عصر ظهور و امدادهای غیبی به امام زمان (عج)

یاران حضرت مهدی (عج)

باور و ایمان به غیب را می‌توان از والاترین آموزه‌های تمام ادیان از جمله دین مبین اسلام دانست چرا که خداوند متعال در قرآن کریم از آن به عنوان یکی از خصوصیات پرهیزگاران یاد می‌کند، آن‌جا که می‌فرماید: این است کتابی که هیچ‌گونه شک و تردیدی در آن نیست و راهنمایی برای پرهیزگاران است آنان که به غیب ایمان آورند و نماز را به پا دارند و از هر آن‌چه که روزی آنان کردیم، انفاق نمایند [1]. بخشی از این باور و اعتقاد مرتبط با تاییدات الهی یا همان امدادهای غیبی است امدادهایی که از ادراک و حواس آدمی خارج‌اند و از سوی خداوند متعال در طول تاریخ بشریت برای یاری رساندن به انسان‌ها در تقابل با باطل آمده‌اند تا از حق دفاع کنند و به طور قطع در عظیم‌ترین و گسترده‌ترین مقابله حق و باطل در این عالم هستی که در راستای به ثمر نشستن تلاش تمامی انبیاء الهی است و آن قیام مهدی موعود (عج) است حق تعالی بیش از پیش به یاری حق می‌شتابد. البته باید یاد آور شد قیام حضرت سیر طبیعی خود را سپری می‌کند اما بدون شک وسعت و بزرگی آن نیازمند تاییدهای الهی است. در این مطلب به برخی از امدادهای غیبی زمان ظهور حضرت مهدی (عج) اشاره خواهیم کرد.

یا اباصالح المهدی | امداد های غیبی
یا اباصالح المهدی | امداد های غیبی

برخی از امدادهای غیبی عصر ظهور

  • ایجاد ترس در قلب دشمنان

اگر که می‌خواهی بر دشمن غلبه کنی در دل او ترس و رعب ایجاد کن.

این عمل امروزه به عنوان یکی از تاکتیک‌های نظامی در حوزه جنگ‌های نرم و سخت شناخته می‌شود که به وفور برای دستیابی به موفقیت از آن بهره می‌گیرند.

بر اساس روایات نقل شده، در زمان ظهور و قیام منجی عالم بشریت خداوند متعال وحشت و ترس را در دل دشمنان خواهد انداخت تا حضرت را یاری رساند.

امام صادق علیه السلام می‌فرماید [2]: و خداوند متعال فرمان داد تا درباره آن عجله ننمایی تا آن‌که او (منظور امام مهدی (عج) است) به سه سپاه فرشتگان، مومنان و رعب و وحشت تایید شود (یاری شود).

  • ملائکه الهی

فرشتگان الهی از دیگر تاییدات حق تعالی و امدادهای غیبی هستند که خداوند متعال برای یاری رساندن به حضرت قائم (عج) در جهت اصلاح دنیا، می‌فرستد.

در حدیثی از امیر مومنان درباره امام زمان (عج) آمده است: و حق تعالی او را به سه هزار از ملائکه یاری خواهد نمود … [3].

  • جذب تمامی مسلمین

اگر چه اعتقاد به ظهور مهدی موعود (عج) در بین تمامی مسلمین با هر نوع مذهبی وجود دارد اما همانطور که می‌دانید در برخی از موارد مرتبط با حضرت، مذاهب با یکدیگر در اختلاف هستند. آن‌گاه که زمان ظهور فرا می‌رسد با توجهات و عنایات بی بدیل حضرت حق، ایشان به گونه‌ای ظهور خواهند کرد که تمامی مسلمانان با هر مذهب و نگرشی او را به عنوان منجی وعده داده شده بشناسند. به طور مثال قیام امام از مسجد الحرام که مورد توافق تمامی مسلمانان است شروع می‌شود و یا ایشان قیام را با شعارهای حضرت محمد (ص) آغاز می‌کند و یا در خطبه‌ای که در مسجد الحرام ایراد می‌کنند از اشتراک‌های میان مسلمین سخن به میان می‌آورد.

  • نزول مسیح علیه السلام

از دیگر امدادهای غیبی که سبب می‌گردد افراد بی شماری از اهل کتاب به دین واحد جهانی در آمده و هدایت شوند نزول مسیح علیه السلام در هنگامه ظهور و یاری رساندن او به امام مهدی (عج) است. در واقع این باور که روزی حضرت مسیح (ع) دوباره پا به این جهان می‌گذارد اعتقادی‌است که در اصول، همان رجعت نبی خدا عیسی (ع)، مشترک در میان اهل کتاب و مسلمانان است و همین اشتراک در باور، موجب گرویدن تعداد بسیاری از اهل کتاب می‌گردد.

یاران حضرت مهدی (عج)
یاران حضرت مهدی (عج)
  • یاران ویژه حضرت مهدی (عج)

بر اساس روایات ذکر شده در کتب معتبر اصحاب امام قائم (عج) در عصر ظهور اهرام و نیروی قدرتمندی برای قیام به شمار می‌روند و به عنوان یکی از اساسی‌ترین امدادهای غیبی شناخته می‌شوند. آن‌ها جوان و دلیر هستند و از قدرت بالایی برخوردارند، عشق به امام در سرتاسر وجودشان ریشه کرده و جزو عابدترین و با تقواترین افراد زمانه می‌باشند. آنان مطیع ولی خود بوده و هیچ‌گونه کارشکنی و یا سهل انگاری در اموری که به آن‌ها محول شده، مشاهده نمی‌شود.

  • تابوت عهد

تابوت عهد یا تابوت سکینه یکی دیگر از امدادهای غیبی زمان ظهور است. این تابوت که از ودایع امامت (میراث انبیاء الهی که در نزد امامان (ع) هستند و از مهم‌ترین معیارها برای شناخت ولی خدا است) به شمار می‌رود در واقع صندوقچه‌ای است مقدس و پر اهمیت برای تمامی ادیان الهی به ویژه برای پیروان آیین‌های یهود و مسیحیت. در این تابوت که بر اساس نص قرآن مجید به سبب وجود آرامشی از سوی پروردگار [4]، اطمینان قلبی را به همراه دارد، الواح موسی (ع)، عصای او، انجیل حضرت عیسی (ع) و برخی دیگر از اشیاء به جای مانده از پیامبران پیشین قرار دارند.

بیان گردیده که این صندوقچه هم‌اکنون در نزد حضرت مهدی (عج) می‌باشد و در هنگام ظهور همراه ایشان خواهد بود و به سبب آن عده‌ی کثیری از مردم به ایشان متمایل می‌گردند.

منبع:

[1] سوره بقره آیات 2 و 3

[2] غیبت نعمانی، ص 198

[3] البیان، ص 96

[4] سوره بقره، آیه 248

  • تلاوت ترتیل آیه 3 سوره بقره – عبدالله مطرود

الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ

(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.

دانلود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *