کسب رضایت حضرت مهدی (عج) در زمان انتظار

زمینه سازی ظهور - اربعین

رضایت حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف را چگونه می‌توان کسب کرد؟ شخص منتظر در این دوران چه اعمالی را لازم است انجام دهد؟ و از چه چیزهایی بپرهیزد تا لبخند رضایت را بر لب‌های آن حضرت بنشاند.

«وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ اِلی عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ [1]»

و بگو، عمل کنید! پس خداوند و رسول او و مومنان اعمالتان را می‌بینند و به زودی به سمت عالِم نهان و آشکار (شهود) بازگردانده می‌شوید و شما را به آن چه که عمل کرده‌اید آگاه می‌سازند.

در تفسیر این آیه آمده است که خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص) و مومنان (مراد از مومنان در این آیه بر اساس روایات، امامان معصوم می‌باشد) از عملکرد انسان‌ها آگاهی دارند در واقع به همان عَرضه اعمال آدمیان به پیشگاه اولیای الهی اشاره دارد که ممکن است روزانه، هفتگی و با به صورت ماهانه انجام می‌گیرد و خوب یا بد بودن اعمال سبب دلشاد شدن و یا اندوهگین ساختن اولیاء می شود.

در حدیثی از امام جعفر صادق (ع) نیز آمده است: شما را چه می‌شود که رسول الله (ص) را اندوهگین می‌سازید؟ مردی گفت: چگونه ناراحتشان می‌کنیم؟! امام (ع) فرمودند: مگر نمی‌دانید که اعمالتان بر آن حضرت عرضه می‌گردد؟ و اگر که گناهی در آن مشاهده کنند، ناراحت می‌شوند؟ پس رسول الله (ص) را ناراحت نسازید و ایشان را مسرور و شاد فرمایید [2].

یا مهدی ادرکنی
یا مهدی ادرکنی | رضایت حضرت مهدی (عج)

پس بر اساس آیات و روایات موجود می‌توان امام مهدی (عج) را مصداقی برای مومنان بیان شده در این آیه دانست. مومنانی که اعمال ما بر آنان عَرضه می‌شود و با دیدنشان ناراحت و اندوهگین یا دل شاد می‌شود. بدون شک هیچ یک از ما نمی‌خواهیم مسبب ناراحتی و رنجش ایشان شویم و به دنبال آن هستیم که رضایت حضرت مهدی (عج) را جلب کنیم.

رضایت حضرت مهدی (عج) تنها در گرو عمل به واجبات و دوری از محرمات یا همان اطاعت از خداوند متعال و انجام دستورات و اوامر دینی است همانگونه که حق تعالی در سوره مریم آیه 96 می‌فرماید: همانا کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند، خداوند رحمان محبتی برای آن ها در دل ها می‌گذارد (محبوبشان می‌گرداند).

در میان همه‌ی اعمال نیک و صالح، اعمال و کارهایی بیشتر مورد سفارش بوده و ارزش بالاتری دارند و مورد تاکید حضرت مهدی (عج) بوده‌اند که در این مطلب به آنها می‌پردازیم.

  • مهم بر شمردن نماز

حضرت مهدی (عج) می فرماید:

فَما أرْغَمُ أنْفُ الشَیْطانَ بِشَی ءٍ مِثْلَ الصَّلاةِ، فَصَـلِّها وَ أرْ غَـمْ أنْـفَ الشَّـیْطانَ [3].

هیچ چیزی (عملی) همانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی‌مالد، پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال.

در حدیثی دیگر از ایشان آمده است: از رحمت پروردگار به دور است شخصی که نماز مغرب را تا آشکار گشتن ستاره‌ها و نماز صبح را تا ناپدید و محو شدن آن ها به تاخیر اندازد [4].

بر اساس احادبثی که ذکر شد و احادیثی از این دست که از رسول خدا (ص) و ائمه اطهار (ع) روایت شده‌اند می‌توان به اهمیت نماز، توجه به آن و ادا کردن آن در وقت مشخص پی برد. نماز از مهم‌ترین فرائض و واجبات دینی به شمار می‌رود و عاملی است برای ارتباط گرفتن درست انسان با خداوند متعال. نماز اظهار بندگی و عبودیت به پیشگاه حق تعالی است و نه تنها در دین مبین اسلام به آن تاکید شده بلکه در ادیان ابراهیمی دیگر همچون یهود و مسیحیت نیز به آن (با کیفیتی متفاوت) سفارش شده است.

شخصی که خود را منتظر حضرت می‌داند لازم است بر ادا نمودن این فریضه‌ی مهم در زمان مشخص و با حضور قلب دقت کافی داشته باشد تا رضایت خداوند متعال که بدون تردید رضایت امام زمان (عج) در گرو آن است را به دست آورد.

  • به دست آوردن مال حلال

به دست آوردن مال حلال، طیب و طاهر از جمله امور بسیار مهمی است که دین اسلام به آن تاکید و سفارش کرده است. خداوند متعال به مردم توصیه کرده که با کار و تلاش ار آنچه که در زمین وجود دارد حلال و پاکیزه‌اش را به دست بیاورند و بخورند (ای مردم! از آنچه در زمین است، حلال و پاکیزه بخورید و از خطوات (گام‌های) شیطان پیروی نکنید همانا شیطان برای شما دشمنی آشکار است [5]) زیرا روزی حلال سبب آمرزش گناهان، مستجاب شدن دعا، گرامی شدن در نزد پروردگار، رقت قلب، تربیت فرزند صالح و خوب و برکت یافتن مال می‌شود.

رزق و روزی حلال
رزق و روزی حلال

در واقع دین اسلام آدمی را در به دست آوردن روزی و امرار معاش آزاد گذاشته ولی این بدین معنا نیست که او می‌تواند راهی را در پیش بگیرد که خلاف اخلاق است و سبب فساد در جامعه گردد. امنیت اقتصادی جامعه و سلامت افراد در اسلام از اهمیت بالایی دارند و خداوند فرموده که به خطر افتادن این دو جُرم و گناه خواهد بود و نه تنها در دنیا مجازاتی برای آنان است بلکه در جهان آخرت نیز عذابی دردناک انتظارشان را خواهد کشید.

حضرت حجت (عج) در یکی از توقیعاتی که در پاسخ به نامه‌‌ای اسحاق بن یعقوب داده بودند، فرمود: هر آن‌چه که برای ما ارسال نمودی (از اموال) از آن جهت قبول می‌کنیم که پاک و پاکیزه باشد [6]

  • زمینه سازی کردن برای ظهور امام (عج)

از مهم‌ترین اموری که رضایت حضرت را در برخواهد داشت زمینه سازی کردن برای ظهور ایشان است. در حقیقت فردی که در پی کسب رضایت امام (عج) است باید علاوه بر دعا برای فرج که از برترین اعمال است زمینه ساز ظهور باشد زیرا هر انقلابی پیش از وقوع لازم است به همگان شناسانده شود و ابعاد آن مشخص شده باشند. اگر چه به این موضوع از همان ابتدای ظهور اسلام پرداخته شده است و علاوه بر قرآن کریم رسول خدا (ص) و ائمه اطهار (ع) به ابعاد آن اشاره کرده‌اند و از آن‌ها سخن گفته‌اند اما افرادی که در دوران غیبت حضور دارند نیز باید در این راستا تلاش و کوشش نمایند. آنان می‌بایست امام را شناخته و به دیگران معرفی کنند، همچنین لازم است با کج‌ روی‌ها مبارزه کنند، به تبیین و بررسی و شناخت اهداف حضرت بپردازد و وظایفی که برای او به عنوان یک مسلمان و منتظر در دوران غیبت تعیین شده اند را شناخته و به آنان عمل نماید.

زمینه سازی ظهور - اربعین
زمینه سازی ظهور – اربعین

تلاوت و انس گرفتن با قرآن مجید و زیارت قیور معصومین علیه السلام از دیگر کارهایی است که می توان برای جلب رضایت حضرت انجام داد.

منابع:

[1] سوره توبه، آیه 105

[2] کافی، ج 1، ص 219

[3] بحار الانوار، ج 53، ص 182

[4] بحار الانوار، ج 52، ص 15

[5] سوره بقره، آیه 168

[6] بحار الانوار، ج 53، ص 181

 

  • تلاوت ترتیل آیه 105 سوره توبه – شیخ سعود شریم

وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

بگو: «عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را می‌بینند! و بزودی، بسوی دانای نهان و آشکار، بازگردانده می‌شوید؛ و شما را به آنچه عمل می‌کردید، خبر می‌دهد!»

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *