برخی از جلوه های محبت حضرت مهدی (عج) – 1

جلو های محبت حضرت مهدی (عج)

همواره چهره ای که از امام زمان (عج) ترسیم شده است این است که ایشان با شمشیری خواهد آمد و از ظالمان و ستمگران انتقام خواهد گرفت. در حقیقت مولا و مقتدای عالم را با چهره ای خشن معرفی کرده اند. در حالی که ایشان مظهر رأفت، عطوفت و رحمت الهی است. او همچون پدر، دلسوز، غمخوار و خیر خواه برای امت مسلمان و همچنین تمام مردم جهان است اما متاسفانه این بخش از وجود پر خیر و برکت حضرت ناشناخته مانده است و کمتر به آن پرداخته می شود. در این مطلب بر آن شدیم تا به بررسی برخی از جلوه های مهر و محبت حضرت مهدی (ع) که زوایای ناشناخته زندگی و شخصیت ایشان هستند، بپردازیم.

جلوه های مهر و محبت حضرت مهدی (عج)

  • غم خوار بودن حضرت

از برترین خصائل و ویژگی هایی که یک فرد مومن و با ایمان می تواند داشته باشد، غم خوار بودن است. در حقیقت در جامعه اسلامی تمام افراد مومن جامعه همچون پیکری واحد هستند به طوری که غم و رنج هر یک از آنان دیگران را آزرده خاطر و ناراحت، و شادی هر کدام از آن ها دیگران را خوشحال خواهد کرد و شور و شعفی در آن ها ایجاد می کند.

جلو های محبت حضرت مهدی (عج)
جلو های محبت حضرت مهدی (عج)

ائمه اطهار (ع) نیز در روایات و احادیث بسیاری غمخوار و همدرد بودن خودشان را نسبت به شیعیان بیان کرده اند و گفته اند که ما در شادی شما شاد و در اندوه و ناراحتی شما اندوهگین و ناراحت می شویم (سخنی از امام علی (ع)) [1].

حضرت مهدی ارواحنا له الفداء نیز اینگونه می باشد و غمخوار شیعیان است و با دردشان اندوهگین و با خوشحالی آن ها شاد می گردد.

این حس زیبا و شور انگیز که امام (عج) غمخوار آدم است سبب می گردد که آرامش در دل ها تزریق شود و به گونه ای قوت قلبی باشد برای شیعیان و دوستداران حضرت در مواقع سختی و ناراحتی، تا بتوانند به خوبی در برابر ناملایمات زندگی دوام بیاورند.

  • دعای امام (عج)

همیشه و در همه حال مومنان نسبت به یکدیگر مهربان بوده و در حق یکدیگر دعا می کنند. در واقع دعا به درگاه باری تعالی را می توان یکی از اسباب بسیار مهم برای گره گشایی، کم شدن مشکلات و همچنین رسیدن به خواسته های دنیایی و اخروی دانست. حال اگر که شخص دعا کننده از جایگاه والایی از لحاظ معنوی برخوردار باشد دعایش به اجابت نزدیک تر خواهد بود.

پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در دوران زندگی خود شیعیان، یاران و دوستان خود را همواره دعا می نمودند. شیعیان و منتظران ظهور حضرت مهدی (عج) نیز هیچگاه از دعای ایشان بی نصیب نبوده اند و ایشان همیشه به یادشان بوده و برای آنان دعا می کند.

دعای حضرت مهدی(عج) هم به صورت گروهی و برای تمام شیعیان است و هم به صورت خاص افراد ویژه ای را شامل می گردد.

در روایات آمده است که یکی از اصحاب و یاران امام رضا (ع) به آن حضرت عرض کرد: برای من و خانواده ام دعا کنید حضرت نیز فرمودند: آیا چنین نمی کنم؟! … [2]

  • به نام صدا کردن

یکی دیگر از جلوه های مهر و محبت حضرت مهدی (عج) به نام صدا زدن دوستان خود است.

اسم و نام هر فردی، شخصی ترین و همچنین محبوب ترین نشانه آن فرد است و زمانی که شخصی به نام خوانده می شود احساس خوبی به آن دست خواهد داد به خصوص زمانی که نامش را از زبان کسی که بسیار دوست دارد و برایش ارجمند و قابل احترام است می شنود.

حضرت مهدی (عج) تمام مردم را به نام می شناسد و نام آن ها را می داند زیرا نامه اعمال و رفتار ما هر هفته به ایشان عرضه می گردد.

و چه شور انگیز است بردن نام شخص، توسط امام زمان (عج) که مقتدا و رهبر بی چون و چرای مردم تمام جهان است..

  • تحیت و سلام

سلام گفتن برکت و رحمت است و سلامتی. سلام کردن نشانه وجود مهر، محبت، اخلاص، صفا و همچنین یک رنگی است. گفته شده سلام و تحیت رمز میان عاشق و معشوق یا مرید و مراد است و چه خوب است کسی که به او عشق می ورزی و عاشقانه او را می خواهی تو را سلام دهد، چه حسی زیباتر و بالاتر از این. حال اگر سلام از طرف خدا که خود سلام است، بر بنده باشد، آیا می توان بالاتر از این تحیت، سلامی یافت؟ آیا این سلام جز به معنای مهر تایید بر کارنامه اعمال آن شخص نمی باشد؟

در قرآن مجید آمده است: سلام بر ابراهیم [3]، به طور قطع حضرت ابراهیم (ع) لذت این سلام را به کل عالم نمی دهد.

حضرت مهدی (ع) نیز به دوستداران خود سلام می کند و تحیت می فرستد و چه لذتی برای شخص منتظر بهتر از این که امام و مقتدایش به او سلام دهد.

از حجت السلام آقای ری شهری نقل گردیده است که آیت الله بهاء الدینی مریض احوال بود و من شنیده بودم که ایشان به زیارت امام زمان (ع) مشرف شده اند، شب جمعه ای همراه با آیت الله مشکینی به عیادت ایشان رفتیم تا علاوه بر عیادت درباره تشرفشان نیز سوال کنم.

به محض اینکه در حضورشان نشستیم، ایشان پس از سلام و احوال پرسی قبل از اینکه من سوالی درباره دیدار بپرسم گفتند: چند شب پیش آقا امام زمان (عج) از همین در (اشاره به سمت چپ اتاقی که در آن بودیم) آمدند و سلامی پر محتوا کردند، سلامی که تاکنون نشنیده ام و از آن در (اشاره به در دیگر اتاق) رفتند و من دیگر چیزی متوجه نشدم. [4]

  • هدیه دادن

هنگامی که شخصی به شخصی دیگر هدیه ای می دهد به این معنا است که به یاد او بوده و او را دوست می دارد. حال اگر که آن شخص مقام بزرگی داشته باشد هدیه دهنده نیز خوشحال تر می شود و احساس بسیار خوبی به او دست می دهد. رسول خدا (ص) و ائمه اطهار (ع) در طول زندگی پر برکت خود دوستداران و یاران خود را بی نصیب نگذاشته اند و هدایایی به آن ها داده اند.

امام زمان (عج) نیز در این دوران که از نظرها غایب می باشد برخی از دوستداران خود را مورد لطف و عنایت خود قرار داده و هدیه هایی به آن ها ارزانی می دهد و آن ها را مورد مهر و محبت و نوازش خود قرار می دهد.

شاخه گل
شاخه گل

از میرزا محمد استر آبادی نقل شده است که شبی در بیت الله الحرام مشغول طواف بوده ام که به ناگاه جوان خوش رو و زیبایی را مشاهده کردم که او نیز به عمل طواف مشغول می باشد. این جوان هنگامی که به من رسید شاخه گلی سرخ به من داد در حالی که آن زمان فصل گل نبود، من نیز گل را گرفته و بوییدم و گفتم مولای من! این گل از کجا می باشد؟ ایشان فرمودند: از خرابات برایم آورده اند. ناگهان از نظر غائب گردید و دیگر او را ندیدم. [5]

منابع:

[1] بصائر الدّرجات، ص ٢۶٠

[2] کافی،ج 1، ص 219

[3] سوره مبارکه صافات، آیه 109

[4] برکات سرزمین وحی، ص 88

[5] نجم الثاقب، ص ۵٩۶

منبع: سایت موسسه معراج النبی

 

  • تلاوت ترتیل آیه 109 سوره صافات – استاد منشاوی

سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *