زیبایی های ظهور بر اساس منابع معتبر حدیثی در باب مهدویت

آبادی و سرسبزی

ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) و در پی آن بر پا شدن حکومت جهانی عدالت گستر توسط ایشان، آثار و ره آوردهای زیبایی را به دنبال خواهد داشت به گونه‌ای که جوابگوی تمامی نیازهای آدمی (در دولت مهدوی هم نیازهای معنوی و هم مادی انسان‌ها به خوبی پاسخ داده می‌شوند) می‌باشند. درباره آثار و نتایج حکومت جهانی امام مهدی (عج) که زیبایی‌های ظهور آن یگانه دهر هستند. اگر چه قبل‌تر و در مطالبی با عناوین «آثار و نتایج حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) – بخش اول» و « آثار و نتایج حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) – بخش دوم» به تفصیل سخن گفته شد اما این بار و در این نوشتار زیبایی‌های ظهور را به صورت مستند و بر اساس منابع حدیثی معتبر در باب مهدویت بیان خواهیم کرد.

ظهور امام زمان (عج)
ظهور امام زمان (عج)

نبودن فقر در دوران ظهور

در دوران ظهور امام زمان (عج) و حکومت ایشان بر کل عالم، فقر، نداری و نیازمندی هیچ معنایی ندارد چرا که در عصر ظهور خیر و برکات فراوانی از آسمان و زمین نازل گردیده و عادلانه بدون آن‌که حق کسی پایمال شود در میان مردم تقسیم می‌شود و اقتصاد جهان بر پایه مساوات شکل خواهد گرفت.

در غیبت نعمانی، باب ده اینگونه آمده است که یکی از راویان حدیث امام صادق علیه السلام از جانب ایشان نقل می‌کند که ایشان بیان فرمودند: به یکدیگر بپیوندید، بِر و نیکی نمایید و نسبت به همدیگر مهربان باشید (به هم رحم نمایید)، پس قسم به آن‌کس که دانه را شکافت و جانداران را از عدم خلق نمود، روزگار و زمانی خواهد آمد (روزی فرا می‌رسد) که هیچ یک از شما مکان و جایی برای درهم و دینار خود پیدا نکند به این معنا که در هنگام ظهور قائم (عج) به سبب بی نیازی تمامی مردم که از فضل خداوند متعال و ولی امر او حاصل گردیده است، موضع و محلی که در آن درهم و دینار خویش (اموال) را صرف کند نخواهد یافت.

همه‌گیر شدن عدالت

از زیبایی‌های دوران ظهور حضرت (عج) همه‌گیر شدن عدالت در سراسر جهان و ریشه کن شدن ظلم و ستم و بی عدالتی است به گونه‌ای که عدل و مساوات در تمامی سطوح اجتماع رسوخ کرده و رابطه‌های جامعه جهانی در زمینه‌های مختلف بر همین مبنا صورت می‌پذیرد.

فضیل بن یسار از امام جعفر صادق نقل می‌کند: به خدا سوگند، (قائم (عج)) عدالت را به خانه‌های مردم خواهد برد، آن‌چنان که سرما و گرما به درون خانه‌ها راه خواهد یافت [1].

در حدیث معراج نیز این‌گونه بیان شده است که خداوند فرموده: و زمین را از عدل آکنده کند، آن‌چنان که از ظلم و ستم پُر شده باشد، توسط او از هلاکت و نابودی نجات می‌دهم و به واسطه او از ضلالت و گمراهی جلوگیری نموده و هدایت می‌نمایم و به وسیله او نابینا را بینا و مریض را شفا خواهم داد. [2]

 عدم وجود بیماری

از جمله زیبایی‌های ظهور حضرت حجت (عج) نبود بیماری‌های مختلف روحی و جسمی است. در حقیقت منشأ اصلی و اساسی بیماری‌ها را می‌توان عوامل مختلفی چون روابط نادرست، به کار بردن سلاح‌های مخرب و از بین بردن منابع طبیعی دانست، که با ظهور امام زمان (عج) هیچ یک از این عوامل وجود نخواهند داشت.

در باب بیست و یکم غیبت نعمانی حدیثی از امام جعفر صادق (ع) نقل شده است که خود از پدر بزرگوارشان و ایشان از امام سجاد علیه السلام نقل می‌کنند که ایشان فرمودند: چون‌که قائم (عج) قیام نماید، خداوند متعال از هر شخص با ایمانی بیماری، نقصان و آفت را دور نموده و نیرو و توانش را به او باز می‌گرداند.

آبادانی و سر سبزی

آبادانی، سرسبزی و سرازیر شدن خیرات، برکات و نعمات فراوان بر سر انسان‌ها از دیگر زیبایی‌های دوران ظهور حضرت مهدی (عج) است.

در این باره از امام محمد باقر (ع) نقل شده که فرمودند: قائم ما منصور به رعب و مؤید به نصر است (به این معنا که به ترس در دل دشمنان یاری گشته و به یاری و نصرت حق تایید شده است)، زمین برای او درنَوردیده شود و گنج‌ها برای او ظاهر گردد و سلطنت او مشرق و مغرب را در بر خواهد گرفت و خداوند حق تعالی به واسطه او دینش را بر تمامی ادیان چیره سازد و اگر چه (این کار) مشرکان را ناخوش آید. بر روی زمین هیچ خرابی باقی نخواهد ماند جز این‌که آباد شود و روح الله، عیسی پسر مریم (ع) فرود می‌آید و پشت سر او نماز می‌خواند. [3]

آبادی و سرسبزی
آبادی و سرسبزی

دین واحد

از زیبایی‌های ظهور امام زمان (عج) حاکم شدن دینی واحد بر تمامی جهان است. این امر یکی از برنامه‌های مهم و اساسی‌شان پس از ظهور است که بدون آن‌که ایشان از زور یا اجبار استفاده کنند (اجبار بر خلاف سنت رسول الله (ص) است) تمامی انسان‌ها جز آنان که لجاجت پیشه کرده و با عدل الهی رو به رو می‌گردند، جذب دینی واحد که بدون شک همان اسلام ناب است، می‌شوند. در این باره احادیثی از امامان نقل شده است از جمله:

  • امام موسی کاظم (ع) می‌فرمایند: او دوازدهمین ما امامان می‌باشد، خداوند متعال برایش هر امر سختی را آسان و هر کار و امر دشواری را هموار می‌نماید و برای او گنج‌های زمین را آشکار سازد و هر دوری را نزدیک می‌کند و توسط او تمامی جباران خود رأی را هلاک سازد و هر شیطان عصیانگر و سرکش را به دست او نابود نماید. او فرزند سرور کنیزان است، کسی که ولادت او بر مردم پوشیده و بردن نام او بر آنان روا نمی‌باشد تا زمانی که خداوند عز و جل او را ظاهر سازد و زمین را از عدل و داد پر نماید همان‌گونه که پر از ظلم و ستم شده است [4].
  • امام جعفر صادق (ع) می‌فرمایند: و غیبتی کند که افرادی که به دنبال باطل‌اند در آن تردید کنند، سپس حق تعالی او را ظاهر سازد و بر دست او شرق و غرب جهان را فتح نماید و روح الله عیسی پسر مریم (ع) فرو خواهد آمد و پشت سر او نماز می‌خواند و زمین به نور پروردگار خویش روشن می‌شود و در زمین بقعه‌ای نباشد که در آن جز حق تعالی پرستش گردد و تمامی دین برای خداوند خواهد بود هر چند مشرکان را ناخوش آید [5].

منابع:

[1] غیبت نعمانی، باب 17، ح 1

[2] کمال الدین و تمام النعمه، باب 23، ح 1

[3] تمام الدین و کمال النعمه، باب 32، ح 16

[4] همان، باب 34، ح 6

[5] همان، باب 33، ح 31

موسسه فرهنگی معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *