دُرهای مهدوی – کلام ناب حضرت مهدی (عج)

محل زندگی حضرت مهدی (عج)

احادیث به جای مانده از رسول خدا (ص) و امامان معصوم علیه السلام در کنار نص صریح قرآن کریم و تفاسیر موجود برای آیه‌ها نقشی محوری و مهم در آگاهی یافتن مسلمانان از شریعت اسلام و تعالیم و احکام بیان شده ایفا می‌کنند به همین دلیل پرداختن به آن‌ها (البته آن بخش از احادیث که از لحاظ سند معتبرند و در کتب حدیثی مورد تایید آمده‌اند) داری اهمیت بسیاری است به ویژه در این دوران که مسلمانان از وجود پُر خیر و برکت امام دوران، حضرت مهدی (عج)، به صورت مستقیم بی بهره‌اند و ایمانشان شکل گرفته و برگرفته از اعتقاد و باور به آیات الهی و کلام معصومین است. به همین سبب تصمیم گرفتیم در این نوشتار گزیده‌ای از کلام ناب حضرت مهدی (عج) که در کتاب‌های معتبر نگاشته شده را برای بهره‌مند گشتن شما شیعیان اهل بیت (ع) گردآوری و منتشر نماییم.

کلام ناب حضرت مهدی (عج)

  • إنَّ اللّه َ تَعالى لَمْ یَخْلُقِ الْخَلْقَ عَبَثاً و لا أهْمَلَهُمْ سُدىً، بَلْ خَلَقَهُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ جَعَلَ لَهُمْ أسْماعاً وَ أبْصاراً وَ قُلُوباً وَ ألْباباً، ثُمَّ بَعَثَ اِلَیْهِمُ النَبیّینَ علیهم السلام مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرینَ ،یأمُرُونَهُمْ بِطاعَتِهِ، وَ یَنهُونَهُمْ عَنْ مَعْصیَتِهِ، وَ یُعَرِّفُونَهُمْ ما جَهِلُوهُ مِنْ أمْرِ خالِقِهِمْ وَ دِینِهِمْ. [۱]

همانا خداوند متعال خلق را عبث نیافرید و آن‌ها را بیهوده رها ننموده، بلکه او آن‌ها را به قدرت خویش خلق کرد و برایشان گوش، چشم، قلب و عقل قرار داد، پس از آن برایشان پیامبرانی که بشارت دهنده و بیم دهنده هستند مبعوث گردانید که آن‌ها را به پیروی و اطاعت از او امر می‌کنند و از معصیت و نافرمانی او نهی می‌نمایند و آن‌چه را که از آفریننده و دین خود نمی‌دانستند به آن‌ها شناساندند.

یا مهدی (عج)
یا مهدی (عج) | کلام ناب حضرت مهدی (عج)
  • ثُمَّ بَعَثَ مُحَمَّداً صلی الله علیه و آله رَحْمَهً لِلْعالَمینَ، وَ تَمَّمَ بِهِ نِعْمَتَهُ وَ خَتَمَ بِهِ أنْبیاءَهُ وَ أرْسَلَهُ إلىَ النّاسِ کافَّهً [۲].

سپس حق تعالی محمد که درود و سلام خدا بر او و خاندانش باد را به عنوان رحمتی برای جهانیان مبعوث نمود و نعمت خویش را توسط او تمام کرد و انبیاء خویش را به وسیله او خاتمه داد و او را به سوی تمامی مردم فرستاد.

  • وَ أمَّا الْأئمَّهُ علیهم السلام فَإنَّهُمْ یَسْألُونَ اللّه َ تَعالى فَیَخـْلُقُ وَ یَسْـألُونـَهُ فَیـَرْزُقُ إیجاباً لِمَسْألَتِهِمْ وَ إعْظاماً لِحَقِّهِمْ [۳].

و اما ائمه بزرگوار (ع)، پس آن‌ها از خداوند طلب می‌نمایند، پس او می‌آفریند و آنان از او درخواست می‌کنند و او روزی می‌دهد به سبب اجابت نمودن خواسته آن‌ها و و بزرگداشت حقشان.

  • أوَلَمْ تَروَا أنَّ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ لَکُمْ مَعاقِلَ تَأْوُونَ إلَیْها وَ اَعْلاماً تَهْتَدُونَ بِها مِنْ لَدُنْ آدَمَ علیه السلام إلى أنْ ظَهَرَ الْماضى [ابومحمّد ] صَلواتُ اللّه ِ عَلَیْهِ. [۴]

آیا شما نمی‌بینید که خداوند متعال برایتان منابع عقل را قرار داده که به آن‌ها پناه برید و اعلام و نشان‌هایی نصب نموده که به کمک آن‌ها هدایت گردید و این روش از دوران حضرت آدم (ع) آغاز گردید تا زمانی که امام عسکری (ع) که سلام خدا بر او باد آشکار و نمایان گردید.

  • کُلَّما غابَ عَلَمٌ بَدا عَلَمٌ، وَ إذِا أفَلَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ فَلَمّا قَبَضَهُ اللّه ُ إلَیْهِ ظَنَنْتُمْ أنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ قَدْ قَطَعَ السَّبَبَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ خَلْقِهِ کَلاّ ما کانَ ذلک وَ لایَکُونُ حَتّى تَقُوَمَ السّاعَهُ وَ یَظْهَرُ أمْرُ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ هُمْ کارِهُونَ [۵].

هر زمان که عَلَمی نهان گردد عَلَم یا پرچمی دیگر هویدا می‌گردد و هنگامی که ستاره‌ای افول کرد، ستاره‌ای دیگر طلوع نمود، آن هنگام که حق تعالی جان امام حسن عسکری (ع) را گرفت (رحلت فرمود)، پنداشتید که واسطه میان حق تعالی و خلق او قطع گردیده است اما این رابطه هیچ‌گاه قطع نگردید و تا روز قیامت قطع نخواهد شد و امر خداوند پیروز می‌گردد اگر چه آن‌ها دوست نداشته باشند.

  • أما سَمِعْتُمْ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ: یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنوا اَطیعُوا اللّه َ وَ أطیعُوا الرَّسولَ وَ اُولُو الأمْرِ مِنْکُمْ. هَلْ أمرٌ إلاّ بِما هُوَ کائِنٌ إلى یَوْمِ القیامَهِ [۶].

آیا به‌گوشتان رسیده است که خداوند عز و جل می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید از خداوند، پیامبر (ص) و اولی امر (فرمانداران) که از خود شما می‌باشند اطاعت و پیروی نمایید. آیا هدف و مقصود این نیست امری که تا روز قیامت استوار و پا برجاست؟

  • إنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، وَ لاناسینَ لِذِکْرِکُمْ، وَ لَوْلا ذلِک لَنَزَلَ بِکُمْ الْلَأواءُ وَ اصْطَلَمَکُمْ الْأعْداءُ فـَاتـَّقـُوااللّهَ جَلَّ جـَلالُهُ [۷].

ما در رعایت نمودن حالتان قصور نمی‌کنیم و شما را از یاد نمی‌بریم، اگر که چیزی جز این بود گرفتاری‌ها بر شما نازل می‌شدند و اعداء شما را نابود می‌ساختند، پس تقوای الهی پیشه نمایید.

  • اِنَّ زَکَرِیّا علیه السلام سَأَلَ رَبَّهُ أنْ یُعَلِّمَهُ أسْماءَ الْخَمْسَهَ، فَأهْبَطَ عَلَیْهِ جَبْرَئیلَ علیه السلام فَعَلَّمَهُ إیّاهُ فَکانَ زَکَریّا اِذا ذَکَرَ مُحَمَّداً وَ عَلِیّاً وَ فاطِمَهَ وَ الْحَسَنَ سُرِّى عَنْهُ هَمُّهُ وَ انْجَلى کَرْبُهُ وَ إذا ذَکَرَ اَلْحُسَیْنَ خَنَقَتْهُ الْعَبْرهَ وَ وَقَعَتْ عَلَیْهِ الْبَهَرَ [۸].

همانا زکریا علیه السلام از خداوند طلب نمود تا به او اسماء پنج‌گانه (نام پنج تن) را بیاموزد، پس جبرئیل امین را بر او نازل نمود و به او یاد داد. پس از آن هر زمان که نام محمد (ص)، علی، فاطمه و حسن را به یاد می‌آورد غم و هم او برطرف می‌گشت اما زمانی که حسین (ع) را یاد آور می‌شد، گریه گلوی او را می‌فشرد و نفس‌های او به شماره می‌افتاد …

  • وَ عَنْهُ علیه السلام فى أبیهِ: کانَ نُوراً ساطِعاً وَ قَمَراً زَاهِراً، إخْتـارَاللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ ما عِنْـدَهُ، فَمَضى عَلى مِنْهاجِ آبائِهِ علیه السلامحَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ [۹].

حضرت مهدی (عج) درباره پدر بزرگوار خویش امام حسن عسکری (ع) فرمودند: ایشان نوری فروزان و قمری درخشان بود که حق تعالی هر آن‌چه که نزد خود بود، برای او انتخاب کرد و برگزید، پس ایشان طریق و مسلک پدران بزرگوار خویش را گام به گام دنبال نمود تا وفات یافت.

  • فَاعْلَمْ أنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ بَیْنَ اَحَدٍ قَرابَهٌ، وَ مَنْ أنْکَرَنى فَلَیْسَ مِنّى وَسَبیلُهُ سَبیلَ ابْنِ نُوحٍ [۱۰].

در نامه‌ای از امام زمان (عج) این‌گونه آمده است: آگاه باش که بین حق تعالی و هیچ یک از بنده‌های او قرابتی (خویشاوندی) وجود ندارد و آن‌کس که مرا انکار نماید از من نخواهد بود و مسیر او طریق پسر نوح می‌باشد.

  • فَقَدْ وَقَعَتْ الغَیْبَهُ الثانِیَهُ فَلا ظُهُورَ إلاّ بَعْدَ إذْنِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ ذلِکَ بَعْدَ طُولِ الْأمَدِ وَ قَسْوَهِ الْقُلُوبِ، وَ امْتِلاءِ الْأرْضِ جَوْراً [۱۱].

پس غیبت دوم آغاز گردید، پس ظهوری نمی‌باشد جز پس از اذن پروردگار و آن پس از زمانی طولانی و قساوت قلب‌ها و پُر شدن زمین از ظلم و جور خواهد بود.

  • وَ لَوْ اَنَّ أشیاعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه ُ لِطاعَتِهِ، عَلى اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقائنا، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَهُ بِمُشاهِدَتِنا، عَلى حقِّ الْمَعْرِفَهِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُکْرِهُهُ [۱۲].

و از حضرت روایت شده که ایشان به شیخ مفید بیان فرمودند: اگر که قلوب شیعیانمان، که حق تعالی آن‌ها را برای پیروی و اطاعت از خود موفق بدارد، در وفا نمودن به عهدشان یکی بود هیچ‌گاه سعادت ملاقات ما از آنان به تاخیر نمی‌افتاد و یُمن ملاقات با ما همراه با معرفت و صداقت برایشان زود به دست می‌آمد، چیزی به غیر از اعمال نادرست آن‌ها ما را از آنان محبوس نمی‌دارد.

  • وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ حَمْداً لا شَریکَ لَهُ عـَلى إحْسانِهِ إلَیْنا وَ فـَضْلِهِ عـَلَیْنا، أبَى اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ لِلْحَقِّ إلاّ إتْماماً وَ لِلْباطِلِ إلاّ زَهُوقاً [۱۳].

و حمد و سپاس ویژه خداوندی است که پروردگار عالمیان است و شریکی ندارد. سپاس و حمد به سبب احسان او به ما و فضل و نیکی‌اش بر ما، خداوند عز و جل برای حق جز کمال چیزی نمی‌پسندد و برای باطل جز نابودی و هلاکت چیزی تقدیر نفرموده است.

یا اباصالح المهدی | امداد های غیبی
یا اباصالح المهدی | کلام ناب حضرت مهدی (عج)
  • وَ أمّا ما سَألْتَ عَنْهُ مِنَ الثِّمارِ مِنْ أمْوالِنا یَمُرُّ بِهِ الْمارُّ فَیَتَناوَلُ مِنْهُ وَ یَأکُلُ هَلْ یَحِلُّ لَهُ ذلِکَ؟ فَإنَّهُ یَحِلُّ لَهُ أکْلُهُ، وَ یَحْرُمُ عَلَیْهِ حَمْلُهُ [۱۴].

و اما سوال نمودی که فردی از ثمره (میوه‌جات) اموال ما می‌گذرد و از آن برداشته و تناول می‌نماید، آیا این (حق الماره) حلال است یا نه؟ جواب این است که خوردن حلال می‌باشد اما بردنش حرام است.

  • وَ أنـَا أعُـوذُ بِاللّه ِ مِنَ الْعـَمى بَعْدَ الْجَـلاء، وَ مِنَ الضَّلالَهِ بَعْدَ الهُدى وَ مِنْ مُوبِقاتِ الْأعْمالِ، وَ مُرْدیـاتِ الْفِـتَنِ فَإنـَّهُ عَـزَّ وَ جَـلَّ یَقُـولُ: الم أحَسِبَ النّاسُ أنْ یُتْرَکُوا أنْ یَقُولُوا آمَنـّا وَ هُــمْ لا یُفْتـَنُون [۱۵].

و من پناه خواهم برد به خداوند از کوری پس از روشنایی و گمراهی و ضلالت پس از هدایت و از چیزهایی که سبب از بین رفتن اعمال می‌گردند و به او پناه خواهم برد از فتنه‌های نابود کننده چرا که خداوند می‌فرماید: آیا مردم گمان می‌دارند همین که گفتند ایمان آوردیم رها می‌شوند و مورد امتحان و آزمایش قرار نمی‌گیرند؟!

  • أنَـا بَقِیـَّهٌ مِنْ آدَمَ وَ ذَخـیرَهٌ مِنْ نُـوحٍ وَمُصْطفى مِنْ إبراهیمَ وَ صَفْوَهٍ مِنْ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله [۱۶].

من باقیمانده از آدم و ذخیره‌ای از نوح هستم و برگزیده‌ای از ابراهیم و خلاصه‌ای از محمد (ص) می‌باشم.

  • فَاغْلُقُوا أبْوابَ السُؤالِ عَمّا لا یَعْنیکُمْ وَ لا تَتَکَلَّـفُوا عِلْمَ ما قَـدْ کَـفَیتُمْ وَ أکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ فَإنَّ ذلِکَ فَرَجَکُمْ [۱۷].

درب‌های (راه‌ها – مسیر‌ها) پرسش درباره آن‌چه که برایتان سودمند نمی‌باشد را ببندید و خویش را برای آگاهی و دانستن چیزهایی که لازم نمی‌باشند به تکلف نیاندازید و برای تعجیل در فرج فراوان دعا کنید زیرا که گشایش و فرج در آن است.

محبت حضرت مهدی (عج)
کلام ناب حضرت مهدی (عج)

بر اساس این حدیث از امام مهدی (عج) می‌توان متوجه شد که پرهیز از سوال درباره موارد بیهوده یکی از وظایفی است که منتظران حضرت در دوران غیبت بر عهده دارند. سوال درباره ازدواج حضرت، چگونگی امرار معاش ایشان و … از این نوع پرسش‌ها می‌باشند که خوب است فرد از آن‌ها پرهیز کند چرا که سودی در دانستن آن‌ها نیست.

منابع:

[۱] بحار الانوار، ۵۳، ۱۹۴

[۲] همان

[۳] کتاب الغیبه: ۱۷۸

[۴] کمال الدین و تمام النعمه ۲ : ۴۸۷

[۵] همان، ۷۸۷

[۶] کمال الدین و تمام النعمه ۲ :۴۸۷

[۷] بحار الانوار،۵۳، ۱۷۵

[۸] بحار الانوار، ۵۲، ۸۴

[۹] بحارالانوار ۵۳: ۱۹۱

[۱۰] کمال الدین و تمام النعمه ۲ : ۴۸۴

[۱۱] کمال الدین و تمام النعمه ۵۱۶: ۴۴

[۱۲] بحار الانوار، ۵۳، ۱۷۷

[۱۳] بحار الانوار، ۵۳، ۱۹۳

[۱۴] همان، ۱۸۳

[۱۵] بحار الانوار، ۵۳، ۱۹۰

[۱۶] غیبت نعمانی: ۲۸۱، ح۶۷

[۱۷] بحارالانوار ۵۳: ۱۸۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 1 =