معرفی دشمنان حضرت مهدی (عج) در هنگام ظهور

دشمنان حضرت مهدی (عج)

هنگامی که حضرت مهدی ارواحنا له الفداء قیام می کند، گروه هایی از مردم سرسختانه به دشمنی و عداوت با ایشان بر می خیزند و در پی نابودی ایشان هستند، اما وعده‌ی تخلف ناپذیر الهی محقق می گردد و امام زمان (عج) به امر و اراده ی خدا جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد و ظلم و ستمی باقی نخواهد گذاشت. او همانند پدران بزرگوارش و بر اساس سنت رسول الله (ص) علاوه بر برخورد قاطع با دشمنان، رأفت، عطوفت و چشم پوشی را نیز تا حد ممکن مورد توجه قرار می دهد و اگر که امیدی به توبه و بازگشت را در شخص یا گروهی مشاهده نماید با آغوشی باز از آنان استقبال خواهد کرد. در این مطلب به معرفی برخی از دشمنان حضرت مهدی (عج) در هنگامه ظهور خواهیم پرداخت.

دشمنان حضرت مهدی (عج)
دشمنان حضرت مهدی (عج)
  • افراد دارای انحراف اندیشه

از جمله افرادی که به جنگ و نبرد با حضرت مهدی (عج) بر می‌خیزند، گروهی از مردم هستند که قرآن کریم را به اشتباه و بر اساس اندیشه و فکر باطل خود تفسیر می‌کنند. درباره آنان در روایات معتبر آمده است که آزار و اذیتی که این گروه در زمان ظهور به حضرت می رسانند، بیشتر از اذیت و آزاری است که رسول الله (ص) از مردم بی فکر و نادان عصر خود دیده است. زیرا مردمی که پیامبر اکرم (ص) را اذیت می‌کردند، به عبادت و پرستش بت های سنگی و چوبی مشغول بودند، اما افرادی که با امام (عج) نبرد می کنند، اشخاصی هستند که قرآن کریم را در مقابل حضرت تفسیر می نمایند. [1]

  • فرقه بتریه

فرقه بتریه شاخه و زیر مجموعه ای از فرقه زیدیه است و انتساب داده شده به شخصی به نام «مغیرة بن سعد» می باشد. بعضی معتقد هستند که بتریه اصحاب کثیر النوا، حسن به ابی صالح، سالم به ابی حفصه، حکم بن عیینه، سلمه بن کهیل و ابوالمقدام ثابت بن حداد می باشند که انسان ها را به ولایت و محبت امام علی (ع) فراخوانده بودند اما محبتش را با محبت ابوبکر و عمر مخلوط کرده بودند. در حقیقت آن ها محبت عمر و همچنین ابوبکر را قبول کردند اما بغضی نسبت به عثمان، عایشه، طلحه و زبیر داشتند و بر این باور بودند که لازم است در کنار اولاد علی (ع) بر ضد دشمنان قیام نمود [2].

حسن به سلیمان حلی (اندیشمندان قرن هشتم هجری قمری) در کتاب خود به نام «مختصر بصائر الدرجات» نقل کرده است که امام جعفر صادق (ع) درباره تعداد این گروه (بتریه) فرموده است که آنان چهار هزار نفر می باشند. همچنین شیخ مفید درباره آنان نوشته است «بضعه عشر آلاف انفس» [3] به این معنا که این گروه چند ده هزار نفر هستند. علاوه بر این، طبری در کتاب دلائل الامامه تعدادشان را شانزده هزار نفر دانسته است.

امام محمد باقر (ع) درباره زمان ظهور منجی عالم بشریت می فرماید: زمانی که حضرت مهدی (عج) ظهور می کند و به سمت کوفه روانه می شود، گروهی که به آنان بتریه گویند، در حالی که اسلحه بر دوش هستند، در برابر حضرت قرار گرفته و می گویند: به همان جایی که از آن آمده ای برگرد، ما به بنی فاطمه نیازی نداریم [4].

در روایت مشابه دیگری از امام باقر (ع) آمده است: زمانی که امام مهدی (عج) به کوفه می رود، شانزده هزار نفر از فرقه بتریه که خودشان را قاری قرآن و فقیه دین می دانند اما دو رویی و نفاق تمام وجود آن ها را گرفته است با اسلحه هایی بر دوش به نزد حضرت رفته و می گویند: ای پسر فاطمه! برگرد که به تو نیازی نداریم. در این هنگام است که حضرت شمشیر خود را خواهد کشید و در روز دوشنبه از بعد از ظهر تا شب هنگام تمام آنان را در پشت شهر نجف به قتل خواهد رساند. [5]

  • فرقه مرجئه

گروهی دیگر از افراد که برای جنگ با حضرت قیام میکنند را فرقه مرجئه دانسته اند. این افراد دارای انحراف اندیشه و فکر هستند و به سبب پایبندی بر سرِ کج اندیشی خود فرسنگ ها از اسلام واقعی دور گشته و بزرگ ترین معصیت ها را بدون ترس و یا شرم و خجالت انجام می دهند. برخی از عالمان و اندیشمندان اسلامی درباره این گروه سخن ها گفته اند: طریحی نوشته است که مرجئه در واقع گروهی از مسلمانان می باشند که بر این باورند که هیچ گاه گناه به ایمان فرد ضرر نمی رساند. همچنین ابن قتیبه می گوید: مرجئه افرادی هستند که به ایمان زبانی بدون عمل معتقدند.

برخی دیگر بر این باورند که مرجئه در واقع همان جبریه (جبریه بر این باور است که آدمی هیچ گاه از خود اختیاری ندارد) می باشند [6].

  • گروه ها و فرقی از اهل کتاب

اهل کتاب (مسیحیان و یهودیان) در زمان ظهور نخست در برابر امام مهدی (عج) صف آرایی می کنند و برای نبرد آماده می گردند اما نزول حضرت عیسی (ع) و اقتدایشان به امام زمان (عج) در هنگام نماز و همچنین نمایان گشتن الواح اصلی کتاب تورات به دست حضرت مهدی (عج) سبب می گردد که گروه بسیاری از مسیحیان و یهودیان به دین اسلام در آیند و آن را بپذیرند. علاوه بر این ها برخی از آنان صلح نموده و بعضی دیگر برای جنگ با امام قیام می کنند.

غیبت حضرت مهدی (عج)
اللهم عجل لولیک الفرج

از امام محمد باقر (ع) نقل شده است: هنگامی که امام (عج) قیام می کند بعد از شام به سوی روم سپاهی خواهد فرستاد که آنان مجبور به درخواست صلح و امان می گردند.

در این مطلب با برخی از دشمنان حضرت مهدی (عج) آشنا شدید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید و سودمند بوده باشد.

منابع:

[1] بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۵۲، ص ۳۶۳

[2] مجمع‌البحرین، ص ۲۳۰

[3] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۸

[4] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۸

[5] دلائل الامامه، ص۲۴۲

[6] مجمع‌البحرین، ص ۳۵

سایت موسسه معراج النبی

یک دیدگاه در “معرفی دشمنان حضرت مهدی (عج) در هنگام ظهور”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *