکَنَند و شمشیرهایشان را در غلاف نکنند تا آن‌گاه که خداوند متعالی خشنود شود.

منابع:

[1] فرمانبرداری و اطاعت امر مولا معنای لغوی آن است.

[2] غیبت نعمانی، باب11، ح9

[3] سوره انفال، آیه 5

[4] غیبت نعمانی، باب 20، ح13

[5] غیبت نعمانی، باب 4، ح5

[6] الغیبه (طوسی)، باب هشتم، ح501

[7] همان، فصل لول، ح121

[8] همان، فصل هشتم، ص502

[9] کمال الدین و تمام النعمه، باب32،ح 16

[10] همان، باب 36، ح2

موسسه فرهنگی معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *