پاسخ به پرسش‌هایی درباره حدود ارتباط با نامحرم در فضای مجازی

ارتباط با نامحرم

در این مطلب به پرسش‌هایی که درباره حدود ارتباط با نامحرم در فضای مجازی (چت، پیام صوتی و …) بیان شده‌اند خواهیم پرداخت.

امروزه ارتباط اینترنتی و وسایلی چون موبایل و کامپیوتر که تکنولوژی‌های جدید و نو ظهوری در حوزه ارتباطات در یک سده‌ی اخیر به شمار می‌روند توانسته‌اند به طرز شگفت انگیزی تعامل و ارتباط گرفتن افراد با یکدیگر را تحت الشعاع قرار دهند چرا که پیش‌تر، اکثر ارتباطات و تعاملات میان افراد حضوری شکل می‌گرفت که حدود آن برای مسلمانان در ارتباط گرفتن با نامحرم از لحاظ شرعی تبیین و تعیین شده است اما با ظهور پدیده‌ای به نام اینترنت و فضای مجازی ارتباطات شکلی دیگر گرفت و بستر آن وسیع‌تر شد به گونه‌ای که لاجرم افراد برای پیشبرد کارهای روزمره خود ارتباطات گسترده‌ای در این فضا با یکدیگر (محرم یا نامحرم) داشته و خواهند داشت. با توجه و عنایت به این موضوع که حدود ارتباط با نامحرم در فضای واقعی مشخص و ملموس و برای شخص مسلمان بر اساس ضابطه است درباره میزان ارتباط با نامحرم در فضای مجازی و حدود آن پرسش‌هایی ایجاد شده است که فقهای بزرگوار با تبیین درست این موضوع به آن‌ها پاسخ‌هایی مناسب و درخور داده‌اند. به سبب اهمیت این موضوع در دنیای امروز که جهان به سان دهکده‌ای کوچک می‌ماند که تمامی افراد توانایی ارتباط با یکدیگر را دارند تصمیم گرفتیم در این نوشتار برخی از این پرسش‌ها را به علاوه پاسخ‌هایی که به آن‌ها داده شده است را برایتان به نگارش درآوریم.

ارتباط با نامحرم
ارتباط با نامحرم

پرسش‌هایی درباره حدود ارتباط با نامحرم در فضای مجازی

  • در ارتباط و گفتگو کردن اشخاص نامحرم با یکدیگر تفاوتی میان گفتگوی مستقیم و یا از راه دور وجود دارد؟

بر اساس نظر فقهای اسلامی در ارتباط گرفتن و گفتگو با افراد نامحرم اختلاف و تفاوتی میان فضای واقعی (گفتگوی مستقیم) و غیر مستقیم و از راه دور نمی‌باشد و در هر دو صورت اگر که خوف گرفتار آمدن به گناه و یا به قصد لذت باشد، حرام بوده و اشکال دارد.

  • ارتباط پیامکی (چت کردن) با جنس مخالف و رد و بدل نمودن کلام معمولی، چه حکم فقهی دارد؟

اگر در این ارتباط ترس افتادن به گناه و به فتنه کشیده شدن وجود دارد، جایز نمی‌باشد اما اگر که برای تبادل نظر بوده باشد و افراد از حدود شرعی خارج نشوند و بدون قصد لذت باشد و خوف افتادن در گناه وجود نداشته باشد، اشکالی ندارد.

  • شوخی کردن با جنس مخالف در فضای مجازی چه حکمی را از لحاظ فقهی در بر می‌گیرد؟

بدون تردید شوخی با نامحرم اگر چه رکیک نباشد اما بالطبع زمینه را برای به انحراف کشیده شدن و مسلط گشتن شیطان بر آدمی فراهم می‌سازد. در این باره بیان شده که شوخی اگر که با هدف لذت باشد و یا شخص خوف افتادن به گناه را داشته باشد، جایز نمی‌باشد (چه در فضای واقعی و چه مجازی).

  • صمیمیت و دوستی میان اشخاص نامحرم با این فرض که همکار یکدیگر هستند، اشکال دارد؟

صمیمیت و دوستی میان افراد نامحرم جایز نمی‌باشد چرا که خوف وقوع گناه در بین‌آن‌ها وجود دارد ولی ارتباط کاری که زمینه سازی برای ایجاد مفسده نباشد و حدود شرع و موازین آن رعایت شده باشد، اشکال ندارد.

  • طرح مسائل شهوت بر انگیز از طریق چت با نامحرم چه حکمی دارد؟

طرح چنین مسائل و موضوعاتی سبب فراهم شدن زمینه برای گناه و فساد و همچنین ایجاد فتنه می‌گردد، پس پرداختن به آن‌ها اشکال دارد.

ارتباط با نامحرم | چت دختر و پسر
ارتباط با نامحرم | چت دختر و پسر
  • اگر که افراد برای مطرح کردن مسائل دینی یا سیاسی با هم چت کنند، اشکال دارد؟

اگر که بدون هدف لذت باشد و از کلماتی که شهوت را تهیج می‌کند استفاده نگردد، به علاوه اطمینان به عدم افتادن در حرام و ایجاد مفسده داشته باشد، فی النفسه دارای اشکال نیست.

بر اساس آن‌چه که بیان گردید می‌توان گفت که اگر قصد و هدف از ارتباط گرفتن با جنس مخالف کشیده شدن به سوی گناه و لذت باشد در گفتگوی مستقیم و مجازی اختلاف چندانی نیست و می‌توان چت دو نامحرم در محیط مجازی را شبیه به خلوت نمودن دو نامحرم دانست که اگر به قصد لذت بوده باشد، نهی شده، جایز نیست و اشکال دارد.

البته توجه به این نکته الزامی است که در تبیین و تشخیص قصد لذت و یا ترس افتادن به گناه و معصیت قاضی نفس آدمی است که از حال خویش به خوبی اطلاع دارد.

تذکر: اگر که در این حوزه سوالاتی برایتان پیش آمده است می‌توانید با دفتر مرجع تقلید خویش تماس گرفته و آن‌ها را بیان کنید.

 

موسسه معراج النبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *