پاسخ به شبهاتی درباره ازدواج موقت

ازدواج موقت | صیغه موقت

ازدواج موقت یا متعه ازدواج و عقدی است که در میان زن و مردی که مانعی برای ازدواج و نکاح نداشته و هر دو به این امر رضایت کامل داشته باشند و با تعیین مِهر معلوم و زمانی مشخص همراه باشد، بسته می شود. این نوع ازدواج که یکی از دو راه مشروع و حلال برای برطرف کردن نیازهای جنسی است، برخلاف عقد و ازدواج دائم طلاق ندارد و با تمام شدن زمان مشخص شده به صورت خود به خودی عقد باطل و آن دو شخص به یکدیگر حرام می گردند. در آیه 24 سوره نساء برای این نوع ازدواج جواز صادر شده است و در روایات نیز به این نوع نکاح تشریع شده است. اما در این نوع ازدواج شبهاتی وارد شده است، برخی آن را برابر با زنا دانسته اند و برخی این نوع ازدواج را وسیله ای برای هوس رانی و بعضی دیگر آن را دلیلی برای ازدیاد فرزندان بدون سرپرست معرفی نموده اند.

در این مطلب بر آن شدیم که به برخی از این شبهات پاسخ دهیم.

ازدواج موقت | زن و شوهر
ازدواج موقت | زن و شوهر
  • ازدواج موقت، نوعی فحشا است و با زنا منافاتی ندارد!

نخست باید گفت که تعدد زوجات و یا ازدواج موقت برای این حلال و مباح نشده تا هوسبازان بی حساب به هوس بازی پرداخته و غرق در لذت ها شوند و سبب گردد که دوست و دشمن تماما از وضع چنین حق و حقوقی در اسلام متنفر شده و آن را برابر با زنا بدانند بلکه هدف از تشریع چنین حکمی، حفظ افراد از آلوده شدن به گناه و فحشا است. در حقیقت نکاح موقت برای این وضع گردیده است که از بسیاری از انحرافات به وسیله آن جلوگیری شود (به طور مثال برخی افراد برای تامین نیاز جنسی خود بنا به دلایلی قادر به ازدواج دائم نیستند آنان برای آنکه به گمراهی و فحشا کشیده نشوند و همچنین نیازی که خداوند در آن ها قرار داده است همچون دیگر نیازهای آدمی برطرف گردد، راه درست و سالمی را پیش پای آنان قرار داده است که در صورت لزوم می‌توانند از آن استفاده کنند) و عفت حفظ شود نه اینکه زمینه سازی برای زیاده خواهی جنسی که در روایات از آن برای زن و مرد نهی شده است، شود.

برخی گفته اند که این نوع ازدواج، زنا است و زن با دریافت مبلغی خود فروشی کرده که این امر خلاف کرامت انسانی است. این دیدگاه درباره نکاح متعه کاملا اشتباه است. در واقع اگر چه شباهتی وجود دارد اما نمی توان تفاوت های اساسی آن را کتمان نمود.

با خواندن عقد موقت علاقه زوجیت بین دو نفر ایجاد شده و آثار حقوقی و همچنین فقهی بر آن مترتب می گردد.

در نکاح متعه، زن و مرد همسر یکدیگر بوده و مسئولیت های همدیگر را بر عهده دارند، همچنین محرمیتی میان دو خانواده ایجاد می گردد که در زنا این امر وجود ندارد ازدواج موقت بدون تعیین مِهر غلط است در حالی که در انجام عمل قبیح و نکوهش شده زنا این امر لازم نیست. علاوه بر این ها بعد از تمام شدن زمان ازدواج موقت نگاه داشتن زمان عده واجب است در حالی که در زنا این چنین نیست.

  • بالا رفتن تعداد فرزندان بی سرپرست

برخی بر این باورند که ازدواج موقت سبب می گردد که تعداد اولادی که بی سرپرست هستند در جامعه افزایش پیدا کنند. این تفکر کاملا غلط و اشتباه است. در واقع بسیاری از احکام نکاح موقت مشابه به احکام ازدواج دائم می باشند که یکی از آن ها سرپرستی فرزند توسط پدر است. در احکام ازدواج موقت اگر که فرزندی به دنیا بیاید از نظر سرپرستی و همچنین ارث و میراث با فرزندی که از طریق ازدواج دائم به دست می آید، هیچ گونه تفاوتی ندارد. پس اگر که مشاهده می گردد پدر یا مادری در ازدواج موقت نسبت به فرزند بی مسئولیت شده و در حق او ظلم می کند هیچ ارتباطی با احکام اسلامی ازدواج موقت ندارد.

  • بیان شده است که تشریع این حکم سبب سوء استفاده افراد هوسباز می شود

در ابتدا باید گفت که آیا تا به حال از هیچ قانون درست و صحیحی در این دنیا سوء استفاده نشده است؟ آیا سوء استفاده دیگران از قانون و حکم درست باید سبب گردد که آن قانون کاملا فسخ گردد؟

در واقع هیچ جامعه ی درست و عاقلی به سبب سوء استفاده گروهی از قانون و حکم مفید برای یک اجتماع، آن حکم را لغو نخواهد کرد بلکه تا جایی که ممکن است به دنبال راه حلی برای جلوگیری از سوء استفاده از آن می گردد.

  • برخی معتقدند که ازدواج متعه کمکی است به هوسرانی مردان

برای پاسخ دادن به این شبهه باید گفت که هدف و نیت از وضع ازدواج موقت هوسرانی نیست و راهی است برای تامین نیاز جنسی به صورت درست و در دام گناه نیفتادن افراد. در حقیقت نه تنها در اسلام بلکه در تمام ادیان آسمانی هوا و هوس نکوهیده و مذموم شده است به همین دلیل در روایات اسلامی مردی که زنان را برای کامجویی و لذت جنسی گرفته و پس از آن طلاق دهد نفرین کرده است [1].

  • برخی دیگر گفته اند که ازدواج موقت باعث آسیب به کیان خانواده می شود.

در جواب این گونه افراد باید گفت: مباح و حلال بودن حکمی به معنای ضروری بودن انجام آن برای تمام افراد نیست، پس اگر که گفته می شود ازدواج موقت حلال است به این معنا نیست که بر همه مردان واجب است که آن را انجام دهند. همچنین مشکلات و آسیب هایی که به سبب ازدواج دوم در زندگی رخ می دهد را نمی توان به پای ازدواج نوشت بلکه سوء مدیریت و رفتار اشتباه و نادرست مرد و زن را می توان دلیل این گونه آسیب ها دانست.

در کل ایرادی به حکم خداوند وجود ندارد و ایراد و اشکال و خطایی اگر که هست، به سبب رفتارها و تعامل دیگر افراد با این حکم خداوند است. ازدواج موقت راهکاری است برای رفع نیاز غریزی افراد و سامان یافتن زندگی اجتماعی، که همانند دیگر برنامه ها که دین به درستی و برای دستیابی به سعادت انسان تبیین کرده است، شرایط و ضوابط خاص خود را دارد.

ازدواج موقت | صیغه موقت
ازدواج موقت | صیغه موقت

در واقع اگر که مشکلی به وجود آید مقصر آن مجریان آن هستند نه برنامه ی دینی اسلام.

  • تلاوت ترتیل آیه 24 سوره نساء با صدای شیخ ماهر شاخشيرو

وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۖ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ ۚ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَٰلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ ۚ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا

و زنان شوهردار (بر شما حرام است؛) مگر آنها را که (از راه اسارت) مالک شده‌اید؛ (زیرا اسارت آنها در حکم طلاق است؛) اینها احکامی است که خداوند بر شما مقرّر داشته است. اما زنان دیگر غیر از اینها (که گفته شد)، برای شما حلال است که با اموال خود، آنان را اختیار کنید؛ در حالی که پاکدامن باشید و از زنا، خودداری نمایید. و زنانی را که متعه [= ازدواج موقت‌] می‌کنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده‌اید. (بعداً می‌توانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید.) خداوند، دانا و حکیم است.

دانلود

منبع:

[1]  وسائل الشیعه 22/9

موسسه معراج النبی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *