حکم تاتو و خالکوبی از نظر مراجع بزرگ تقلید

احکام خالکوبی و تاتو (تتو)

خالکوبی و تاتو که نگاشتن نقش و طرح هایی بر روی پوست به شکل دائمی است (موادی رنگی توسط افرادی که در این کار مهارت دارند به زیر پوست تزریق شده تا نقش و طرح دلخواه به صورت دائم بر روی پوست ترسیم گردد) از قدیم الایام تا به امروز برای زیبایی و یا بر اساس نوعی اعتقاد انجام می شود اما امروزه این کار به ویژه در میان زنان و مردان جوان بیشتر رواج پیدا کرده است و افراد بسیاری اعم از مسلمان و غیر مسلمان در سراسر دنیا به انجام آن تمایل پیدا کرده اند. اما آیا انجام این کار از نظر شرع و دین مبین اسلام اشکال دارد یا نه؟

احکام خالکوبی و تاتو (تتو)
احکام خالکوبی و تاتو (تتو)

در این مطلب از سری مطالب احکام سایت تصمیم گرفتیم نظر برخی از مراجع بزرگ تقلید که برگرفته از نظر و حکم شرع و دین اسلام است را درباره انجام خالکوبی و تاتو (تاتو) بدانیم.

پاسخ آیت الله خامنه ای به برخی از سوالات در زمینه تاتو و خالکوبی [1]

بر اساس نظر آیت الله خامنه ای خالکوبی یا تاتو هیچ گونه مانعی ندارد و کسب در آمد از آن اشکالی ندارد.

در واقع تاتو و خالکوبی دو نوع است نوعی که دائمی است و رنگ به زیر پوست تزریق می گردد، این مورد برای نماز و همچنین غسل مانعی ندارد زیرا چیزی بر روی پوست نیست تا مانع از رسیدن آب به پوست شود. و نوعی دیگر که رنگ بر روی پوست بدن قرار داده می شود، این تاتو موقت است و اگر که مانعی برای رسیدن آب به پوست باشد باید پیش از وضو و غسل بر طرف گردد.

نظر آیت الله خامنه ای در مورد خالکوبی و تتو
نظر آیت الله خامنه ای در مورد خالکوبی و تتو
  • در اجوبه استفتائات ایشان بیان داشتند که خالکوبی (تاتو – تتو) حرام نیست به شرطی که باعث ترویج فرهنگ غیر اسلامی نشود و وضو و غسل نیز با تتو اشکالی ندارد.
  • درباره تاتوی ابرو نیز گفته اند: اگر که از نظر عرف آرایش به شمار برود لازم است که از دید نامحرم پوشانده شود، اما برای افرادی که ابروی آن ها از بین رفته باشد و تنها یک ابروی معمولی که زیبایی ویژه و خاصی نداشته باشد یا برای افرادی که می خواهند بخش هایی از ابرو را ترمیم کنند به گونه ای که زینت به حساب نیاید، پوشاندن آن از نگاه نامحرم نیاز نیست.

نظر آیت الله سیستانی درباره خالکوبی و تاتو [2]

ایشان درباره خالکوبی (تاتو) گفته اند که خالکوبی (هاشور یا تاتو) زیر پوست فی حد ذاته اشکالی ندارد و مانعی برای غسل یا وضو نمی باشد (این حکم هم برای مردان صادق است هم زنان) اما اگر که به صورت عرف زینت یا آرایش به شمار برود زن لازم است که آن را از دید مرد نامحرم بپوشاند. همچنین تاتو یا خالکوبی را پس از مرگ لازم نیست بتراشند.

فتوا و نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره خالکوبی [3]

آیت الله مکارم شیرازی بیان کردند که خالکوبی در دین اسلام حرام نمی باشد مگر اینکه عکس ها و تصاویر به کار رفته مستهجن و سبب فساد اخلاقی شوند یا نام های مقدس که در زمان عدم وضو یا در حال جنب مایه اشکال است استفاده شوند.

ایشان همچنین گفتند تاتو هرگاه ضرر ویژه و خاصی برای جسم نداشته باشد جایز است و در هر صورت برای غسل یا وضو مشکلی ایجاد نمی کند.

حکم آیت الله صافی گلپایگانی درباره تاتو یا همان خالکوبی

در پاسخ به سوالی که از ایشان درباره خالکوبی و تاتو لب و ابرو پرسیده بودند، اینگونه بیان کردند که اگر این عمل مانعی برای رسیدن آب وضو یا غسل به پوست بدن نگردد، اشکالی ندارد اما به دلیل اینکه آرایش به حساب می آید نیاز است که از دید نامحرم پوشانده شود.

آیت الله صافی گلپایگانی
آیت الله صافی گلپایگانی

فتوای آیت الله وحید خراسانی [4]

ایشان بیان داشتند که اگر تاتو مانعی برای وصول آب به پوست بدن باشد، جایز نیست به این دلیل که وضو و غسل را باطل می کند و اگر که فردی تاتو کرده باشد لازم است آن را بردارد و پاک نماید حتی اگر که این کار به سختی و با مشقت انجام شود و به سبب اینکه تحت هر شرایطی خالکوبی نوعی زینت است نیاز است از نامحرم پوشانده شود.

حکم شرعی آیت الله فاضل لنکرانی برای تاتو و خالکوبی [5]

طبق فتوای ایشان اگر که خالکوبی یا تاتو زیر پوستی باشد برای وضو و غسل اشکالی ندارد اما اگر که بر روی پوست باشد و مانع از رسیدن آب وضو یا غسل به پوست شود، جایز نیست. همچنین اگر که تاتو یا خالکوبی سبب جلب توجه نامحرم شود می بایست از دید نامحرم پوشانده شود

نتیجه گیری: براساس فتواهایی که بیان شد می توان گفت که خالکوبی یا تاتو اگر که از رسیدن آب وضو یا غسل به پوست جلوگیری نکند، وجود آن بر روی پوست مانعی نخواهد داشت.

و در آخر پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر یا ارسال سوال به پایگاه اینترنتی مرجع مورد نظر مراجعه شود.

منابع:

[1] سایت leader.ir

[2] سایت آیت الله سیستانی

[3] سایت makarem.ir

[4] دفتر استفتائات آیت الله خراسانی

[5] برگرفته از استفتائات سایت fazellankarani.com

 

موسسه فرهنگی قرآن و عترت معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *