برنامه‌های فرهنگی حکومت مهدوی

عطر عاشقی | حکومت حضرت مهدی (عج)

آن زمان که حضرت مهدی (عج) ظهور می‌کند نخست به نبردی جانانه و وسیع با هر آن‌چه که به عنوان فساد، تباهی، ظلم و ستم شناخته می‌شود، خواهد پرداخت. سپس حکومتی را برپا می‌سازد که سرآمد تمامی حکومت‌های جهان است چرا که بر پایه عدل است و تمامی قوانین آن برگرفته از تعالیم ناب و واقعی اسلام و قرآن کریم است. بر اساس روایات بسیاری که درباره حکومت مهدوی وجود دارند می‌توان عمده برنامه‌های حکومتی امام زمان (عج) را در سه حوزه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بیان کرد. چرا که بشریت به سبب دوری از تعالیم الهی دچار انحطاط فرهنگی شده و برای برون رفت از این انحطاط و بازگشت به تعالیم ناب الهی می‌بایست انقلابی بزرگ در حوزه ی فرهنگی رقم بخورد. همچنین جامعه جهانی به برنامه‌ی جامع اجتماعی نیازمند است زیرا بر پیکره‌ی اجتماع زخم‌های بزرگ و عمیقی مشاهده می‌شوند که می‌بایست با برنامه‌ای صحیح مبتنی بر تعالیم درست، التیام یابند. علاوه بر دو برنامه فرهنگی و اجتماعی تدوین برنامه اقتصادی بر پایه عدالت الزامی است چون که وجود برنامه‌ی اقتصادی درست نه تنها باعث استفاده عادلانه از تمامی امکانات مادی و مواهب طبیعی موجود در جهان می‌شود و امرار معاش و تامین نیازهای زندگی را برای تمامی انسان‌ها در همه‌ی محیط‌ها ممکن می‌سازد بلکه خود این برنامه فراهم کننده زمینه‌های تعالی و پیشرفت در دو حوزه فرهنگی و اجتماعی خواهد بود. در ادامه تصمیم داریم برای آشنایی بیشتر شما با برنامه‌های حکومت مهدوی به شرح و بررسی برنامه‌های فرهنگی حکومت امام زمان (عج) بپردازیم.

حکومت مهدوی | حکومت امام زمان علیه السلام
حکومت مهدوی | حکومت امام زمان علیه السلام
  • زنده کردن کتاب الهی و سنت پیامبر (ص)

اسلام حقیقی و کتاب آسمانی قرآن، پس از رحلت پیامبر (ص) و به شهادت رسیدن امامان معصوم علیهم السلام، در دوران غیبت حضرت مهدی (عج) به حاشیه زندگی پر زرق و برق دنیایی مردم کشیده شده و غریب و تنها مانده‌اند. اگر چه قرآن کریم مصون از هر گونه تحریف است اما بدعت‌هایی در دین ایجاد می‌شوند که در هیچ یک از تعالیم حقیقی دین مبین اسلام که توسط رسول خدا (ص) و امامان (ع) بیان گردیده‌اند، جایگاهی ندارند. در عصر ظهور و دوران فرمانروایی حضرت مهدی (ع)، علاوه بر این‌که تعالیم حقیقی اسلام به شکلی گسترده به تمامی عرصه‌های حیات بشری ورود پیدا می‌کنند، عملکرد انسان‌ها بر اساس قرآن کریم و عترت ارزیابی گردیده و سنت الهی که کردار و گفتار ائمه معصوم علیهم السلام می‌باشد احیا شده و به عنوان برترین الگو برای زندگی مطرح می‌گردد.

در این باره از امیر مومنان حضرت علی (ع) روایت شده [1] که ایشان می‌فرمایند: روزگاری که مردم هدایت را با هوای نفس خویش سازگار و بر آن منطبق نموده‌اند، او (مهدی (عج)) می‌آید و هوای نفس را در جهت هدایت معطوف می‌کند (هدایت جایگزین هوای نفس می‌شود) و آن هنگام که مردم قرآن کریم را با رای خویش مطابق ساخته‌اند، او خواهد آمد و رای را تابع قرآن می‌نماید.

قرآن
قرآن
  • توسعه معرفت به خداوند و اخلاق

توسعه و گسترش معرفت به خداوند و اخلاق نیک از دیگر برنامه‌های فرهنگی حکومت حضرت مهدی (عج) می‌باشد. حق تعالی در قرآن کریم و ائمه اطهار (ع) در آموزه‌هایشان که برگرفته از کتاب الهی هستند، بر رشد اخلاقی و معنوی انسان‌ها بالاترین تاکید را داشته‌اند، زیرا همانطور که پیامبر اکرم (ص) در کلامی فرمودند: «به راستی که من برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث گشته‌ام [2]» خُلق نیک مهم‌ترین عامل برای رشد آدمی و رسیدن او به کمال است. اما متاسفانه به سبب دوری انسان‌ها به ویژه مسلمین از راهنمایی‌هایی خداوند در قرآن کریم و آموزه‌ها و تعالیم پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)، انحطاط اخلاقی در تمامی عرصه‌ها مشاهده می‌شود. انحطاطی که سبب می‌گردد ارزش‌های اخلاقی بی ارزش شده و حیات فردی و اجتماعی انسان‌ها رو به زوال و نابودی برود.

حکومت مهدوی که در اصل حکومت ارزش‌های الهی بر تمامی دنیاست با این‌گونه انحطاط‌ها مقابله نموده و در راس برنامه‌های فرهنگی خود توسعه و گسترش معرفت و ارزش‌های اخلاقی را قرار خواهد داد.

در واقع با استناد به احادیث روایت شده می‌توان حکومت مهدوی را حکومت اخلاق و معنویت دانست چرا که در عصر ظهور و حکومت حضرت مهدی (عج) بستر مناسبی برای به کمال رسیدن عقلی و اخلاقی انسان‌ها مهیا می‌باشد.

  • رشد علم و دانش به صورت فراگیر

از دیگر برنامه‌های فرهنگی حکومت امام زمان (عچ)، شکل گیری نهضت علمی و رشد دانش به شکل فراگیر است به گونه‌ای که تمامی اقشار و طبقات جامعه را در بر می‌گیرد و هیچ‌گونه تفاوتی میان زن و مرد برای کسب رتبه‌های عالی در حوزه علم و دین وجود نخواهد داشت.

از حضرت محمد (ص) در این باره روایت شده که فرموده‌اند: … نهمین امام (از فرزندان ابا عبدالله الحسین علیه السلام)، قائم آنان است که خداوند متعال به دست او تمامی زمین را از روشنایی پُر می‌سازد بعد از آن‌که گرفتار تاریکی شده است و همه‌ی زمین را از عدالت و دادگری مملو می‌سازد بعد از آن‌که از ظلم و ستم و جور پُر شده باشد و سر تا سر عالم را از دانش و دانایی بهره مند می‌سازد بعد از آن‌که به جهل گرفتار آمده باشند … [3]

تحصیل و علم آموزی
تحصیل و علم آموزی
  • مبارزه با بدعت

مبارزه با بدعت‌ها یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی بسیار مهم حکومت مهدوی است که در عصر ظهور، حضرت مهدی روحی له الفداء سرسختانه به آن می‌پردازد. بدعت در برابر سنت الهی قرار دارد و به دخیل نمودن آرا، اندیشه‌ها و هوای نفس در دین اطلاق می‌گردد. در حقیقت بدعت ایجاد نوآوری در دین طبق هوا، هوس و امیال شخصی است به گونه ای که سبب می‌گردد امر الهی، سنت پیامبر (ص) و آموزه‌های ائمه معصوم (ع) افت زده شده و نابود گردند. البته این امر با ارائه تحلیلی نو بر اساس قرآن، سنت و تعالیم الهی تفاوت دارد و نباید آن‌ها را یکی دانست.

متاسفانه پس از پیامبر (ص) کج فهمی‌ها و بدعت‌های بسیاری ایجاد شدند که سبب شدند تا عده‌ی کثیری از افراد با درست دانستن آن‌ها به گمراهی کشیده شوند. البته امامان علیهم السلام تا آخرین لحظه حیاتشان تلاش کردند با بدعت‌ها بجنگند و تعالیم درست را به افراد بیاموزند اما بدعت همچنان باقی و در عصر غیبت بیشتر شده‌اند. به همین دلیل زمانی که امام زمان (عج) حاکم دنیا می‌گردد سرسختانه با امر بدعت مبارزه می‌کند و به احیا سنت الهی می‌پردازد.

منابع:

[1] خطبه 138 نهج البلاغه

[2] بحار الانوار، ج 16، ص 210

[3] بحارالانوار، ج 36، ص 253

موسسه معراج النبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *