اثبات حقانیت امامت ائمه اطهار از منظر قرآن و روایات

جانشینی پیامبر و مسئله امامت

ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که چه دلایلی برای حقانیت امامت ائمه اطهار (ع) و مذهب تشیع وجود دارد؟

در این مطلب برای این سوال جوابی جامع، مستند و بر اساس آیات نورانی قرآن قرار داده ایم.

ضرورت وجود حجت الهی

همیشه و در همه اعصار ضرورت وجود حجت الهی احساس می شود. از زمان خلقت آدم تا به امروز و تا آخرین روزی که زمین پا برجاست همه انسان ها نیاز به یک راهنما و راه بلد دارند تا بتوانند در مسیر شکوفایی و رستگاری قدم بگذارند. زیرا همه انسان ها خالق یکتایی دارند که آن ها را آفریده و می خواهد به راه درست رهنمون کند اما چون امکان ارتباط بی واسطه بین پروردگار جهانیان و انسان ها وجود ندارد، لازم است خدای متعال واسطه و سفیری را از خود مردم برای آن ها انتخاب نماید تا در میانشان باشد و آن ها را از هر چه که به سودشان است باخبر سازد و آن ها را از تمام بدی ها برحذر دارد.

یکی دیگر از دلایل ضرورت وجود حجت بر روی زمین عادل بودن خدا می باشد. در روز قیامت همه انسان ها مورد حسابرسی قرار می گیرند و از آن ها درباره تمام کارهای خوب و بدشان سوال می شود. اگر که حجتی بر روی زمین و برای هدایت مردم نباشد، حسابرسی معنایی نخواهد داشت و انسان ها می توانند بهانه جویی کرده و بگویند که خدا برای ما هیچ حجتی بر روی زمین قرار نداده است تا ما را هدایت نماید.

این ها تنها برخی از دلایل ضرورت حجت خدا بر روی زمین هستند.

 مبعوث شدن 124 هزار پیامبر

از روزی که حضرت آدم (ع) خلق شد و مبعوث گردید تا زمانی که خاتم النبین حضرت محمد مصطفی(ص) به پیامبری رسید، هیچ گاه مردم بدون حجت و راهبر نبوده اند و هر پیامبری که مبعوث می شد جانشین و وصی نیز برای خود داشت تا پس از او خلق خدا را به راه راست هدایت نماید و گواه این حرف را می توان در تعداد افرادی که به مقام نبوت رسیده اند و بیش از صد و بیست هزار نفر هستند، مشاهده کرد.

پیامبر اکرم(ص) خاتم النبین بود و پس از ایشان هیچ پیامبری معبوث نشده و نخواهد شد و پس از دین مبین اسلام دین دیگری نخواهد آمد، پس تا آخرین روزی که دنیا باقی است باید حضرت محمد (ص) جانشینی داشته باشد و دنیا بدون حجت باقی نماند زیرا نبودن حجت خلاف عدل الهی است.

طبق مکتب شیعه از زمان رحلت رسول خدا(ص) تا به امروز، در این 1400 سال، پیامبر اکرم (ص) بدون جانشین و وصی نبوده است و امام علی (ع) و یازده فرزند از نسل او و حضرت زهرا (س)، جانشین پیامبر (ص) بوده اند که آخرین آن ها حضرت مهدی (عج) است که در حال حاضر از نظرها غایب است.

جانشینی پیامبر و مسئله امامت
جانشینی پیامبر و مسئله امامت

حال که وجود حجت بر روی زمین ضروری می باشد، آیا حقانیت امامت ائمه اطهار (ع) اثبات شده است؟

در این باره و برای اثبات حقانیت ائمه اطهار (ع) آیه هایی از قرآن کریم برای شما آورده شده است.

آیه های از قرآن کریم برای اثبات حقانیت امامت ائمه اطهار (ع)

هر آیه شأن نزول و منزلتی دارد که با تدبر و تفسیر آیه ها می توان به آن پی برد.

  • آیه اکمال دین

آیه 67 سوره مائده در حجه الوداع بر پیامبر (ص) نازل شد که در آن به رسول خدا گفته می شود که ای پیامبر هر آنچه را که از سوی پروردگارت بر تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر چنین نکنی رسالت الهی را انجام نداده ای و …، که پس از آن و در واقعه مهم غدیر خم رسول خدا (ص)، علی بن ابی طالب را به عنوان جانشین و ولی بعد از خود معرفی کردند.

  • آیه اولی الامر

آیه 59 سوره نساء به آیه اولی الامر معروف است زیرا در آن به اهل ایمان سفارش شده که از خدا، پیامبر و صاحبان امر خود اطاعت کنند. اطاعت از خدا، پیامبر (ص) و اولی الامر در یک ردیف قرار گرفته اند که به معنای آن است که همانگونه که از خدا پیروی می کنید پیامبر و اولی الامر را نیز اطاعت کنید. وقتی خدا مبرا از اشتباه است پس بی شک پیامبر (ص) و همچنین اولی الامر نیز باید در مقام عصمت باشند. پیامبر اکرم (ص) معصوم می باشد زیرا در آیه های دیگری اطاعت از رسول خدا اطاعت از خدا و دستورات او بیان شده است. صاحبان امر نیز باید افرادی باشند که منزه از گناه و اشتباه باشند که براساس تفاسیر و روایات و احادیثی چون حدیث منزلت اولی الامر را ائمه اطهار(ع) دانسته اند.

مسئله امامت در دین اسلام
مسئله امامت در دین اسلام
  • آیه تطهیر

آیه 33 سوره احزاب به آیه تطهیر معروف است. در این آیه خداوند خطاب به پیامبر و اهل بیت ایشان که امام علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و امام حسن و امام حسین علیهم السلام بوده اند، می فرماید که می خواهد آن ها را از هر چه بدی و پلیدی است کاملا پاک سازد. این آیه گواهی بر معصوم بودن اهل بیت (ع) است. پس افرادی مانند پیامبر که از عصمت برخوردارند برای ولایت و جانشینی مناسب تر هستند.

  • آیه مودت

در آیه 23 سوره شوری خداوند به پیامبر اکرم (ص) فرموده است بگو که در برابر ابلاغ رسالت از شما هیچ مزد و پاداشی نمی خواهم مگر مودت و دوستی با نزدیکانم (که طبق تفاسیر، روایات و احادیث نزدیکان را اهل بیت پیامبر معرفی کرده اند).

  • آیه ولایت

در آیه 55 سوره مبارکه مائده خداوند فرموده است که ولی و سرپرست شما تنها خدا، پیامبر و مومنانی می باشند که نماز را به پا می دارند و در حالت رکوع به فقیران و نیازمندان زکات می دهند.

این آیه که در مدینه بر پیامبر (ص) نازل شده است براساس نظر بیشتر مفسران درباره امام علی (ع) است و به بخشیدن انگشترش هنگامی که در رکوع نماز بوده است، اشاره دارد.

آیات و روایات فوق همگی درباره اثبات حقانیت امامت بود که از این دست آیات و روایات متعدد وجود دارد.

 

  • تلاوت ترتیل آیه 67 سوره مائده – استاد محمد الطبلاوی

يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ

ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می‌دارد؛ و خداوند، جمعیّت کافران (لجوج) را هدایت نمی‌کند.

دانلود

منبع: سایت موسسه قرآن و عترت معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *