چرا طرح مباحث مهدویت ضروری است؟ (2)

مهدویت

در مطلب «چرا طرح مباحث مهدویت ضروری است؟ (1)» ضرورت و لزوم طرح مباحث مهدویت در ابعاد اعتقادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و گفته شد که برای پرداختن به یک مبحث و موضوع خاص می بایست ضرورت و لزوم آن مشخص گردد تا آدمی با رغبت و انگیزه ای بسیار خوب به آن موضوع بپردازد و موضوع و مبحث عمیق و گسترده مهدویت نیز از این حیث مستثنی نبوده و انسان برای اینکه در این وادی قدم بگذارد در ابتدا باید لزوم و ضرورت آن را متوجه شود …

در این مطلب لزوم طرح مباحث مهدویت در ابعاد دیگر زندگی مورد بررسی قرار می گیرد.

مهدویت
مهدویت
  • بُعد سیاسی

در طول تاریخ حکومت ها و مکاتب بسیاری شکل گرفته اند (اکثر آن ها بر اساس حیله و نیرنگ شکل گرفته اند) و انسان ها با آن ها در ارتباط بوده و آن حکومت ها را تجربه کرده اند اما تا به امروز هیچ یک از این حکومت ها نتوانسته است امنیت، عدالت و صلح را تماما عملی و اجرا کند و انسان ها همواره در پی یافتن حکومت و یا مکتبی این چنین بوده و هستند.

در حقیقت انسان ها به دنبال مکتب و اندیشه ای سیاسی هستند که بتواند ارزش های انسانی را بالا ببرد و امنیت را به طور کامل برقرار سازد و انسان ها در آن بتواند در امنیت و عدالت کامل رشد نمایند.

تنها اندیشه و مکتب سیاسی اسلام و حکومتی که رهبری آن بر عهده ی عادل ترین و شایسته ترین فرد عالم یعنی حضرت مهدی (عج) است، قادر خواهد بود مدینه ی فاضله ای این چنین ایجاد کند و انسان هایی که تشنه این گونه حکومتی هستند را سیراب نماید.

در واقع مهدویت اندیشه ای جامع و جهانی است که برای اداره دنیا طرح و برنامه های مشخص و کارساز دارد و در زمینه حکومت از اهداف ارزشی برخوردار می باشد و می تواند پاسخ گوی انسان ها باشد.

این اندیشه می تواند طرحی راهبردی برای حرکت های اصلاحی جهان باشد. در واقع زمانی که مهدویت به خوبی تبیین شود حرکت جوامع اسلامی می تواند به سمت و سوی آرمان ها و اهداف قرآنی و اسلامی سوق پیدا کند و منتظران واقعی حضرت در فراهم نمودن زمینه های ظهور و برقراری حکومت اسلامی در سطح جهان با ولایت و رهبری امام زمان (عج) تلاش کنند.

  • بُعد تاریخی

اگر که اندیشه و موضوع مهدویت از بُعد تاریخ مورد بررسی قرار بگیرد متوجه خواهید شد که این موضوع به بلندای تاریخ اسلام بوده است و در راستا و امتداد امامت و نبوت حضرت محمد (ص) قرار دارد و از دوره و مرحله ی حساس شروع شده و تا به امروز و تا زمانی که انسان ها زنده اند پیوسته و همواره ادامه دارد.

در این باره (مهدویت،امام زمان (عج) و ظهور منجی) روایات و احادیث بسیاری در منابع روایی اهل سنت و تشیع وجود دارد که از رسول خدا (ص) و امامان معصوم (ع) نقل گردیده است که نشان دهنده حساسیت و اهمیت بسیار زیاد این موضوع و مبحث است.

در واقع باور و اعتقاد به موعود در طول تاریخ اسلام باعث شده که حرکت های در جهت اصلاح جوامع در دوران مختلف شکل بگیرند که تماما متأثر از مهدویت بوده اند.

البته در این بین برخی از افراد بوده اند که از موعود باوری انسان ها سوء استفاده کرده و با ادعای دروغین افراد بسیاری را در جوامع و کشورهای مختلف جذب کرده و مشغول کرده اند.

مدعیان دروغین مهدویت
مدعیان دروغین مهدویت | مباحث محدویت

پس می بایست موضوع مهدویت به خوبی تبیین و مطرح گردد تا انسان ها دچار لغزش نگردند و درگیر آدم های دروغین نگردند.

  • بُعد فرهنگی

بی شک یکی از مهم ترین وظایف و اموری که بر گردن هر مسلمانی می تواند باشد زمینه سازی برای ظهور و توسعه فرهنگ و اندیشه ی مهدوی است تا با این کار از تاخیر در ظهور حضرت جلوگیری شود.

برای این کار می بایست راهبردی اساسی وجود داشته باشد.

در حقیقت نخست می بایست فرهنگ انتظار که همان آماده شدن برای ظهور منجی است در جامعه گسترده شود. به این معنا که تمام افراد و توانایی ها تنها در مسیر محقق کردن ظهور به کار گرفته شوند و همه منتظران برای رسیدن به این هدف متعالی بسیج گشته و تلاش نمایند. در واقع در بحث زمینه سازی می بایست از برنامه های منفعلانه دوری کرد و به برنامه هایی فعال در این عرصه روی آورد که این کار تنها با تبیین درست آینده ای روشن امکان پذیر می باشد.

از دیگر مواردی که باید در این عرصه و فرهنگ سازی مهدویت انجام گیرد آسیب شناسی است.

شناخت نقاط آسیب پذیر در این اندیشه و فرهنگ و تلاش برای حل و برطرف کردن این آسیب ها یکی از کارهایی است که منتظران می بایست انجام دهند. در واقع همه افراد در این باره باید هوشیار باشند تا در دام برخی از آسیب های فرهنگی همچون تعیین وقت ظهور، تفسیر غلط انتظار، طرح بسیار زیاد ملاقات نیفتند و در عقاید و باورهایشان انحراف ایجاد نشود.

علاوه بر آسیب شناسی یکی دیگر از کارهایی که می بایست در حوزه فرهنگ برای تبیین درست اندیشه مهدویت انجام بگیرد، دشمن شناسی است دشمنان اسلام از هر حربه و سلاحی برای ممانعت از رشد تفکر مهدوی استفاده می کنند به خصوص در دنیای امروز که تنوع و گستردگی ابزارها و امکانات فرهنگی کار را برای آن ها آسان تر کرده و آن ها به راحتی با تهیه فیلم ها، بازی های کامپیوتری، نشر کتب و یا ایجاد سایت های مختلف در تلاش هستند تا این اندیشه و فرهنگ را به انحراف بکشانند.

پس می بایست منتظران با شناخت کامل و عمیق موضوع و مبحث مهدویت و به کار گرفتن همان سلاح ها به مقابله با ترفندها و حربه های دشمن بپردازند و تمام عملیات هایی که در جهت تحریف این فرهنگ انجام داده اند را خنثی کنند.

ظهور امام زمان (عج)
ظهور امام زمان (عج)

برگرفته از:

کتاب نگین آفرینش یک، تالیف: محمد امین بالادستیان، محمدمهدی حائری پور، مهدی یوسفیان

سایت راسخون

سایت ویستا

منبع: سایت موسسه معراج النبی

  • تلاوت ترتیل آیه 55 سوره نور – شیخ محمد ایوب

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید؛ و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‌دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل می‌کند، آنچنان که تنها مرا می پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت. و کسانی که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند.

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *