نکاتی مهم که یک حافظ قرآن باید آن ها را بداند – بخش دوم

حفظ قرآن کریم در دوران کودکی

برای آغاز و انجام هر کاری همیشه نکاتی لازم است رعایت شوند، برای حفظ قرآن کریم نیز نکاتی نگاشته و تدوین شده اند که می توانند زمینه ساز تداوم فرد در حفظ و در نهایت موفقیت او شوند. بخشی از این نکات را در مطلب «نکاتی مهم که یک حافظ قرآن باید آن ها را بداند – بخش اول» بیان نموده ایم. در این مطلب به بیان بخش دیگری از این نکات خواهیم پرداخت.

  • حفظ قرآن کریم را می توان یکی از نعمت های بزرگ الهی برشمرد که خداوند متعال با نظر لطف و کَرم به بنده اش ارزانی داده است. شخصی که توفیق حفظ نصیبش می گردد، زمینه جذب خیر و برکات بسیاری از طرف خداوند عز و جل می باشد و چه خوب است که مسلمانان از خداوند، رسول او و ائمه اطهار مدد جویند و یکی از خواسته هایشان نائل آمدن به حفظ آیات قرآن کریم باشد.
تمرین حفظ قرآن
تمرین حفظ قرآن

در حقیقت یکی دیگر از نکاتی که حافظ باید به آن توجه داشته باشد و عمل نماید این است که در آغاز و پایان کار حفظ توفیق تداوم آن را از خداوند طلب نماید. برای این کار خوب است که حافظ کارهای قرآنی خود را به روح مطهر و پاک پیامبران، ائمه اطهار و بزرگان دین و همچنین شهدا و اولیا و مومنین هدیه کند. این امر نه تنها از ثواب حفظ او کم نخواهد کرد بلکه بر تداوم، و پیشرفت او در حفظ تاثیر خواهد گذاشت.

  • نکته ی مهمی که حافظ قرآن از همان ابتدای حفظ باید به آن توجه داشته باشد انتخاب قرآن با رسم الخط مشخص است. در حقیقت برای موفقیت در امر حفظ شخص می بایست در تمام دوران حفظ و مرور تنها از یک نوع رسم الخط استفاده نماید. این امر کار حفظ را راحت تر می کند.

همچنین شخص می تواند قرآن را در قطع های مختلف تهیه نماید تا برای استفاده در مکان های مختلف مناسب باشند (برای خانه قطع بزرگ، محل کار و بیرون از خانه قطع جیبی و …).

  • از دیگر نکاتی که حافظ قرآن در امر حفظ باید به آن توجه داشته باشد، انتخاب مکان و زمان معین برای حفظ است. مشخص نمودن مکان و همچنین وقت و زمان تاثیر به سزائی در حفظ قرآن دارد و باعث پیشرفت می گردند. مکانی که رفت و آمد در آن کم باشد و از لحاظ ظاهری پر زرق و برق نباشد که باعث پرت شدن حواس گردد، برای حفظ و مرور مناسب است. نور خوب، جریان داشتن هوای آزاد، عدم وجود رنگ های تند در دکور و فضای مورد نظر از دیگر ویژگی های مکان حفظ است.

زمان حفظ نیز خوب است از بهترین اوقات روز یعنی وقت هایی که بدن آرامش کافی را برای دریافت مفاهیم جدید داشته باشد. بعد از نماز صبح، بعد از طلوع آفتاب و یا در میانه روز بعد از استراحتی کوتاه بهترین زمان ها برای مطالعه و حفظ هستند. قبل از نماز صبح نیز توصیه شده است (شخص شب زودتر بخوابد). این نکته را نیز باید متذکر شد که حافظ بلافاصله پس از بیدار شدن نباید به امر حفظ مشغول شود بلکه در ابتدا بهتر است نرمش و ورزش کرده، مسواک زده، وضو گرفته و پس از آن مطالعه خود را شروع نماید.

حفظ قرآن کریم
حفظ قرآن کریم
  • یادگیری قواعد روخوانی و خوب خوانی یا همان تجوید از دیگر نکاتی است که برای حفظ بهتر و راحت تر قرآن کریم به کسانی که قصد حفظ قرآن را دارند توصیه می شود. زیرا تسلط بر این قواعد علاوه بر آسان تر نمودن قرائت و حفظ، سبب می‌گردد حافظ بدون اشتباه و به درستی آیات را حفظ نماید.
  • از دیگر نکات مهم دقت در معنی آیات و کلمات قرآنی است. حافظ قرآن برای حفظ بهتر لازم است آشنایی اندک و مختصری به رابطه میان آیات و معنی واژه ها داشته باشد تا در روند حفظ آیات با مشکل مواجه نگردد. شخصی که به امر حفظ مشغول است در هنگام مطالعه و حفظ با نگاهی گذرا به واژه ها و ترسیم سیر معنوی آیات در ذهن و ایجاد پیوند معنوی میان پایان یک آیه با آغاز آیه ی بعدی و توجه کردن کامل به حروف، واژه ها و معانی آن ها کار حفظ را برای خود راحت تر می کند. این عمل باعث می شود شکل ظاهری و همچنین معنوی آیه در ذهن حک شود.
  • برای حفظ بهتر لازم است شخص قبل از حفظ حداقل سه مرتبه از روی آیات به صورت درشت و با اعراب گذاری کامل بنویسد. با این کار حافظ از سه حس خود استفاده کرده و یادگیری و حفظ آسانتر می گردد.

منبع: سایت موسسه معراج النبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *