احادیث در رابطه با شیطان | حدیث موضوعی

شیطان

شیطان یا ابلیس موجودی است که به سبب نافرمانی در برابر امر خداوند متعال مبنی بر سجده نمودن [۱] بر آدم، مخلوق جدید پروردگار بی همتا به سبب عُجب و تکبری که وجودش را گرفته بود از مقام قرب الهی رانده شد و تا زمان و وقتی معین فرصت داده شد تا اگر که می تواند انسان ها را به گمراهی کشاند. در واقع ابلیس سال های زیادی به عبادت مشغول بود به همین دلیل زمانی که خداوند او را طرد نمود از خدا درخواست کرد که به او تا روزی که انسان ها برانگیخته می شوند مهلت دهد، خداوند درخواست او را پذیرفت اما به او تا وقتی معلوم فرصت داد. شیطان پس از آن که مهلت داده شد به خداوند گفت که همانگونه که مرا به هلاکت و گمراهی کشاندی من نیز در زمین هر نوع باطلی را در نظر فرزندان آدم جلوه می دهم تا از یاد تو غافل گردند و تمامی آنان را به گمراهی و هلاکت خواهم کشاند. پس شیطان عدو و دشمن قسم خورده انسان شد. خداوند متعال در آیات بسیاری و بزرگان دین علیهم السلام در روایات و احادیث متعددی از وسوسه های شیطان و خطر بزرگی که در کمین آدمی است سخن گفته اند و از انسان خواسته اند تا مراقب باشد و غفلت نورزد زیرا ممکن است به دام حیله و مکر شیطان افتاده و از مسیر عبودیت خارج شود که در این صورت دنیا و آخرتش را تباه ساخته است. در این نوشتار تعدادی از احادیث روایت شده درباره شیطان را برای بهره مند گشتن شما دوستان قرار داده ایم.

شیطان
احادیث در رابطه با شیطان

احادیث روایت شده از پیامبر اکرم (ص) درباره شیطان

  • اِتَّخِذِ الشَّیْطانَ عَدُواًّ فَاِنَّ اللهَ تعالی یَقُولُ «اِنَّ الشَّیْطانَ لَکُم عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُواًّ» [۲].

شیطان را دشمن بدار، همانا خداوند متعال می فرماید: همانا شیطان دشمن شما است پس آن را دشمن گیرید.

  • إنَّ الشیطانَ یَجری مِنِ ابنِ آدمَ مَجریَ الدَّم [۳].

همانا شیطان در آدمی همچون خونی که در بدن گردش دارد، در جریان است.

  • یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا هُوَ اللَّهُ وَ الشَّیْطَانُ وَ الْحَقُّ وَ الْبَاطِلُ وَ الْهُدَى وَ الضَّلَالَهُ وَ الرُّشْدُ وَ الْغَیُّ وَ الْعَاجِلَهُ وَ الْآجِلَهُ وَ الْعَاقِبَهُ وَ الْحَسَنَاتُ وَ السَّیِّئَاتُ فَمَا کَانَ مِنْ حَسَنَاتٍ فَلِلَّهِ وَ مَا کَانَ مِنْ سَیِّئَاتٍ فَلِلشَّیْطَانِ لَعَنَهُ اللَّهُ. [۴]

ای مردم مگر جز این است که خدا است و شیطان، حق است و باطل، هدایت است و گمراهی، رشد است و تباهی (نابودی)، دنیا است و آخرت، خوبی هاست و بدی ها (سیئات)، پس هر چه از خوبی است برای خداوند متعال و هر چی از بدی است برای شیطان ملعون می باشد.

  • إِذَا اسْتَحَقَّتْ وَلَایَهُ اللَّهِ وَ السَّعَادَهُ جَاءَ الْأَجَلُ بَیْنَ الْعَیْنَیْنِ وَ ذَهَبَ الْأَمَلُ وَرَاءَ الظَّهْرِ وَ إِذَا اسْتَحَقَّتْ وَلَایَهُ الشَّیْطَانِ وَ الشَّقَاوَهُ جَاءَ الْأَمَلُ بَیْنَ الْعَیْنَیْنِ وَ ذَهَبَ الْأَجَلُ وَرَاءَ الظَّهْر [۵] .

اگر که شخصی استحقاق دوستی خداوند و سعادت و خوشبختی را داشته باشد، مرگ پیش چشمان او می آید و آرزو به پشت سرش می رود و اگر که مستحق و لایق دوستی با شیطان و شقاوت باشد، آرزو پیش چشمش و مرگ پشت سر او قرار می گیرد.

  • اَلا اُخْبِرُکُمْ بِشَیْ‏ءٍ اِنْ اَنـْتُمْ فَعَلْتُموهُ تَباعَدَ الشَّیْطانُ مِنْـکُمْ کَما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ؟ قالوا: بَلی، یا رسول اللّه قالَ: اَلصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَهُ وَ الصَّدَقَهُ تَـکْسِرُ ظَهْرَهُ وَ الْحُبُّ فِی اللّه‏ِ وَ الْمُوازَرَهُ عَلَی الْعَمَلِ الصّالِحِ یَقْطَع دابِرَهُ وَ الاْسْتِغْفارُ یَقْطَعُ وَ تینَهُ [۶].

آیا شما را به چیزی خبر ندهم که اگر به آن عمل نمایید شیطان از شما دور می گردد چنان که مشرق از مغرب دور است؟ گفتند: بلی. پیامبر (ص) فرمود: روزه روی شیطان را سیاه می کند و صدقه کمرش را می شکند و دوستی خدا و کمک و یاری در کار نیک ریشه اش را می کَند و استغفار و طلب بخشش شاهرگ او را می زند.

  • اِذا رَاَیتُم الرَّجُل لایُبالی ما قال و لا ما قِیلَ لَهُ فَهُوَ شِرکُ الشَّیطان [۷]

اگر که مشاهده کردید مردی (شخصی) ترسی ندارد که چه می گوید و چه چیزی درباره اش گفته می شود، پس او شریک شیطان است.

سخنان امامان معصوم درباره شیطان یا همان ابلیس رانده شده

امام علی (ع)

  • اِذا وَسوَس الشیطانُ اِلی أحدِکُم، فَلْیَتعوَّذْ بِاللهِ وَ لْیَقُل: «آمنتُ بِاللهِ و بِرسولهِ صلی‌الله علیه و آله مُخلِصاً لَهُ الدّین» [۸].

اگر که شیطان (ابلیس) یکی از شما را وسوسه نمود، پس به خداوند پناه برد و بگوید: به خداوند و رسول (ص) او و خاندان ایشان ایمان آوردم در حالی که دین خود را برای او خالص گردانیده ام.

  • اذا قامَ الرّجُلُ اِلَی الصّلاهِ اَقبَلَ اِبلیسُ ینظُرُ اِلَیهِ حَسَداً لِایَری مِن رَحمهِ اللهِ الّتی تَغشاهُ [۹].

هنگامی که انسان به نماز می ایستد، شیطان (ابلیس) با دیدن آن همه رحمت الهی که آن شخص را فرا می گیرد با دیده و نظر حسادت و رشک به او می نگرد.

  • فَاعْتَبِرُوا بِمَا کَانَ مِنْ فِعْلِ اللهِ بِإِبْلِیسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِیلَ وَ کَانَقَدْ عَبَدَاللّهَ سِتَّهَ آلاَفِ سَنَهٍ …، عَنْ کِبْرِ سَاعَهٍ وَاحِدَه! [۱۰]

پس از آنچه که خداوند با ابلیس کرد عبرت و درس بگیرید، آن گاه که عمل دراز مدت او را که شش هزار سال عبادت بود به سبب ساعتی کبر و خودخواهی نابود و تباه ساخت.

شیطان
احادیث درباره شیطان

امام محمد باقر (ع)

  • اِنّ ابلیسَ عَلَیهِ لعائِنُ اللهِ یَبُثُّ جنودَ الَّلیلِ مِن حینِ تَغیبُ الشّمسُ وَ تَطلُعُ، فاَکثِروُا ذِکرَ اللهِ عزَّوجَلَّ فی هاتَینِ السّاعَتَینِ [۱۱].

همانا شیطان که لعنت خدا بر او باد، در زمان غروب آفتاب و طلوع آن سپاهیان خود را به سوی انسان ها می فرستد، پس شما در این دو زمان خداوند را بسیار یاد کنید.

  • إنّ ابلیسَ یُوَکِّلُ شیاطینَهُ عِندَ المُحتَضِرینَ لِیُشکِّکُوهُم فی دینِهم فَلَقِّنوهُمُ الشَّهادَتَین [۱۲].

همانا ابلیس شیاطین خویش را بر کسانی که در بستر احتضار هستند می گمارد تا در واپسین لحظات شک و تردید در دین آن ها ایجاد کند، شما در آن زمان شهادتین را به آنان تلقین نمایید.

  • وَاللهِ لَمَوتُ عالِمٍ اَحبُّ اِلی ابلیَسَ مِن مَوتِ سَبعینَ عابداً! [۱۳]

به خداوند قسم که فوت یک عالِم برای شیطان از مُردن هفتاد شخص عبادت کننده دوست داشتنی تر و ارزشمندتر می باشد.

امام جعفر صادق (ع)

  • اِن کانَ الشیطانُ عَدُواً فَالغَفلَهُ لِماذا؟ [۱۴]

اگر که شیطان (ابلیس) دشمن تو می باشد پس این همه غفلت چرا؟!

  • ما اَحسَنَ مُؤمنٌ الی مُؤمنٍ وَ لا اَعانَهُ اِلاّ خَمَشَ وَجهَ اِبلیسَ وَ قَرَّحَ قَلبَه [۱۵]

هیچ مومنی به برادر با ایمان خویش محبت و احسانی ننمود مگر اینکه صورت ابلیس را خراش داده و دلش را به درد آورده است (مجروح کرده).

امام موسی کاظم (ع)

  • اِنّ صِغارَ الذّنُوبِ وَ مُحَقَّراتِها مِن مَکاَئِدَِ ابلیسَ یُحقِّرُها لَکُم وَ یُصَغِّرُها فی اَعیُنِکُم فَتَجتَمِعُ وَ تَکثُرُ فَتُحبِطَ بِکُم [۱۶].

همانا گناهان و معصیت های کوچک از نیرنگ ها و حیله های شیطان می باشند. او آنان را در نظرتان کوچک جلوه می دهد تا رفته رفته بر روی هم جمع گشته و زیاد شوند و در پایان شما را نابود سازد.

منابع:

[۱] به گفته مفسران سجده ای که بر آدم ابو البشر انجام گرفت، سجده تکریم است نه سجده عبادت.

[۲] بحار الانوار، ج ۷۷، ص ۱۰۵

[۳] شهاب الاخبار، ص ۳۵۹

[۴] کافی (ط- الاسلامیه)، ج ۲، ص ۱۶، ح ۲

[۵] کافی (ط- الاسلامیه)، ج ۳، ص ۲۵۸، ح ۲۷

[۶] منهاج البراعه (خویی)، ج ۷، ص ۴۲۶

[۷] وسایل الشیعه، ج ۱۵، ص ۲۹۲، ح ۲۰۵۴۶

[۸] خصال، ج ۲، ص ۶۳

[۹] خصال، ج ۲، ص ۱۶۷

[۱۰] نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲

[۱۱] سفینه، ج ۱، ص ۹۹

[۱۲] سفینه، ج ۱، ص ۹۹

[۱۳] احقاق الحق، ج ۱۲، ص ۱۹۳

[۱۴] بحار الانوار، ج ۷۳، ص ۱۵۷

[۱۵] بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۳۰۱

[۱۶] تحف العقول، ص ۴۱۳

 

  • تلاوت ترتیل آیه ۳۹ سوره حجر – شیخ عبدالرحمن سدیس

قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ

گفت: «پروردگارا! چون مرا گمراه ساختی، من (نعمتهای مادّی را) در زمین در نظر آنها زینت می‌دهم، و همگی را گمراه خواهم ساخت،

دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 3 =