اموری که جلب دعای امام مهدی (عج) را برای آدمی به دنبال دارند

یا حجه ابن الحسن العسکری

اموری که جلب دعای امام مهدی (عج) را برای آدمی به دنبال دارند چه هستند؟ بدون شک همه‌ی دوست‌داران و منتظران حضرت در دوران غیبت خواستار این هستند که دعای امام زمان (عج) که خلیفه‌ی برحق خداوند است و دعاهایش بدون هیچ گونه تردیدی مستجاب و شفاعت‌هایش گیرا، شامل حال آنان شود. پس به دنبال انجام اموری هستند تا بتوانند محبت و دعای حضرت را به خود جلب نمایند و از آن بی بهره نگردند. با بررسی سیره ائمه معصوم علیه السلام می‌توان متوجه شد که ائمه بزرگوار از رسول الله (ص) تا دوازدهمین جانشین ایشان، حضرت بقیه الله (عج)، همواره مسلمانان (به ویژه شیعیان) را مورد عنایت خویش قرار داده‌ و در حق جامعه اسلامی و مسلمانان دعا فرموده‌اند. در این باره از امام رضا (ع) آمده است که فردی به نام عبدالله بن ابان زیات از ایشان درخواست دعا کرده است و امام پس از شنیدن درخواست او فرموده بودند که آیا (گمان می‌کنید) برایتان دعا نمی‌کنم؟! [1]

یا حجه ابن الحسن العسکری
یا حجه ابن الحسن العسکری

پس این‌چنین است که آنان که رهرو راه ولایت (البته افرادی که رهرو درست این راه باشند! چه بسا افرادی که خود را ولایی و در مسیر خدا و اهل بیت می‌دانند اما در عمل بر خلاف حکم الهی و سیره و سنت پیامبر (ص) و امامان (ع) عمل کرده و نارضایتی خدا و مردم را به دنبال داشته‌اند) هستند از عنایت امام زمان (عج) بهره‌مند بوده و همواره و در هر حال دعای حضرت به عنوان ولی آنان، شامل حالشان می‌گردد، هر چند برخی امور باعث جلب محبت بیشتر امام و در نهایت افزایش دعا برای آن‌ها می‌شود.

در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها که بر اساس اندیشه اسلامی در افزایش دعای امام عصر (عج) موثر دانسته شده‌اند، پرداخته می‌شود.

  • توسل نمودن به امام مهدی (عج)

از اموری که برای جلب توجه و افزایش دعای حضرت مهدی (عج) در حق آدمی بیان شده است، توسل به ایشان می‌باشد. پیامبر (ص) و هر یک از امامان معصوم علیه السلام در دوره خویش به عنوان واسطه فیض الهی شناخته می‌شدند که توسل به آن‌ها سبب می‌شد آدمی بیشتر از برکات وجودی آنان بهره‌مند شود. امام مهدی (عج) نیز به عنوان ولی حق تعالی اگر چه در غیبت به سر می‌برد اما حضور دارد و واسطه فیض بندگان به شمار می‌رود. پس توسل به ایشان موجب افزایش مودت و محبت و جلب دعای بیشتر خواهد شد.

  • دعا برای حضرت

بر اساس عقل و فطرت، هر آدمی شُکر و سپاسگزاری از نعمت دهنده خویش را بر خود لازم و ضروری می‌داند. از سوی دیگر بدیهی می‌باشد که در احسان نمودن به افراد بخشنده و کریم، لطف و کَرَم بیشتری نصیب انسان می‌گردد و هر چه طرف احسان بخشنده‌تر باشد، بهره‌ای که آدمی می‌برد بیش‌تر خواهد بود. حال و با چنین تفاسیری در این دنیای پهناور کسی بخشنده‌تر و کریم‌تر از حضرت مهدی (عج) وجود دارد؟ بدون شک جواب خیر است. پس دعا و احسان (صدقه دادن به نیت سلامتی ایشان و …) در حق امام عصر ارواحنا له الفداء قطعا لطف و کَرَم بیشتری را شامل حال آدمی می‌کند. در واقع از محالات است که شخصی به بزرگواری و بخشندگی حضرت مهدی (عج) لطف و احسانی را بدون جواب بگذارد.

دعا
دعا | جلب دعای امام مهدی (عج)
  • خودسازی یا تهذیب نفس

خود سازی یا تهذیب نفس با عمل کردن به تکالیفی که خداوند بر عهده انسان (تکالیف شرعی) گذاشته است به دست خواهد آمد. عمل نمودن به آن‌ها همچنین خشنودی و رضایت امام مهدی (عج) را به دنبال خواهد داشت و به یقین آن‌کس که موجبات سرور حضرت را با عمل به تکالیف فراهم کرده است، از دعای سراسر خیر و برکت او بی بهره نخواهد ماند.

در این باره حضرت مهدی (عج) در نامه‌ای که به شیخ مفید مکتوب نموده، فرمودند: هر یک از شما (مقصود شیعیان است) لازم است اعمالی را انجام دهد که دوستی ما را در پی داشته باشد و از اعمالی که موجب ناراحتی ناخشنودی ما می‌گردد، اجتناب و دوری نماید …‌ [2]

منابع:

[1] احتجاج، طبرسی، ج ۲، ص ۵۹۹

[2] احتجاج، ج 2، ص 599

 

موسسه قرآنی معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *