حدیث با موضوع زکات | احادیث موضوعی

زکات

زکات را یکی از امور و اعمال واجب مالی برای مسلمانان دانسته اند. بر اساس این عمل هر مسلمانی باید مقدار مشخص و تعیین شده‌ای از ۹ کالا که عبارتند از: طلا، نقره، گاو، گوسفند، شتر، گندم، جو، کشمش و خرما را برای زندگی نیازمندان و همچنین امور عمومی و اجتماعی جامعه هزینه نماید.

زکات
زکات

اهمیت این عمل واجب را می توان در آیات قرآن مجید و همچنین روایات و احادیث نقل شده از بزرگان دین مشاهده نمود.

در این مطلب احادیث نقل شده از رسول الله (ص) و امامان معصوم (ع) را درباره این عمل واجب، قرار داده ایم.

احادیث روایت شده از حضرت محمد مصطفی (ص)

  • اسخَی الناسَ مَنْ اَدّی زکاهَ مالِه و ابخل الناس مَن بَخلَ بما افْتَرضَ اللهُ عَلیه [۱].

سخاوتمند ترین مردم کسی است که زکات مال خویش را ادا کند و بخیل ترین مردم فردی است که به آن چه خداوند بر او واجب کرده (زکات) بخل بورزد.

  • لا تَتِمُّ صَلاهً اِلّا بزکاهٍ و لا صلاهَ لمن لا زکاهَ له [۲].

نمازی کامل نمی گردد مگر اینکه با دادن زکات همراه باشد و نمازی برای کسی که زکات خویش را پرداخت نمی کند، نیست (مورد قبول نخواهد بود).

  • مَن مَنَعَ مالَهُ مِنَ الأخیارِ اختِیاراً صَرَفَ اللهُ مالَهُ إلَی الأشرارِ اضطِراراً [۳].

کسی که مال خود را از دوستان و نیکان به اختیار دریغ می کند، خداوند عز و جل مال او را ناچارا صرف افراد شرور و بد می کند.

  • ملعونٌ، ملعونٌ، مالاً لا یُزکّی [۴]

مورد لعنت است، مورد لعنت است، مالی که زکات آن پرداخته نشود.

احادیث نقل شده از ائمه اطهار علیهم السلام

  • امام علی (ع)

فی الزّکاهِ فَانَّها تُطفئُ غَضَبَ رَبِّکم [۵].

همانا پرداخت زکات مال آتش خشم و غضب الهی را خاموش می کند.

مَنْ أدَّی زَکاهَ الفِطْرَهِ تَمَّمَ اللهُ لَهُ بِها ما نَقَصَ مِنْ زَکاهِ مالِهِ [۶].

هر کس که زکات فطره را پرداخت کند خداوند نقص و کمبودی که در پرداخت زکات مال او وجود دارد را جبران می کند.

اَلبَرَکَهُ فى مالِ مَن آتَى الزَّکاهَ وَ واسَى المُؤمِنینَ وَ وَصَلَ القرَبینَ [۷].

برکت در مال و ثروت شخصی است که زکات را پرداخت کند، به افراد مومن یاری رساند و به خویشان خویش کمک کند.

  • امام حسن (ع)

ما نقصَتْ زکاهٌ مِنْ مالٍ قطُّ [۸].

پرداخت زکات هرگز باعث کمبود و نقصان در مال نمی گردد.

  • امام محمد باقر (ع)

فَرَضَ اللهُ الزکاهَ مَعَ الصَّلاهِ [۹].

خداوند عز و جل زکات را همراه با نماز واجب گردانید.

ما مِنْ عَبْدٍ مَنَعَ مِنْ زکاه مالِهِ شیئاً الّا جَعَل اللهُ ذلک یَوْمَ القِیامَهِ ثَعباناً مِن النّارِ … [۱۰].

هیچ بنده ای نیست که زکات مال خویش را نپردازد مگر اینکه خدای متعال آن را در روز جزا همچون ماری از آتش قرار دهد که بر گردن صاحب خود پیچیده و همواره او را نیش می زند تا زمانی که حسابرسی روز قیامت به پایان برسد.

  • امام جعفر صادق (ع)

إنّ مِن تَمامِ الصَّومِ إعطاءَ الزَّکاهِ ـ یعنی الفِطرَهَ ـ کما أنَّ الصَّلاهَ على النبِیّ صلى الله علیه و آله مِن تَمامِ الصّلاهِ ، لأنّه مَن صامَ و لَم یُؤَدِّ الزَّکاهَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَکَها مُتَعَمِّدا [۱۱].

همانا تکمیل و اتمام روزه با عطا کردن زکات یا همان فطره است همان گونه که صلوات و درود بر پیامبر اکرم (ص) کمال نماز می باشد. زیرا هر کس که روزه بگیرد و از روی قصد زکات فطره را پرداخت نکند، روزه ای از او قبول نمی گردد.

مَن مَنَعَ قِیراطا مِنَ الزَّکاهِ فَلْیَمُتْ إن شاءَ یَهُودیّا و إن شاءَ نَصرانیّا [۱۲].

هر کس قیراطی از زکات مال خود را پرداخت ننماید، گو بمیرد، یهودی یا مسیحی.

ما فَرَضَ اللهُ علی هذهِ الاُمَّهِ شیئاً اَشَدُّ عَلیهِم مِنَ الزَّکاهِ [۱۳].

خداوند متعال بر این امت فریضه و عملی را سخت تر از زکات واجب نکرده است.

خدا زکات را واجب کرده است
خدا زکات را واجب کرده است
  • امام موسی کاظم (ع)

إنَّ اللهَ وَضَعَ الزَّکاهَ قُوتاً لِلْفُقَراءِ وَتَوْفیراً لِأمْوالِکُمْ [۱۴].

همانا خداوند زکات را برای تأمین قوت و نیاز فقیران و تهیدستان و زیاد شدن دارایی و اموال شما وضع و ایجاد نموده است.

  • امام رضا (ع)

إنّ اللّه َ عزّ و جلّ أمَرَ بثلاثهٍ مَقرونٍ بها ثلاثهٌ اُخرى : أمَرَ بالصلاهِ و الزکاهِ، فَمَن صَلّى و لَم یُزَکِّ لَم تُقبَلْ مِنهُ صلاتُهُ [۱۵].

همانا خداوند متعال به سه چیز امر کرده که آنان را با سه چیز دیگر مقرون نموده است: خداوند امر به نماز و زکات کرده است، پس هر کس که نماز بخواند و زکات مال خود را نپردازد، نمازی از او قبول نمی گردد.

  • حضرت مهدی (عج)

أمّا أمْوالُکُمْ فَلا نَقْبَلُها إلاّ لِتُطَهِّرُوا، فَمَنْ شاءَ فَلْیَصِلْ، وَ مَنْ شاءَ فَلْیَقْطَعْ [۱۶].

اما اموال و دارایی شما، ما آن ها را تنها برای این می پذیریم که شما پاکیزه گردید، پس هر که بخواهد که پاک گردد، برساند و هر کس که می خواهد قطع کند.

[۱] بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۱۱

[۲] یحار الانوار، ج ۹۳، ص ۲۹

[۳] مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۴۳۵

[۴] وسائل الشیعه، ج ۹، ص ۲۶

[۵] بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۲۰

[۶] میزان الحکمه، حدیث ۷۶۱۳

[۷] تحف العقول، ص ۱۷۲

[۸] بحار الانوار، ج ۸۷، ص ۳۸۱

[۹] وسائل الشیعه،ج ۹، ص ۱۳

[۱۰] وسائل الشیعه، ج ۹، ص ۲۲

[۱۱] میزان الحکمه، ج ۵

[۱۲] بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۲۰

[۱۳] بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۲۲

[۱۴] کافی، ج ۳، ص ۴۹۸

[۱۵] بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۱۲

[۱۶] بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۱۸۰

منبع: سایت موسسه معراج النبی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 62 = 66