راهکارهایی برای آشنا کردن کودکان با معنا و مفهوم انتظار و مهدویت

کودکان و مهدویت

سال‌های ابتدایی زندگی یا همان کودکی از مهم ترین دوران زندگی یک فرد برای شکل گیری شخصیت او و دریافت مفاهیم مختلف به شمار می رود. در واقع والدین در این سال ها باید به خوبی مراقب آن چه که از فضا و محیط اطراف در ذهن کودک نقش می بندد، باشند و نگذارند مفاهیم نادرست در ذهن او  قرار گیرند زیرا قلب و فکر کودک همچون زمینی آماده ی کِشت است که هر بذری در آن قرار گیرد همان می روُید و چه خوب است که پدر و مادر بذر انسانیت، نوع دوستی، مهربانی، سخاوت و … را بکارند تا در بزرگسالی همان ها را دِرو نمایند. آموزه های درست و زیبای مسلمانی و همچنین معنا و مفهوم انتظار و مهدویت نیز از جمله موضوعاتی می باشند که بهتر است والدین بچه های خود را در دوران کودکی با آن ها آشنا سازند تا در این آشفته بازار آخر الزمان و در دوران نوجوانی و جوانی به خوبی بتواند اطلاعات نادرست و درست را در این حوزه از هم تمیز دهند و کمتر دچار سردرگمی و آشفتگی ذهنی گردند و به عنوان یک منتظر واقعی در جامعه حضور داشته باشد. در حقیقت می توان بیان داشت آماده سازی و تربیت نسل جدید برای وارد شدن به عرصه ظهور حضرت مهدی (عج) یکی از ارکان و پایه های اصلی ظهور منجی عالم بشریت است. در این مطلب برخی از راهکارهای مهم برای آشنا کردن کودکان با معنا و مفهوم انتظار و مهدویت را برای بهره مندی شما عزیران قرار داده ایم.

  • افزایش اطلاعات مهدوی

قبل از هر چیزی پدر و مادر وظیفه دارند که اطلاعات خود را در حوزه مهدویت و مفاهیم و آموزه های آن و همچنین روانشناسی کودکان بالا ببرند. در واقع اگر که اطلاعات ناقص به شیوه ای نادرست در ذهن کودک گنجانده شود، نه تنها سبب رشد فکری او در حوزه انتظار و مهدویت نخواهد شد بلکه برخی اوقات ممکن است باعث دلزدگی اش بشوند. پس اولین و مهم ترین گام آشنایی والدین با مفاهیم درست و والای انتظار و مهدویت است.

آشنا کردن کودکان با معنا و مفهوم انتظار و مهدویت
آشنا کردن کودکان با معنا و مفهوم انتظار و مهدویت
  • زنده نگه داشتن یاد حضرت

زنده نگه داشتن یاد حضرت (عج) و فراوان به یاد او بودن یکی از راهکارهایی است که می توان با استفاده از آن کودک را با معنا و مفهوم انتظار و امام زمان (عج) آشنا کرد. به طور مثال پدر و مادر و اعضای خانواده در طول روز برنامه ای همچون تلاوت قرآن را داشته باشند و به کودک خود بگویند که این تلاوت هدیه ای است به امام زمان (عج)، یا خواندن دعاهای روزانه ای چون دعای عهد به گونه ای که کودک متوجه شود که شما به عنوان والدین او برای آمدن شخصی بزرگ دست به دعا برداشته اید و یا در هنگام صدقه دادن و یا کمک کردن به فردی دیگر به کودک بفهمانید که این صدقه و کمکی که کرده اید برای سلامتی امام مهدی (عج) و تعجیل در آمدن او می باشد.

در حقیقت پدر و مادر باید به گونه ای در رفتار و گفتار عمل کنند که کودک متوجه شود که امام زمان (عج) شخص مهمی است که نقش پُر رنگی در زندگی آن ها دارد.

  • فضاسازی

یکی دیگر از راهکارهای آشنا نمودن کودک با معنا و مفهوم انتظار و امام زمان (عج)، فضاسازی است. والدین می توانند در خانه خود با ایجاد فضا و محیط زیبا و جذاب امام مهدی (عج) را در ذهن و ضمیر کودک حک نمایند. آن ها می توانند در کتابخانه کودک خود کتاب هایی که در این حوزه برای کودک نگاشته شده اند را قرار دهند و برای کودکان خود آن ها را بخوانند. تهیه اسباب بازی های مناسب و مرتبط با معصومین (ع) به ویژه حضرت مهدی (عج) یکی دیگر از اقداماتی است که پدر و مادر می توانند انجام دهند. تهیه پوستر و عکس نوشته از سخنان حضرت و نصب نمودن آن‌ها در بخش های مختلفی از خانه، پخش ادعیه و مناجات ها در زمان های مناسب (زیاده روی در هر کاری ممکن است اثر ناخوشایندی بر جای بگذارد، پس بهتر است در امر پخش ادعیه و مناجات نیز زیاده روی نشود) از دیگر کارها برای فضاسازی و مهیا نمودن محیط برای آشنایی بچه با حضرت مهدی (عج) است.

  • منتقل کردن مفاهیم مهدوی به کودک به وسیله بازی و داستان

والدین کودک می توانند به وسیله داستان، شعر و یا لالایی بسیاری از مفاهیم و معارف مهدوی را به بچه بیاموزد. انتقال این معارف و مفاهیم با زبان و لحنی کودکانه تاثیر شگرفی بر کودک می گذارد و در ذهن او ثبت می‌گردد. علاوه بر این‌ها با استفاده از بازی های گروهی دو نفره یا سه نفره و همچنین اجرای نمایش های خانگی می توان بسیاری از خصائل نیک و مفاهیم والای مهدوی را به کودک یاد داد و در ذهنش نهادینه کرد.

  • مشارکت کودکان در انجام برخی از کارهای مرتبط با مهدویت

در اوقاتی مشخص مثل روز نیمه شعبان که قرار است شیرینی پخش شود، یا زمانی که قرار است به نیت حضرت قائم (عج) نذری آماده گردد می توان از کودک در انجام برخی از امور کمک گرفت و به او خاطر نشان کرد که این کارها برای شخص بزرگ و مهربانی است که کل جهان در انتظار آمدن او هستند.

مشارکت کودکان در انجام برخی از کارهای مرتبط با مهدویت
مشارکت کودکان در انجام برخی از کارهای مرتبط با مهدویت

منبع: سایت موسسه معراج النبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *