فضیلت و شان نزول سوره کوثر

سوره مبارکه کوثر

کوثر کوچک ترین سوره قرآن کریم است که تنها دارای سه آیه می باشد و در جزء سی قرآن قرار دارد و صد و هشتمین سوره از 114 سوره مصحف شریف می باشد.

این سوره در شهر مکه بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است و از لحاظ ترتیب نزول سوره های قرآن پانزدهمین سوره می باشد و نام آن نیز برگرفته از آیه اول این سوره «إِنَّآ أَعْطَیْنَـکَ الکَوْثَرَ» که به معنای خیر کثیر یا فراوان است. البته برای واژه کوثر مصادیق دیگری همچون رودی در بهشت، حوض کوثر، اسلام، زیادی در نسل پیامبر (ص)، شفاعت، قرآن نیز آورده شده است.

کتاب قرآن
کتاب قرآن

طبق تفاسیر علمای بزرگ شیعه، حضرت فاطمه (س)، از مصادیق بارز نام کوثر است. در واقع آنچه از معنا و مفهوم این سوره دریافت می شود این است که به حضرت محمد (ص) که تنها مخاطب خدای متعال در این سوره می باشد گفته می شود که تو بدون نسل نخواهی بود و ما خیری کثیر (کوثر) را به تو عطا کردیم و همانگونه که مشاهده می شود نسل پیامبر (ائمه اطهار علیهم السلام) از برترین بانوان دو عالم حضرت زهرا (س) ادامه پیدا کرده است.

شأن نزول سوره کوثر

رسول خدا (ص) دو فرزند پسر به نام های قاسم و طاهر (عبدالله) داشتند که هر دوی آن ها در شهر مکه از دنیا رفتند و ایشان هیچ فرزند پسری که ادامه دهنده نسل او باشد، نداشت که همین امر باعث شده بود سران مشرک و دشمنان اسلام به پیامبر خرده بگیرند و به او «ابتر» یعنی مقطوع النسل یا بدون نسل بگویند.

روزی در مکه یکی از سران و روسای مشرکان به نام «عاص بن وائل»، پیامبر(ص) را در حالی که از مسجد الحرام بیرون می رفت دید و مشغول صحبت با آن حضرت شد. این گفتگو از چشمان گروهی از بزرگان قریش که در مسجد نشسته بودند دور نماند. پس از اتمام صحبت «عاص بن وائل» وارد مسجد شد آن گروه رو به عاص به وائل کردند و گفتند با که صحبت می کردی؟ او در جواب آن ها گفت: با این مرد “ابتر”.

این گفته دشمنان اسلام بی پاسخ نماند و خدای متعال سوره مبارکه کوثر را در جواب به این افراد و تسلی خاطر پیامبر (ص) نازل کرد که در آن به پیامبر بشارت داده شد که ما به تو خیر کثیری عطا نمودیم، پس به شکرانه آن نماز بخوان و قربانی کن، همانا دشمنان تو ابتر و بدون نسل هستند.

برکات خواندن کوثر

خواندن این سوره و تدبر و تامل در آن تاثیر فراوانی در زندگی انسان دارد.

رسول خدا (ص) درباره برکت خواندن این سوره فرموده است: هر کس سوره مبارکه کوثر را در شب جمعه 100 بار بخواند، مرا در خواب خواهد دید.

سوره مبارکه کوثر
سوره مبارکه کوثر

از امام صادق علیه السلام نیز حدیثی به همین مضمون درباره آثار و برکات خواندن این سوره نقل شده است.

همچنین گفته شده اگر که می خواهید شخصی را از خود دور نمایید نه بار این سوره را خوانده و به سمت شخص مورد نظر بدمید.

علاوه برآنچه که ذکر شد برای افزایش روزی می توان در روز چهارشنبه سوره کوثر را چهل بار به همین نیت تلاوت نمود.

در رابطه با فضیلت سوره کوثر نیز از پیامبر مهربانی ها روایت شده:

هر کس سوره کوثر را بخواند، خداوند متعال او را از نهر کوثر و همه نهرهای گوارای بهشت سیراب می کند و به تعداد هر قربانی که بندگان خدا در روز عید قربان قربانی می کنند، پاداشی به او داده خواهد شد.

امام صادق (ع) درباره فضیلت سوره ی مبارکه کوثر فرموده است: شخصی که سوره کوثر را در نمازهایش (واجب و مستحب) بخواند خداوند در روز قیامت او را از آب کوثر سیراب خواهد کرد و در بهشت برین زیر درخت طوبی با پیامبر (ص) همنشین خواهد شد.

  • تلاوت ترتیل سوره کوثر – شیخ ماهر العقیلی

 

دانلود

منبع: سایت موسسه قرآن و عترت معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *